تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! در آخرین جشنوارهٔ سال سفارشات بازهٔ ۲۹ اسفند تا ۴ فروردین، از ۵ فروردین ارسال خواهند شد

برای رفع تیرگی زانو و آرنج چه روش هایی وجود دارد؟

زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه
برای رفع تیرگی زانو و آرنج چه روش هایی وجود دارد؟

همان طور که در مقالات پیشین بلاگ گفتم، برای رفع تیرگی پوست صورت و گردن می‌توان از کرم ضد لک عالی روشن کننده یا انواع کرم ها و لوسیون های ضد لک استفاده کرد. در این مقاله به موضوع تیرگی زانو و آرنج می‌پردازیم. تغییر رنگ در این دو قسمت از پوست بدن بین زنان و مردان بسیار شایع است. هرچند تیرگی این قسمت‌ها غالباً نشانی از بیماری یا عارضه خاصی نیست؛ اکثر خانم‌ها به لحاظ زیباشناسی با این نقاط تیره مشکل دارند. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که علت تیرگی زانو و آرنج چیست و برای رفع آن چه اقداماتی باید انجام داد.

علت تیرگی زانو و آرنج

علت تیرگی زانو و آرنج

تیرگی زانو و آرنج به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد که اصلی‌ترین علت آن تغییر در تولید رنگدانه است. در واقع تولید بیش از حد ملانین باعث تجمع رنگدانه در بخشی از پوست می‌شود و آن قسمت به رنگ تیره در می‌آید. سیاه شدن زانو غالباً نشانه‌ای از بیماری نیست و به همین دلیل جای نگرانی ندارد؛ اما نایکدستی رنگ پوست از نظر زیبایی، برای بسیاری از افراد مخصوصاً خانم‌ها ناخوشایند است. قبل از درمان یا رفع تیرگی زانو بهتر است عوامل ایجاد آن را بشناسید. از جمله علت‌های تغییر رنگ این نواحی می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • تجمع سلول‌های مرده پوست؛
  • اصطحکاک؛
  • قرارگرفتن در معرض نور خورشید؛
  • برخی بیماری های پوستی مانند اگزما؛
  • لکه های تیره پس از التهاب؛
  • خشکی بیش از حد پوست و غیره.

پیشگیری از تیرگی زانو و آرنج

پیشگیری از تیرگی زانو و آرنج

ازآنجایی‌که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، بهتر است بیشتر مراقب پوست خود باشید. برای مثال همیشه از کرم ضد آفتاب با طیف گسترده در کل بدن از جمله زانو و آرنج استفاده کرده و روزانه پوست خود را آبرسانی کنید. به زانوها و آرنج خود به مقدار لازم کرم مرطوب کننده یا سایر آبرسان‌ها بزنید. اگر نگران تیرگی فزاینده پوست زانو و آرنج خود هستید، بهتر است با یک متخصص پوست صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند درمان‌های خانگی یا پزشکی تجربه‌شده را به شما پیشنهاد دهند.

روش های طبیعی برای رفع تیرگی زانو و آرنج

روش های طبیعی برای رفع تیرگی زانو و آرنج

برای روشن شدن تیرگی زانو و آرنج می‌توانید روش های درمانی زیر را امتحان کنید. هرچند، متخصصان پوست با توجه به کمبود شواهد علمی برای اثبات اثربخشی آن‌ها، این روش های درمانی را معمولاً توصیه نمی‌کنند.

  • استفاده از چای سبز برای رفع تیرگی زانو و آرنج

چای سبز دارویی معروف و محبوب برای روشن کردن پوست است. وجود ترکیب اپی گالوکاتکین گالات (EGCG) در این داروی گیاهی به روشن شدن پوست کمک می‌کند. در واقع این ماده با مهار تیروزیناز که آنزیم اصلی برای تولید ملانین است، از تجمع ملانین در پوست جلوگیری می‌کند. به همین علت معمولاً در کرم ضد لک عالی یا کرم روشن کننده پوست، از عصاره این گیاه استفاده می‌شود.

برای بهره‌بردن از خواص بی‌نظیر چای سبز و رفع تیرگی زانو و آرنج باید یک عدد چای سبز کیسه‌ای را در یک فنجان آب داغ خیس کنید. چای دم‌شده را کنار گذاشته تا کمی خنک شود. تکه‌ای پنبه را به چای آغشته کرده و مقدار اضافی آن را بگیرید. با فشار انگشت، پنبه را روی آرنج و زانوها بکشید. این کار را دو بار در روز تکرار کنید. توجه داشته باشید که این روش بیشتر برای تیرگی‌های سطحی و نوظهور حواب می‌دهد و نباید از آن توقع سفیدشدن زانو یا آرنج بسیار تیره را داشت.

  • استفاده از ژل آلوئه ورا برای رفع تیرگی زانو و آرنج

ژل آلوئه ورا نیز به علت داشتن ترکیبی به نام آلوئزین، می‌تواند تا حدی پوست را روشن کند. آلوئزین، لکه های تیره ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب را کاهش می‌دهد. برای رفع تیرگی زانو و آرنج با کمک آلوئه ورا لازم است ۱ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را با دستان تمیز به‌آرامی روی پوست خود بمالید. هفته‌ای ۲ تا ۳ بار این کار را تکرار کنید.

  • استفاده از زردچوبه برای رفع تیرگی زانو و آرنج

وجود کورکومین در زردچوبه باعث مهارشدن فعالیت تیروزیناز و در نتیجه آن محدودشدن سنتز ملانین می‌شود. این اتفاق، لکه های تیره پوست را کاهش می‌دهد. برای رسیدن به این هدف باید نصف قاشق چای‌خوری زردچوبه و ۱ قاشق غذاخوری ماست یا عسل را ترکیب کنید. خمیر به‌دست‌آمده را به زانوها بمالید. حدود ۱۰ تا ۱۵دقیقه صبر کنید. سپس آن را بشویید و مرطوب کننده بزنید. هفته‌ای ۲ تا ۳ بار این کار را تکرار کنید.

استفاده از داروهای شیمیایی برای رفع تیرگی زانو و آرنج

استفاده از داروهای شیمیایی

روش توصیه شده دیگر استفاده از اسکراب، کرم ضد لک عالی یا انواع کرم های شیمیایی برای رفع تیرگی زانو و آرنج است. در هنگام استفاده از این مواد باید توجه داشته باشید که فاقد آب اکسیژنه، هیدروکینون و استروئیدها باشد. البته برخی از مواد، مانند هیدروکینون و استروئیدهای موضعی، در درمان‌های تجویزی یافت می‌شوند؛ اما فراموش نکنید که استفاده از این مواد ایمن نیست، مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد.

توجه: استفاده خودسرانه از محصولات بدون نسخه ممکن است باعث آسیب جدی به پوست شما شوند.

سخن پایانی

در این نوشتار با علت تیرگی زانو و آرنج و روش رفع آن آشنا شدید. برای خرید کرم ضد لک عالی می‌توانید به فروشگاه اینترنتی اردمی–  مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی مراجعه کنید. همچنین کارشناسان پوست و زیبایی مجموعه در طول زمان اداری (۸ صبح تا ۴ بعدازظهر) پاسخگوی شما در زمینه انتخاب یا مصرف محصولات آرایشی، بهداشتی هستند. شما از چه روش‌های دیگری برای رفع این عارضه استفاده می‌کنید؟ برای ما در بخش نظرات بنویسید.

منبع: Healthline دیدگاه‌ها 3735بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه