تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

مراقبت از موهای خشک با روش های طبیعی و خانگی

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
مراقبت از موهای خشک با روش های طبیعی و خانگی

برای داشتن موهای حجیم و درعینِ‌حال، نرم و خوش‌حالت باید چه روشی پیش گرفت؟ استفاده از بهترین شامپو برای ریزش مو تا چه حد به لطافت و زیبایی مو کمک می‌کند؟ خشکی بیش از حد مو چه تأثیری بر روند رشد آن دارد؟ چه چیزهایی باعث خشکی مو شده یا وضعیت آن را تشدید می‌کند؟ چگونه می‌توان خشکی مو را درمان کرد؟ چه راه‌هایی برای مراقبت از موهای خشک وجود دارد؟ این پرسش‌هایی است که اکثر خانم‌ها و آقایان از خود می‌پرسند و به دنبال پاسخ آن هستند. به همین منظور در ادامه به برخی از پرتکرارترین پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد.

علت خشکی مو

چگونه از موهای خشک مراقبت کنیم

علاوه بر ژنتیک دلایل مختلفی برای خشکی مو وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید؛
  • حرارت‌دادن بیش از حد و غیراصولی به موها؛
  • از دست‌رفتن رطوبت مو؛
  • سیگارکشیدن؛
  • زندگی در آب‌وهوای خشک و گرم؛
  • حضور مداوم در برابر نور خورشید یا در معرض وزش باد؛
  • شناکردن در آب شور یا کلردار یا آب شور؛
  • شستن بیش از حد موها؛
  • سشوار کردن مکرر مو؛
  • سوء تغذیه؛
  • استفاده از دستگاه‌های صاف کننده یا فرکننده مو؛
  • برخی بیماری‌های زمینه‌ای.

روش های مراقبت از موهای خشک

همان طور که گفتیم برای مراقبت از موهای خشک، ابتدا باید با علت ایجاد آن آشنا شوید و تا حد ممکن آن را رفع کنید. برای مثال اگر سیگارکشیدن یا شناکردن در آب غیرمناسب باعث خشکی موی شماست، این عادات را کنار بگذارید. اگر خشکی مو در اثر سوء تغذیه ایجاد شده است، با بهبود و تکمیل سبد غذایی خود، این عارضه را برطرف کنید و غیره که در ادامه به تفصیل درباره آن صحبت خواهیم کرد.

  • اصول شستشوی مو

اصول شستشوی مو برای مراقبت از موهای خشک

رعایت اصول شستشوی صحیح مو، اولین اصل در مراقبت از موهای خشک یا چرب است. در واقع فرقی نمی‌کند موهای شما بسیار خشک باشد یا بسیار چرب، شستن نادرست آن باعث بروز آسیب‌های جدی به آن می‌شود. برای مثال از شستشوی روزانه موهای خود صرف‌نظر کنید. هرگز موهای خود را با آب داغ نشویید. از شامپو مخصوص موی خود استفاده کنید. اگر در سفر یا جایی هستید که به شامپوی خود دسترسی ندارید، به جای استفاده از هر نوع شامپویی، از شامپو بچه استفاده کنید. فرمولاسیون شامپو بچه ملایم بوده و استفاده از آن در مواقع ضروری، آسیبی به موهای شما وارد نمی‌کند. اگر موهایتان می‌ریزد، بهترین شامپو برای ریزش مو مخصوص موهای خشک را در کنار سایر محصولات مراقبتی بگنجانید.

  • اصول خشک کردن مو

اصول خشک کردن مو

برای خشک کردن موهای خود ترجیحاً از سشوار یا سایر حرارت‌دهنده‌ها مانند بخاری یا نور مستقیم خورشید استفاده نکنید. گرمای بیش از حد باعث بروز آسیب جدی به ساقه مو شده و به مرور زمان آن را خشک و شکننده می‌کند. به منظور مراقبت از موهای خشک، پس از حمام‌کردن، با حوله تمیز، آب اضافی موها را بگیرید. چند لحظه ماساژ ملایم به شما کمک می‌کند رطوبت مو کمتر شده و زودتر خشک شود. همچنین وقتی موها کاملاً خیس هستند، آن‌ها را در معرض هوای آزاد رها نکنید. به همان میزان که نبودن رطوبت برای مو مضر است، خیس ماندن طولانی‌مدت آن نیز برای مو ضرر دارد و باعث ایجاد سردرد می‌شود.

  • کوتاه کردن مو

کوتاه کردن مو

کوتاه کردن مو نیز یکی دیگر از روش های مراقبت از موهای خشک است. در واقع با کوتاه کردن منظم موها، بخشی از موخوره و وزی انتهای ساقه از بین رفته و موها مرتب‌تر به نظر می‌رسند. به عبارت دیگر موها سبک‌تر شده و از سویی شاخه شاخه شدن مو در امتداد ساقه ادامه نمی‌یابد. برای کوتاه کردن مو ترجیحاً از شانه و قیچی مخصوص خود استفاده کنید تا بیماری‌هایی مانند شپش یا شوره‌های قارچی از طریق وسایل آلوده به موهای شما منتقل نشود.

  • پرهیز از حالت دهنده های حرارتی مو

پرهیز از حالت دهنده های حرارتی مو

به شما حق می‌دهیم که برای صاف و یکدست کردن موهای خود از تکنیک براشینگ یا اتوی مو استفاده کنید یا برای حالت‌دادن به آن‌ها سراغ بیگودی یا سشوار بروید. این وسایل در همان لحظه موهای صاف و حتی نرم و لطیف به شما هدیه می‌دهند؛ اما متأسفانه به مرور زمان باعت وزشدن موها یا ریختن آن‌ها می‌شوند. همچنین فرکردن موقت یا دائمی مو نیز به خشک و زبر شدن آن منجر می‌شود. با این توضیح، استفاده از این وسایل را به حداقل برسانید.

  • استفاده از ماسک موی طبیعی یا شیمیایی

ماسک مو یکی از روش های مراقبت از موهای خشک

اگر موهای خود را با شامپو مخصوص موی خشک می‌شویید، اما باز هم بعد از حمام موهایتان خشک و زبر است لازم است از ماسک مو استفاده کنید. ماسک مو مخصوص مراقبت از موهای خشک در چند نوع طبیعی و شیمیایی وجود دارد. ماسک موی طبیعی حاصل ترکیب روغن‌ها، دانه‌ها و گاهی میوه‌هایی است که موها را کراتینه می‌کنند. ماسک موی شیمیایی نیز در دو نوع عرضه می‌شود که یکی به آبکشی نیاز دارد و دیگری را باید بعد از حمام، وقتی که موهایتان هنوز کمی رطوبت دارد استفاده کنید.

  • استفاده از روغن های گیاهی

استفاده از روغن گیاهی

استفاده از روغن‌های گیاهی یکی دیگر از روش های مراقبت از موهای خشک است. روغن‌هایی مانند نارگیل، زیتون، بادام، کرچک، رزماری، آرگان و غیره ضمن تقویت فولیکول مو، ساقه‌های آن را نیز تقویت کرده و باعت نرم و خوش‌حالت‌شدن آن می‌شود. به این منظور می‌توانید یک ساعت قبل از حمام، ساقه مو را به روغن آغشته کرده و سپس با شامپو مخصوص موی خشک، بشویید.

  • پرهیز از نور خورشید و باد سرد

پرهیز از نور خورشید و باد سرد برای مراقبت از موهای خشک

همان طور که به اختصار بیان کردیم یکی از علت‌های آسب‌دیدن موهای خشک، قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا باد سرد و خشک است. اشعه مضر نور خورشید یا وزش مستقیم باد باعث ازدست‌رفتن رطوبت مو و درنتیجه خشکی آن می‌شوند. به این منظور توصیه می‌کنیم هنگام حضور طولانی‌مدت در چنین فضاهایی از روسری، سربند یا کلاه برای پوشاندن موهای خود استفاده کنید. همچنین موقع شنا در استخر کلردار یا آب شور دریا حتماً کلاه ضدآب همراه خود داشته باشید.

سخن پایانی

در این مقاله با روش‌های مراقبت از موهای خشک آشنا شدید. به منظور خرید بهترین شامپو برای موهای خشک یا بهترین شامپو برای ریزش مو می‌توانید به فروشگاه اینترنتی اردمی مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی سری بزنید. همچنین برای یافتن پرسش‌های خود از طریق بخش نظرات با کارشناسان پوست و زیبایی مجموعه در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ها 7040بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه