تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

برای درمان جوش روی پوست خشک و حساس چه کنیم؟

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
برای درمان جوش روی پوست خشک و حساس چه کنیم؟

باور عموم بر این است که فقط پوست چرب دچار جوش می‌شود و برای درمان آن باید به خرید بهترین کرم ضد جوش یا سایر روش‌های درمانی روی بیاورد؛ درحالی‌که پوست معمولی و خشک نیز به جوش مبتلا شده و به درمان نیاز دارند. جوش اصطلاح گسترده‌ای شامل همه‌ی انواع آن و حاصل ترشح و تجمع چربی یا آلودگی‌ها در منافذ پوست است. در یک نگاه کلی، زمانی که غدد چربی، سبوم بیش از حد تولید کند، پوست چرب می‌شود. سبوم، چربی طبیعی پوست است که از آن محافظت می‌کند. ترشح زیاد سبوم باعث گرفتگی منافذ و بروز جوش می‌شود؛ بنابراین بروز جوش در پوست چرب بسیار شایع‌تر است؛ اما پوست خشک نیز از این عارضه در امان نیست. در واقع هر چیزی که باعث مسدود شدن منافذ پوست شود،‌ به بروز جوش منجر می‌شود. در این مقاله به درمان جوش روی پوست خشک یا حساس می‌پردازیم.

مراقبت از پوست خشک و حساس

مراقبت از پوست خشک و حساس

داشتن برنامه مراقبتی منظم، یکی از بهترین روش‌ها برای درمان جوش روی پوست خشک یا حساس است. بنابراین به توصیه‌های زیر توجه کنید:

  1. اگر پوست حساسی دارید، لازم است بهترین کرم ضد جوش یا سایر محصولات مراقبت از پوست خود را با دقت انتخاب کنید. پوست حساس احتمالاً در مواجهه با محصولات با فرمولاسیون خیلی قوی، واکنش منفی نشان می‌دهد.
  2. توجه داشته باشید که پوست هر کس با دیگری متفاوت است. محصولی که برای یک شخص جواب می‌دهد ممکن است برای شما مفید نباشد.
  3. از مصرف محصولات با ساختار سنگین خودداری کنید. این محصولات شامل لوسیون های خیلی چرب یا بر پایه چربی است و منافذ پوست را مسدود می‌کنند.
  4. از لوازم آرایشی بر پایه آب بیشتر استفاده کنید. این قانون برای هر کسی که سابقه یا استعداد جوش دارد، صادق است.
  5. به خاطر داشته باشید که محصولات حاوی الکل، رنگ و رایحه نیز پوست خشک و حساس را تحریک می‌کند.

درمان جوش روی پوست خشک یا حساس

درمان جوش روی پوست خشک یا حساس

برای درمان جوش روی پوست خشک لازم است ابتدا معضل خشکی پوست را بر طرف کنید. یکی از راه‌ها برای رسیدن به این هدف، انتخاب محصولاتی است که به پوست شما کمک می‌کند رطوبتش را حفظ کند. در اینجا چند نکته برای شروع کار آمده است:

۱. مشورت با پزشک یا متخصص

قبل از انجام هر روشی برای درمان جوش روی پوست خشک یا حساس، با پزشک یا مشاور پوست خبره و آگاه مشورت کنید. از هر درمان خودسرانه پرهیز کنید.

۲. استفاده از پاک کننده ملایم

از پاک کننده ملایم برای تمیز کردن آرایش، آلودگی، ‌چربی و باکتری ها استفاده کنید. یک محصول ملایم می‌تواند بدون برهم‌زدن pH پوست، منافذ آن را پاکسازی کند.

۳. استفاده از مرطوب کننده بر پایه آب

بلافاصله پس از تمیز کردن صورت، یک مرطوب کننده بدون چربی و بدون اسانس و افزودنی‌های معطر استفاده کنید.

۴. کاهش شستن صورت

در روند درمان جوش روی پوست خشک یا حساس، فقط روزانه یک بار صورت خود را بشویید. هرچند شست‌وشو به ازبین‌بردن آلودگی و مواد تحریک‌کننده پوست شما کمک می کند؛ ولی شست‌وشوی بیشتر از یک بار در روز باعث ازدست‌رفتن رطوبت آن می‌شود.

۵. استفاده از لایه بردار مناسب پوست

برای درمان جوش روی پوست خشک یا حساس از لایه بردار مخصوص آن پوست استفاده کنید. لایه برداری بیش از دو بار در هفته هرگز توصیه نمی‌شود. لایه برداری زیاد و غیراصولی، پوست را خشک‌تر کرده و آن را تحریک می‌کند.

۶. بررسی ترکیبات کرم ضد جوش

از کرم ضد جوش یا محصولات مراقبت از پوست که حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی هستند، خودداری کنید. این اسید ممکن است چربی طبیعی پوست را از بین ببرد. همچنین بنزوئیل پراکسید و اسید سالیسیلیک به‌طور معمول تولید چربی را کاهش می‌دهند. این محصولات برای پوست چرب بهتر هستند؛ ولی خشکی پوست را تشدید می‌کنند؛ بنابراین ضمن کاهش مصرف محصولاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، مصرف سایر داروها از جمله رتینوئید را با مشورت پزشک افزایش دهید.

۷. تمیز کردن پوست قبل از درمان

در روند درمان خود دقت بیشتری کنید. به‌عنوان مثال، لازم است قبل از استفاده از بهترین کرم ضد جوش یا مصرف مرطوب کننده بدون چربی، پوست خود را تمیز کنید. حتی استفاده از مرطوب کننده برای کاهش اثر خشکی پوست روی پوست آلوده می‌تواند منافذ را مسدود کرده یا باعث لک پس از جوش شود.

۸. درمان جوش با روند آهسته و پیوسته

درمان جوش روی پوست خشک یا حساس را با دوز کم شروع کنید. درمان‌های سنگین، خشکی بیشتر، حساسیت و اگزما را در پی دارد. روش آهسته و پیوسته بهترین راه درمان جوش روی هر نوع پوستی است.

مراقبت های فردی برای درمان جوش

مراقبت های فردی برای درمان جوش

در کنار انتخاب محصولات مناسب برای مراقبت از پوست، چند عادت فردی می‌تواند به درمان جوش روی پوست خشک کمک کند. در ادامه به بررسی این عادات می‌پردازیم:

  1. به جای آب گرم، پوست خود را با آب ولرم تمیز کنید. آب گرم ممکن است به شما حس آرامش دهد؛ اما درعینِ‌حال،‌ پوست را خشک تر می‌کند و به سطح پوست شما آسیب می‌رساند.
  2. پوست خود را به‌آرامی خشک کنید. مالیدن حوله به صورت یا پاک کردن پوست با فشار، شدت خشکی را بیشتر کرده و باعث تحریک پوست می‌شود.
  3. از دستگاه بخور استفاده کنید. افزودن رطوبت به هوای خانه یا دفتر کار شما تا حدی به کاهش خشکی پوست کمک می‌کند.
  4. قبل از شستن دست، صورت خود را لمس نکنید. این کار ممکن است آلودگی را از روی دستان به صورت شما منتقل کند و باعث ایجاد جوش شود.

سخن پایانی

امیدواریم با رعایت توصیه‌های بالا به‌سادگی بتوانید به درمان جوش روی پوست خشک بپردازید. برای خرید بهترین کرم ضد جوش با ترکیبات متنوع و مخصوص پوست خود فروشگاه اینترنتی اُردمی ـ مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. همچنین می‌توانید به منظور آشنایی با نوع پوست خود و بهترین روش مراقبت یا درمان آن از طریق شماره تلفن ثبت‌شده در سایت یا درج پیام در بخش نظرات با کارشناسان پوست و موی مجموعه در ارتباط باشید.

منبع: Healthline دیدگاه‌ها 24513بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه