تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

روش های مراقبت از موی سر برای داشتن موهای پرپشت

زمان تقریبی مطالعه: ۹ دقیقه
روش های مراقبت از موی سر برای داشتن موهای پرپشت

وقتی صحبت مراقبت از موی سر به میان می‌آید برخی افراد بلافاصله به محلول‌های تقویتی یا بهترین شامپو برای ریزش مو فکر می‌کنند. هر چند این محصولات در نوع خود کمک بسزایی به رفع ریزش مو و تقویت ریشه آن می‌کنند؛ ولی تنها راه برای رسیدن به موهای پر پشت نیستند. در اصل، قبل از اینکه هر اقدامی در راستای تقویت مو انجام دهید باید ابتدا علل ریزش مو یا کاهش رویش آن را شناسایی کرده و برای رفع آن اقدام کنید. پس از این مرحله با کمک بهترین روش های مراقبت از موی سر به موهای سالم و پرپشت دست پیدا خواهید کرد. در ادامه مقاله با ما باشید تا شما را با این راه ها آشنا کنیم.

اصلی‌ترین علل ریزش مو

همان طور که قبلاً اشاره کردیم پیش از به‌کارگیری روش های مراقبت از موی سر یا هر روش درمانی دیگر، باید بدانیم علت ریزش مو یا کم پشت شدن آن چیست. گاهی کافی است علت عارضه را برطرف کنید تا بلافاصه موهایتان استحکام سابق را بازیابند. در برخی مواقع نیز لازم است از روش های مراقبتی مثل استفاده از بهترین شامپو برای ریزش مو یا محلول های درمانی و غیره استفاده کرد. در نهایت نیز اگر هیچ کدام از روش ها جواب نداد به لیزر درمانی یا کاشت مو فکر کنید. در ادامه به برخی از شایع‌ترین علت های ریزش مو اشاره می‌کنیم.

  • عوامل موروثی؛
  • استعمال دخانیات؛
  • استرس؛
  • بیماری هایی نظیر کم خونی یا سرطان؛
  • مصرف برخی داروها؛
  • بارداری؛
  • کم خوابی؛
  • تغذیه نادرست؛
  • استفاده از رنگ و مش به مدت طولانی؛
  • قرار دادن مو در معرض نور شدید خورشید؛
  • استفاده بیش از حد از حالت دهنده‌های شیمیایی (مانند انواع ژل، واکس مو یا مواد کراتینه)؛
  • استفاده از حالت دهنده های حرارتی (مانند سشوار یا اتوی مو)؛
  • حمام کردن مکرر یا همراه با آب بسیار داغ.

بهترین روش های مراقبت از موی سر

عواملی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، معمولاً مهم‌ترین عوامل ریزش مو شناخته می‌شوند. غیر از عوامل موروثی که به ژن افراد بستگی دارد، برای سایر عوامل می‌توان درمان‌هایی پیش گرفت که درصد موفقیت بسیار زیادی داشته باشد. گاهی نیز با حذف چند عامل مانند مصرف دخانیات، حالت دهنده های فیزیکی و شیمیایی، برخی داروها و غیره می‌توان رشد دوباره موها را شاهد بود. در ادامه با روش های مراقبت از موی سر بیشتر آشنا شوید.

  • دوری از نور خورشید

دوری از نور خورشید برای مراقبت از موی سر

تابش مستقیم نور خورشید در کنار فواید فراوانی که دارد در برخی مواقع برای پوست و مو به‌شدت مضر است. آفتاب سوختگی گاهی موها را نیز درگیر کرده و بافت آن را نازک و شکننده می‌کند. همچنین بروز موخوره یا خشک شدن بیش از حد مو از اثرات تابش مستقیم نور خورشید روی موهاست. یکی از روش های مراقبت از موی سر در روزهای آفتابی دوری از نور خورشید است. به شما توصیه می‌کنیم در روزهایی که مجبور هستید در مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار بگیرید، حتماً از کلاه‌های حصیری یا نخی استفاده کنید تا موهای شما کمتر دچار آسیب شود. به این ترتیب از رنگ‌پریدگی احتمالی موهای خود نیز جلوگیری می‌کنید.

  • دوری از استرس

یک اصل مهم در داشتن پوست و موی سالم پرهیز از استرس است. استرس با تغییر هورمون‌های بدن به تغییرات ناخوشایند در همه‌ی اندام‌ها منجر می‌شود. سفید شدن مو و ریزش آن یکی از تبعات استرس و نگرانی است. برای مراقبت از موی سر لازم است استرس را از خود دور کنید. در این راستا ورزش و پیاده‌روی نقش مهمی دارند. تنظیم کردن برنامه خواب و استراحت، ماساژ دادن کف سر یا انجام یوگا نیز می‌تواند با دور کردن نگرانی و تنش از جسم، به رشد مجدد موها کمک کند.

  • تغذیه مناسب

تغذیه مناسب یکی از روش های مراقبت از موی سر

پیروی از یک رژیم غذایی کامل و مفید، یکی دیگر از روش های مراقبت از موی سر است. کمبود برخی املاح و مواد معدنی در رژیم غذایی افراد به ریختن موها، کم پشت شدن یا طاس شدن آن منجر می‌شود. برای مثال خوراکی های حاوی آهن، پروتئین یا زینک برای رشد مو و ناخن بسیار ضروری هستند. با یک جست‌وجوی ساده می‌توانید مواد غذایی سرشار از پروتئین، آهن و زینک را شناسایی کرده و در رژیم غذایی خود بگنجانید تا شاهد رشد دوباره موهای خود باشید. انواع میوه های تازه و سبزیجات، مغزها، گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، ماهی و غلات کامل دارای آهن، پروتئین و زینک است.

  • استفاده اصولی از رنگ و مش

استفاده کمتر از رنگ و مش و توجه به قوانین آن یکی دیگر از روش های مراقبت از موی سر محسوب می‌شود. گاهی وقتی سخن از رنگ و مش برای مو می‌شود بسیاری افراد گمان می‌کنند اگر از رنگ‌های مرغوب استفاده کنند خطری موهایشان را تهدید نمی‌کند. در نگاه اول نظر این افراد درست است؛ اما این کار مستلزم اجرای چند شرط دیگر است. برای مثال نباید یکباره رنگ موها را از بسیار تیره (مثل مشکی) به بسیار روشن (مانند بلوند) تغییر داد. این قضیه برای تغییر رنگ روشن به تیره نیز صادق است. برخی متخصصان بر این باورند که رنگ مو نهایتاً دو تا سه درجه باید تغییر کند.

  • توجه به مدل بستن مو

توجه به مدل بستن مو

گاهی برخی از مدل های بستن یا بافتن مو، تارهای آن را در معرض کشش زیاد قرار می‌دهد. استفاده مکرر از این روش ها باعث فشار آمدن به پیاز مو و در نتیجه ریزش آن می‌شود. مدل‌هایی مانند دم اسبی یا بافت‌های بسیار محکم در درازمدت به کم پشت شدن موها منجر می‌شوند. بنابراین یکی دیگر از روش های مراقبت از موی سر این است که هر از چند گاهی مدل بستن موی خود را تغییر داده و گاهی اجازه دهید موهایتان رها باشند تا فشار کمتری به ریشه‌ی آن‌ها وارد شود.

  • پرهیز از استفاده از حالت دهنده های شیمیایی

پرهیز از حالت دهنده های شیمیایی یکی از روش های مراقبت از موی سر است. استفاده از انواع ژل مو، واکس مو یا مواد کراتینه‌ی دیگر در وهله‌ی اول به زیبایی مو منجر می‌شود. مصرف این مواد به شرطی که از مواد مرغوب و درجه یک استفاده کنید و حالت تعادل را رعایت کنید، خطری برای شما ندارد؛ اما عدول از این خط قرمزها به آسیب‌های جدی برای موها منجر می‌شود.

  • پرهیز از استفاده از حالت دهنده های حرارتی

پرهیز از سشوار و اتوی مو روش های مراقبت از موی سر

بسیاری افراد عادت دارند هر روز از سشوار یا اتوی مو برای حالت دادن به موهای خود استفاده کنند. به این افراد هشدار می‌دهیم که حرارت زیاد باعث سوختن یا نازک شدن تارهای مو می‌شود و در درازمدت به ریختن آن یا کم پشت شدنشان می‌انجامد. بنابراین لازم است گاهی با این وسایل شیک ولی خطرناک خداحافظی کنید و استفاده از آن‌ها را به حداقل برسانید.

  • استفاده از ماسک ها و روغن های طبیعی

امروزه ماسک های طبیعی مو و روغن های درمانی فراوانی وجود دارند که به رشد مو یا رفع عارضه های آن کمک می‌کنند. روغن هایی مانند زیتون، کرچک، آرگان، بادام، نارگیل، رزماری، فندق و غیره از این دست روغن ها هستند. این روغن ها را ابتدا روی آرنج امتحان کنید و اگر حساسیت پوستی مشاهده نکردید، به موهای خود بزنید. توجه داشته باشید که برای آبرسانی مو استفاده از روغن ها روی ساقه مو کفایت می‌کند و لزومی ندارد آن را به کف سر بزنید.

  • جدی گرفتن خطر شوره و موخره

کوتاه کردن موخوره

یکی دیگر از روش های مراقبت از موی سر این است که همواره شوره‌ی سر یا موخوره را رصد کنید. این دو عارضه از خشکی بیش از حد مو یا وجود قارچ در کف سر خبر می‌دهد که در دراز مدت سلامتی و زیبایی مو را به خطر می‌اندازد. استفاده از شامپوهای ضد شوره برای رفع این عارضه و کوتاه کردن و آبرسانی مو با روغن ها یا ماسک های مرغوب برای رفع موخوره راه‌های ساده و درعینِ‌حال بسیار مؤثر هستند.

  • استفاده از شامپوی مناسب و نرم کننده ها بعد از رنگ کردن مو

همان طور که می‌دانید استفاده از بهترین شامپو برای ریزش مو برای کنترل ریزش مو توصیه می‌شود. همجنین استفاده از نرم کننده مو یا ماسک مو بعد از رنگ کردن آن و استفاده از شامپو مخصوص موهای رنگ شده یکی از اصلی‌ترین روش های مراقبت از موی سر است. همان طور که می‌دانید موی سر پس از رنگ شدن درصد زیادی از رطوبت خود را از دست می‌دهد. این اتفاق به وز شدن مو یا ایجاد موخوره منجر می‌شود. با یک ماسک موی مرغوب علاوه بر آبرسانی مو به تقویت آن نیز بپردازید.

  • حمام کردن با آب ولرم و پرهیز از حمام های غیرضروری

پرهیز از حمام غیر ضروری

همه می‌دانیم که برای حفظ رطوبت پوست و مو باید از انجام حمام های مکرر جلوگیری کنیم. در مواقع ضروری نیز یکی از بهترین روش های مراقبت از موی سر این است که از بهترین شامپو برای ریزش مو استفاده کنید و با آب ولرم دوش بگیرید. دوش آب گرم ضمن حساس کردن پوست سر و ریشه‌ی مو، به ساقه‌ی آن نیز آسیب می‌زند. همچنین دوش آب گرم باعث باز شدن بیش از حد رگ‌های بدن یا تعریق سر و بدن می‌شود و عملاً سودی به فرد نمی‌رساند.

  • خشک کردن مو بدون سشوار

بهترین حالت خشک کردن موها پس از حمام کردن، قرار دادن آن در هوای آزاد است. به این ترتیب پس از حمام ابتدا آب موها را با حوله‌ی تمیز بگیرید. سپس آن ها را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا به مرور زمان خشک شوند. استفاده مکرر از سشوار برای  خشک کردن مو به از دست رفتن رطوبت طبیعی مو و وز و بدحالت شدن آن به مرور زمان منجر می‌شود.

  • رعایت اصول شانه کردن

رعایت اصول شانه کردن مو یکی از روش های مراقبت از موی سر

شانه کردن بی‌رویه نه‌تنها کمکی به زیبایی مو نمی‌کند، بلکه آسیبی برای ریشه مو شناخته می‌شود. همچنین شانه کردن مو در حالت ایستاده یا زمانی که موها خیس هستند، همچنین شانه کردن با برس های نامناسب نیز به ریزش مو منجر می‌شود. وقتی از حمام برمی‌گردید منافذ پوست سرتان باز است و ریشه‌ی مو در سست ترین حالت ممکن قرار دارد. شانه کردن مو به کندن و جدا شدن ریشه منجر می‌شود. پس رعایت اصول شانه کردن مو یکی دیگر از روش های مراقبت از موی سر است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم بهترین روش های مراقبت از موی سر را با شما در میان بگذاریم. همان طور که اشاره کردیم استفاده از ماسک یا شامپوهای مناسب برای عارضه های مختلف موی سر با مشورت و تجویز کارشناس زیبایی می‌تواند به رشد و تقویت موها کمک شایانی کند. در فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی، بهترین شامپو برای ریزش مو، بهترین محلول های ضد شوره و ضد ریزش و بهترین محصولات مراقبتی تخصصی مو عرضه می‌شوند. شما می‌توانید با یک جست‌وجوی ساده در کوتاه‌ترین زمان، محصول دل‌خواه خود را در منزل تحویل بگیرید. شما برای مراقبت از مو چه روش هایی را در پیش می‌گیرید؟ برای ما بنویسید.

دیدگاه‌ها 6101بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه