تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

علائمی که نشان می‌دهند به اندازه کافی آب نمی‌نوشید

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
علائمی که نشان می‌دهند به اندازه کافی آب نمی‌نوشید

این جمله را هر روز بارها می‌شنویم که: «بیشتر ما آب کافی نمی‌نوشیم.» همه می‌دانیم که به آن نیاز داریم اما به دلایل مختلف آن را در اولویت قرار نمی‌دهیم. به همین دلیل، به تدریج و به خاطر کم آبی بدن تغییراتی در حس تندرستی خود مشاهده می‌کنیم.

بدن یک بزرگسال به‌طور میانگین از 55 تا 60 درصد آب تشکیل شده است که نشان می‌دهد چرا این ذخیره حیاتی تا این حد مهم است و باید تجدید و تازه شود. منطقی است که وقتی بدن دچار کم آبی می‌شود مثل هر مشکل دیگری علائمی نشان می‌دهد. اگر چنین اتفاقی افتاد، بسیار مهم است که دوباره سطح آب بدن را به میزان کافی برسانیم.

در این‌جا علائمی را ذکر می‌کنیم که نشان می‌دهد آب کافی نمی‌نوشید:

پوست خشک با کمک لوسیون بهبود نمی‌یابد

پوست خشک با کمک لوسیون به‌بود نمی‌یابدطبیعی است که پوست ما هم‌زمان با فصل تغییر کند. در ماه‌های زمستان پوست کمی کدر و مرده به نظر می‌رسد. می‌دانید پوست خشک چربی کمی دارد و باید به محصولات روغنی‌تر عکس‌العمل نشان دهد. در این شرایط، مصرف مرطوب‌کننده زیاد برای بهبود کافی‌ست.

در هر مقطعی از طول سال اگر پوست شما دچار خشکی زیاد شد و علی رغم استفاده از لوسیون‌ها پوسته‌پوسته شد، وقت آن رسیده است که آب بنوشید. وقتی پوست به دلیل کم آبی بدن درخشش خود را از دست می‌دهد، نا امیدانه نیاز به آب‌رسانی دارد.

دهان خشک و چسبناک و تشنگی زیاد

دهان خشک و چسب‌ناک و تشنگی زیاداین علامت کمی بدیهی است که اگر آب کافی ننوشید دهان و زبان شما دچار خشکی و چسبناکی زیادی می‌شود اما برخی افراد این علامت را تشخیص نمی‌دهند. به همین ترتیب، تشنگی زیاد نیز نشانه‌ کم آبی بدن است. در هر دو مورد نوشیدن یک لیوان آب کمبود آب بدن را جبران می‌کند (به ویژه خشکی دهان، بوی بدی در آن نیز ایجاد می‌کند).

باید یادآوری کنیم که تشنگی زیاد و خشکی دهان می‌تواند علامت مشکل بزرگ‌تری نیز باشد. اگر بعد از چند روز آب‌رسانی کافی به بدن علائم برطرف نشدند، باید حتما با پزشک مشورت کنید.

سردرد دارید

سردرد داریدیکی از بدترین دردهاست. سر شما درد می‌کند و هر دقیقه که می‌گذرد بدتر می‌شود. نمی‌توانید روی چیزی تمرکز کنید و صبرتان کم می‌شود. خوشبختانه نوشیدن چند لیوان آب نه تنها از سردردها جلوگیری می‌کند بلکه آن‌ها را تسکین می‌دهد.

سردردها در واقع علامت متداول برای کم آبی بدن از سطوح اندک تا متوسط هستند. در حقیقت کمبود آب در بدن ممکن است میگرن را تحریک کند. وقتی سردرد دارید آب بنوشید و از نوشیدنی‌های شیرین یا خیلی شور ورزشی که کم‌آبی را تشدید می‌کند بپرهیزید.

وقتی مدام خسته هستید

مدام خسته هستیددقت کنید که در طول شب خواب کافی داشته باشید. اگر استراحت کافی دارید اما هنوز احساس خستگی می‌کنید ممکن است دچار کم آبی باشید.

خستگی تاثیر جدی روی حس تندرستی و توانایی تمرکز می‌گذارد و حس آشفتگی می‌دهد. واضح است که هیچ‌کس این حس را دوست ندارد اما خوشبختانه با نوشیدن آب کافی در طول روز، این مشکل حل خواهد شد.

افزایش وزن دارید

افزایش وزنشاید باورتان نشود اما افزایش اندازه دور کمر می‌تواند نشانه‌ای از ننوشیدن کافی آب باشد. مطالعات نشان می‌دهد نوشیدن 500 میلی‌لیتر آب، متابولیسم شما را تا 30% افزایش می‌دهد. بنابراین عجیب نیست که پزشکان و کارشناسان برای کاهش وزن این‌قدر روی نوشیدن آب تاکید دارند.

به همین ترتیب متخصصان معتقدند کم‌آبی اندک نیز به مغز علائم غیرواقعی را می‌رساند که شما حس گرسنگی دریافت می‌کنید در حالی که شما نیاز به نوشیدن آب دارید. نوشیدن یک یا دو لیوان آب قبل از غذا حس اشباع به شما می‌دهد و از حس گرسنگی اشتباه در هنگام نیاز به آب جلوگیری می‌کند.

یبوست دارید

یبوستاگر هنگام رفتن به دستشویی زمان سختی را می‌گذرانید احتمالا بدن شما به آب بیشتری نیاز دارد. از لحاظ بیولوژیکی بدن به مایعات نیاز دارد تا ضایعات را در روده‌ها به حرکت درآورد. پس اگر آب کافی ننوشید، مواد داخل روده کمی آب به بدن برمی‌گردانند. در واقع کم آبی بدن به یبوست دوره‌ای منجر می‌شود.

بهترین کار، پرداختن به عادت نوشیدن آب کافی در طول روز است تا از اختلال در گوارش جلوگیری کنید. وقتی آب کافی مصرف کردید، بهبود آشکاری در اجابت مزاج حس خواهید کرد. اگر این اتفاق نیفتاد حتما به پزشک مراجعه کنید.

دچار عفونت ادراری می‌شوید

عفونت ادراریعفونت ادراری یکی از ناراحت کننده‌ترین و بدترین اتفاقات زندگی است. این مشکل علل فراوانی دارد اما اغلب در اثر ورود باکتری‌ها به بدن ایجاد می‌شود.

یکی دیگر از علل عفونت ادراری، کم آبی بدن است. نوشیدن آب کافی به دفع باکتری از مثانه کمک می‌کند و از ماندگار شدن عفونت در بدن جلوگیری می‌کند. برخی از علائم کمبود آب، رنگ تیره ادرار و نیاز کمتر به ادرار کردن است. البته اگر دچار عفونت ادراری شده‌اید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید و آب زیاد نیز بنوشید.

حس زودرنجی و دم‌دمی مزاجی

حس زودرنجی و دم دمی مزاجیحس بدی دارید؟ شاید عجیب به نظر برسد اما نوشیدن یک لیوان آب ممکن است تمام چیزی باشد که به آن نیاز دارید. مطالعات نشان داده است کم آبی بدن منجر به تغییرات عصبی می‌شود که روی قدرت تمرکز تاثیر می‌گذارد و حس زودرنجی را افزایش می‌دهد.

عجیب این است که حتی 1% کم‌بود آب زیر اندازه معمولی می‌تواند سبب ایجاد این تاثیرات منفی شود. دفعه‌ی بعد که بدخلق شدید و علت آن را نفهمیدید یک (یا دولیوان) لیوان آب بنوشید و حال خود را بهتر کنید.

دچار اسپاسم عضلات می‌شوید

اسپاسم عضلاتاسپاسم عضلات آزاردهنده، دردناک و عصبی‌کننده است. معمولا افراد برای تسکین آن از حرکات کششی یا ماساژ استفاده می‌کنند، اما راه حل خیلی ساده‌تر از این حرف‌هاست.

مطالعات ارتباط بین کم‌آبی بدن و اسپاسم عضلات را نشان داده است. وقتی آب کم می‌نوشیم جریان خون کند می‌شود. بدن برای جبران این کم آبی، خون را از عضلات دور می‌کند تا به اعضای حیاتی‌تر برساند.

اگر در اثر تعریق میزان پتاسیم و سدیم بدن نیز تغییر کند این مسئله تشدید می‌شود. به همین دلیل به ویژه در هوای گرم و هنگام ورزش باید آب کافی بنوشیم.

از کجا بدانیم آب کافی می‌نوشیم

نوشیدن آب به میزان کافینظرات مختلفی در این‌باره وجود دارد که روزانه چقدر آب بنوشیم. هرچند میزان استاندارد آن روزی 8 لیوان است اما مطالعات جدید روی نسبت آن با جنسیت و وزن تمرکز کرده‌اند. مثلا 8 لیوان آب شاید برای یک مرد 195 سانتی‌متری کم باشد در حالی‌که برای یک زن 150 سانتی‌متری ممکن است زیاد هم باشد.

یک مطالعه نشان داده است که برای آقایان 13 فنجان و برای بانوان  9 فنجان آب کافی‌ست. بدیهی است که اگر تعریق دارید، باید این میزان را افزایش دهید.

به یاد داشته باشید اگر احساس تشنگی می‌کنید بدن شما کم آبی اندک دارد. اگر دهان شما خشک است، یک یا دو فنجان آب بنوشید.

منبع: Thelist دیدگاه‌ها 6822بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه