تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

آیا نوشیدن آب واقعا باعث درخشش پوست می‌شود؟

زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه
آیا نوشیدن آب واقعا باعث درخشش پوست می‌شود؟

در تابستان، همه چیز خشک است. صورت و دست‌های شما پوسته پوسته می‌‌شوند و پاهای شما زیر شلوار مدام دچار خارش می‌‌شوند. در این میان، جوش‌ها هم به خاطر فصل گرما روی صورت شما خودنمایی می‌کنند. در زمستان هم به دلیل نوشیدن مقدار کم آب، پوستتان خشک می‌شود.

هنرپیشه‌های مشهور، نوشیدن آب را پیشنهاد می‌‌کنند. به نظر می‌‌رسد نوشیدن آب، راز پوست‌های نرم و درخشان آن‌هاست که همیشه و در هر حالتی آماده عکس گرفتن هستند.
یکی از آن‌ها می‌گوید که صرفا به خاطر پوست خود آب می‌نوشد، فارغ از اینکه تشنه است یا نه! دیگری می‌افزاید نوشیدن مقدار زیاد آب، سن او را کمتر از واقعیت نشان می‌‌دهد و در نهایت یکی دیگر از بازیگران به این موضوع اشاره دارد که با شروع دهه چهارم زندگی‌اش، هر روز، چهار لیتر آب مصرف می‌کند!

در حالی‌که نوشیدن آب برای داشتن پوستی بهتر، منطقی به نظر می‌رسد، چرا که ۶۴ درصد پوست شما از آب تشکیل شده است، تحقیق کوتاهی برای شما آماده کرده‌ایم تا ببینیم می‌توان آب را به عنوان درمانی برای پوست قبول کرد، یا این فقط یک افسانه است؟

تاثیر نوشیدن آب روی پوست

یکی از متخصصان پوست در گروه تخصصی پوست شویگر در شهر نیویورک، توضیح می‌دهد: «از آنجا که شرکت‌های دارویی نمی‌توانند حق آب را به انحصار خود در آورند و آن را بفروشند، به همین دلیل، محققان برای پیدا کردن کسی که هزینه تحقیقات را تقبل کند، به شدت با مشکل مواجه شده‌اند.»

علم چه می‌گوید؟

پژوهشی در یک کلینیک پوست، اثرات طولانی مدت نوشیدن آب بر سلامتی پوست را بررسی می‌کرد. این مطالعه که در سال ۲۰۰۷ در مجله بین‌المللی علم زیبایی چاپ شده است، نشان داد که نوشیدن ۲/۲۵ لیتر آب در طول روز برای مدت چهار هفته، تراکم و ضخامت پوست را اصلاح می‌کند. مطالعه دیگری، نشان داد که نوشیدن ۵۰۰ میلی‌لیتر آب، باعث افزایش جریان خون در پوست می‌شود. البته به این موضوع که آیا منظور، سلامتی پوست است یا علائم ظاهری آن، اشاره‌ای نشده است. در هر حال، اگر با نوشیدن آب پوست شما بهتر به نظر می‌رسد، دیگر فرقی نمی‌کند که تحقیقات این فواید را تایید کرده‌اند یا نه.

آب چگونه روی پوست شما تاثیر می‌گذارد؟

یک متخصص پوست معتقد است:

من دریافته‌ام که آب تفاوت زیادی در سلامتی پوست ایجاد می‌کند. پوست بدون آب کافی، کدر به نظر می‌رسد و چروک‌ها و منافذ آن، آشکارتر می‌شوند.

ممکن است دلیلش این باشد که آب، فضاهای خالی پوست را پر می‌کند و چروک‌ها و منافذ هم کم و بیش پر می‌شوند. مهم‌تر از این، برخی ساختارهای پوست که کلاژن را پشتیبانی می‌کنند برای کارکرد موثر به آب نیاز دارند. وقتی پوست آب‌رسانی می‌شود، احتمال ترک خوردن و ورود ذرات خارجی که سبب تحریک و آسیب می‌شوند، کمتر می‌گردد. این متخصص می‌افزاید:

من به این جمع‌بندی رسیده‌ام که بیمارانم وقتی دچار کم آبی هستند، بیشتر از جوش‌ها و آکنه‌ها شکایت می‌کنند. ما دریافته‌ایم تغییرات اندک در رژیم غذایی، روی چربی‌ای که پوست می‌سازد تاثیر می‌گذارد، که آن نیز به ازدیاد شکل‌گیری آکنه‌ها مربوط می‌شود. کمبود آب از همین طریق، بروز تغییرات در غدد چربی پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آب از طریق کاهش تمرکز چربی در پوست شما، مانع بروز جوش‌ها می‌شود. بسیار مهم است که آب و چربی در سطح پوست تعادل داشته باشند. اگر پوست بیش از آنکه با آب پوشانده شود، از چربی پر شده باشد، ممکن است به آکنه و لکه منجر شود.
با این حال نوشیدن مقدار زیادی آب (فقط امروز) به این معنی نیست که پوست شما در سال‌های آینده هم بهتر به نظر خواهد رسید. وقتی پوست آب‌رسانی شود فربه‌تر به نظر می‌رسد و علائم چروک کاهش می‌یابند، اما چروک‌ها هنگام بررسی (در سطح بافتی) زیر میکروسکوپ، هنوز سر جایشان هستند و چیزی به طور دائم تغییر نکرده است. پوست آب‌رسانی شده، در ظاهر چروک‌های کمتری دارد اما اگر مصرف آب را کم کنید، پوست دوباره تمام علائم اصلی چروک را نشان می‌دهد.

به همین دلیل پزشکان پیشنهاد می‌کنند هر روز حدود ۸ الی ۱۰ وعده حدودا ۲۵۰ میلی‌لیتری آب که آن را در طول روز تقسیم می‌کنید بنوشید و این مقدار را یک‌جا ننوشید چرا که بدن شما در هر ساعت می‌تواند حداکثر همین میزان آب را جذب کند. گذشته از این، قبل از اینکه این آب راه خود را در روده و کلیه و گردش خون و پوست بیابد، شما مجبور می‌شوید آن را با ادرار دفع کنید.

روشی دیگر برای آب‌‌رسانی به پوست

آب‌رسانی به پوست با نوشیدن آب، بهانه‌ای برای صرف‌نظر از مرطوب کردن موضعی پوست نیست. علاوه بر این، آبی که می‌نوشید ممکن است روی خارجی‌ترین لایه‌های پوست که با شوینده‌ها خشک می‌شود، تاثیر نگذارد. مرطوب کردن پوست از داخل و خارج بدن، ترکیبی حیاتی برای داشتن پوستی سالم و زیباست.

منبع: WomensHealthMag دیدگاه‌ها 14478بازدید
دیدگاه‌های کاربران
  1. باسلام .بسیار مفید بود.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه