تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

چرخه عطر چیست و از انواع رایحه عطر چه می‌دانید؟

زمان تقریبی مطالعه: ۷ دقیقه
چرخه عطر چیست و از انواع رایحه عطر چه می‌دانید؟

نداشتن اطلاعات مفید از عطرهای خوش رایحه، انتخاب بهترین عطر زنانه را از میان طیف وسیع عطرها دشوار کرده است. همان‌گونه که می‌دانید کیفیت رایحه عطرها بر اساس چرخه عطر و انواع رایحه های آن، دسته‌بندی می‌شود. با این حساب می‌توان گفت اگر عزم خرید عطر زنانه دارید، آگاهی از این اطلاعات دست شما را برای انتخاب بهترین عطر زنانه باز می‌گذارد. بر همین اساس تصمیم داریم در این مقاله برای شما از چرخه عطر، رایحه گلی ، رایحه شرقی ، رایحه چوبی و رایحه خنک خواهیم گفت. پس برای دانستن این اطلاعات مفید تا پایان مقاله همراه ما باشید.

چرخه عطر چیست

چرخه عطر چیستهمان‌گونه که از نام آن پیدا است از دیاگرام دایره‌مانندی صحبت می‌کنیم که مجموعه‌ها و زیرمجموعه‌های عطرها را نمایش می‌دهد. رایحه ها در این چرخه بر اساس شباهت و تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند دسته‌بندی شده‌اند. مایکل ادواردز (Michael Edwards)، عطار معروف، چرخه عطر را برای کمک به فروشنده‌های عطر جهت پیشنهاد بهترین رایحه به مشتریان ابداع کرد. در این چرخه هر مجموعه از رایحه ها از بوهای مهمی تشکیل شده‌اند و زیر مجموعه‌های آن‌ها را ترکیبی از همان طیف رایحه ها تشکیل می‌دهند.

چند گروه رایحه‌ عطر داریم

طبق چرخه عطر، رایحه ها در چهار گروه اصلی گل ها، چوبی، شرقی و خنک دسته‌بندی می‌شوند. بوی هر کدام از این گروه‌های اصلی کاملاً قابل تمایز با دیگر گروه‌ها است. علاقه فرد به رایحه هر کدام از این گروه‌ها به این معنا است که زیرمجموعه‌های این گروه‌ها نیز در مشام او خوش جلوه می‌کند. به عبارت ساده‌تر می‌توان این‌گونه بیان کرد که شناسایی گروهی از رایحه ها که به آن علاقه‌مند هستیم، بهترین روش برای تشخیص بهترین عطر زنانه به‌ حساب می‌آید.

بیشتر عطرهای موجود در بازار دارای نوشته یا علامتی برای مشخص‌شدن دسته‌بندی آن‌ها نیستند، اما با شناخت رایحه هایی که در این عطرها استفاده شده‌اند می‌توانید گروه‌ اصلی عطر مدنظر خود را تشخیص دهید. عطارهای حرفه‌ای گروه‌ها و زیرگروه‌های یک عطر را با یک بار بو کردن به‌راحتی تشخیص می‌دهند. ناگفته نماند گروه‌بندی عطرها در میان انجمن‌های عطرشناسی مخالف‌ها و موافق‌هایی هم دارند؛ اما این گروه‌بندی مورد تأیید بیشتر عطرسازان و عطربازهای حرفه‌ای در سراسر دنیا است.

۱. رایحه گُلی

رایحه گلی در چرخه عطررایحه گلی در چرخه عطر به‌عنوان رایج‌ترین گروه رایحه شناخته می‌شود. عطرهای بسیار برجسته‌ای را سراغ داریم که بر پایه رایحه گل ها ساخته شده‌اند. رایحه های این گروه بیشتر در عطرهای زنانه استفاده می‌شوند و به همین دلیل هم هست که اگر به دنبال خرید بهترین عطر زنانه باشید، به احتمال زیاد عطری با رایحه گلی را خریداری خواهید کرد. البته رایحه‌ های گل ها در عطرهای مردانه هم استفاده می‌شوند. رایحه گلی در چرخه عطر بویی همانند گل های تازه‌چیده‌شده دارند.

  • زیرگروه رایحه های گلی

میوه ای: شیرین، خوردنی و استوایی مانند هلو،‌ گلابی و سیب؛
گلی: بویی همانند گل های تازه‌چیده شده – برای آشنایی با این زیرگروه بوی خوش سوسن و رز را تصور کنید؛
گل های ملایم: بوی ملایم، پودری و شیرین با ته رایحه‌ کرمی؛
گل های شرقی: رایحه گل ها با بوی مختصری از ادویه جات خوشبو.

  • رایحه های رایج گروه گل ها:

رز؛
یاسمن؛
شکوفه پرتقال.

  • ‎‎نمو‎نه‌ای از عطرهای گروه گل ها:

عطر بِلوم از گوچی؛
عطر رِد دُور (Red Door) از برند الیزابت آردِن (Elizabeth Arden)؛
عطر راکین ریو (Rockin Rio) از برند اِسکادا (Escada).

۲. رایحه شرقی

رایحه شرقی در چرخه عطررایحه هایی قوی و نافذ با بویی کم‌نظیر و جذاب را در این گروه از چرخه عطر شاهد هستیم. بوی خوش گیاهان دارویی، ادویه جات، پودرهای خشک‌شده و رزین از عطرهای این گروه به مشام می‌رسد. رایحه های این گروه بویی بسیار سنگین دارند و به همین دلیل نیز غالباً رایحه آن‌ها با عنبر یا بوهای شیرین متعادل می‌شود. عطرهای گروه رایحه های شرقی به‌عنوان عطرهایی دلبرانه و جذاب شناخته می‌شوند. اگر به دنبال خرید بهترین عطر زنانه برای دلبری می‌گردید، بدون شک عطرهای گروه رایحه های شرقی گزینه‌ی خوبی برای شما به حساب می‌آیند.

  • زیرگروه رایحه های شرقی

شرقی ملایم: رایحه های ملایم گل ها که با بوی بخورها و ادویه جات گرم مخلوط شده باشد؛
شرقی: رایحه های شیرین و گرم مانند دارچین وانیل و مشک؛
چوبی شرقی: رایحه های خاکی مانند نعنا هندی و چوب صندل که با بوهای شیرین و ادویه ای مخلوط شده باشد.

  • رایحه های رایج گروه شرقی

وانیل؛
مرمرکی؛
رازیانه.

  • نمونه‌‌هایی از عطرهای گروه شرقی

یوث دِو (Youth Dew) از استی لادر (Estee Lauder)؛
آبسِشِن (Obsession) از برند کالوین کلین؛
جوپ از برند جوپ.

۳. رایحه چوبی

رایحه چوبی در چرخه عطررایحه چوبی در چرخه عطر سومین رایحه است. برندهای معتبر بسیاری از این گروه به‌عنوان رایحه پایه استفاده می‌کنند. طراوت و خاص بودن رایحه چوبی در چرخه عطر باعث شده تا عطرهای ساخته شده با این رایحه گزینه ایدئال و محبوب برای خرید بهترین عطر مردانه و حتی زنانه‌ باشد.

  • زیرگروه رایحه های چوبی

چوب ها: رایحه های نافذ و جذابی مانند چوب‌ سدر، چوب صندل و خس خس؛
خزه ها: بوی ملایم، شیرین و خاکی مانند خزه بلوط و عنبر؛
چوب خشک: بوی آتشی و دودی که با رایحه های چرمی ترکیب شده است.

  • رایحه های رایج گروه چوبی

نعنا هندی؛
خس خس؛
چوب صندل.

  • نمونه‌هایی از عطرهای گروه چوبی

وِتیوِر (Vetiver)، از برند کاروِن (Carven)؛
میتسوکو (Mistouko)، از برند گِرلن (Guerlain)؛
پولو از برند رالف لورن.

۴. رایحه خنک

رایحه های خنک و تازه در چرخه عطررایحه های گیاهان دارویی، مرکبات و بوهای دریایی را در این گروه دسته‌بندی می‌کنند. این رایحه ها عموماً در عطرهای مردانه استفاده می‌شوند، اما اگر به دنبال خرید بهترین عطر زنانه می‌گردید که رایحه‌ای خاص داشته باشد، عطرهای زنانه‌ای هم در این گروه پیدا می‌شوند که بویی منحصربه‌فرد و جذاب دارند. براساس چرخه عطر، بوی تازه و تمیز این گروه از رایحه ها غالباً با بوهای ادویه جات ترکیب می‌شود و رایحه های نافذ و سنگین پیدا می‌کند. گاهی اوقات نیز بوهای ترش و نافذ با رایحه ای سنگین یا میوه‌ای از عطرهای این گروه به مشام می‌‌رسد.

  • زیرگروه رایحه های خنک

رایحه های نافذ: بویی از گیاهان دارویی تازه‌چیده‌شده به مشام می‌رسد با ترکیبی از رایحه اسطوخودوس یا رایحه‌ های چوبی؛
مرکبات: بوی تند و خوشبوی نارنگی یا ترنج؛
دریایی: رایحه های دریایی که بوی خوش دریا یا باران می‌دهند؛
گیاهان: بوی خوش چمن تازه‌چیده‌شده یا برگ‌های له‌شده گیاهان.

  • رایحه های رایج گروه بوهای خنک

مریم گلی؛
ترنج؛
گریپ فروت.

  • نمونه‌هایی از عطرهایی با رایحه خنک

کول واتِر (Cool Water)، داویدُوف (Davidoff)؛
ورساچه مَن (Versace Man)، ورساچه؛
آکوا دی جیو (Aqua Di Gio)، جورجیو آرمانی.

رایحه ها چگونه با هم ترکیب می‌شوند

ترکیب عطر ها و گل هاترکیب رایحه ها در عطرها همانند ترکیب رنگ‌ها در نقاشی است. چرخه عطر فرایند ترکیب بوهای مختلف را آسان می‌کند. عموماً رایحه هایی که در کنار هم در زیرگروهِ یک گروه اصلی در چرخه عطر قرار گرفته‌‌اند به‌خوبی با هم ترکیب می‌شوند. برای انتخاب بهترین عطر زنانه می‌توان یک رایحه دل‌خواه را در زیرگروه رایحه ها انتخاب کرد و رایحه هایی که در چرخه عطر با رایحه مدنظر سازگاری دارد را تشخیص داد. به این ترتیب می‌توان گفت رایحه ها در چرخه عطر نقش مکمل را برای یکدیگر ایفا می‌کنند. برای نمونه رایحه های ملایم شرقی، مکمل خوبی برای بوی مرکبات به‌ حساب می‌آیند و رایحه های شرقی مکمل خوبی برای بوهای دریایی هستند.

یکی دیگر از روش‌های انتخاب بهترین عطر زنانه، مشخص کردن سه زیرگروه دل‌خواه از رایحه ها در چرخه رایحه‌ ها است. این سه زیرگروه ضلع‌های یک مثلث فرضی را روی چرخه رایحه ها تشکیل می‌دهند و به راحتی می‌توانید رایحه های مکمل بوهای دل‌خواه خود را در چرخه عطر پیدا کنید. برای روشن‌تر شدن این موضوع اجازه دهید مثالی بزنیم. فرض کنیم شما علاقه زیادی به بوهای گل‌های شرقی دارید، در چنین حالتی باید در چرخه عطر دنبال رایحه‌هایی با بوی خزه و آب بگردید.

امیدواریم آشنایی با چرخه عطر و انواع رایحه های آن دیدگاه تازه‌ای در انتخاب بهترین عطر زنانه به شما داده باشد. به این ترتیب پس از اینکه گروه و زیرگروه مورد علاقه خود را در عطرها مشخص کردید، زمان خرید عطر زنانه فرا می‌رسد. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم سری به فروشگاه اینترنتی اردمی بزنید. در این فروشگاه خوشبوترین عطرهای زنانه را از میان معتبرترین برند‌ها آماده کرده‌ایم تا با نیم‌نگاهی به آن‌ها،‌ بهترین عطر زنانه را انتخاب کنید. ضمناً شما با خواندن مقاله‌ی «راهنمای انتخاب و خرید بهترین عطر زنانه و مردانه»، قطعاً انتخاب بهتری خواهید داشت. اگر هم تجربه خاصی در خرید عطر زنانه دارید، این اطلاعات را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

منبع: Fragrancex دیدگاه‌ها 8156بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه