تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

علت تیرگی دور چشم چیست و چگونه درمان می شود؟

زمان تقریبی مطالعه: ۷ دقیقه
علت تیرگی دور چشم چیست و چگونه درمان می شود؟

خرید بهترین کرم دور چشم تا چه حد برای رفع تیرگی دور چشم مؤثر است؟ تیرگی دور چشم به چه علت ایجاد می‌شود و روش درمان آن چیست؟ این‌ها پرسش‌هایی است که از دهه سوم و چهارم زندگی، ذهن اکثر مردم را درگیر می‌کند. حقیقت امر این است که تیرگی دور چشم که با پف همراه باشد اغلب چهره را پیرتر نشان می‌دهد. این تیرگی بیشتر در سالمندان یا افراد با پیشینه ژنتیکی دیده می‌شود. برای مثال سیاه‌پوستان سابقه ژنتیکی قوی‌تری برای تجربه پف زیر چشم دارند. شاید یکی از دلایل این عارضه تجمع خون در مویرگ‌های این ناحیه به‌دلیل افزایش فشار خون باشد. خستگی،‌ بی‌خوابی و عوامل مهم دیگری در این عارضه دخیل هستند. در ادامه به مهم‌ترین علت تیرگی دور چشم و روش های درمان آن می‌پردازیم.

علت تیرگی دور چشم

علت تیرگی زیر چشم

  • ژنتیک

ژنتیک و سابقه خانوادگی در ایجاد تیرگی دور چشم نقش زیادی دارد. این صفت ارثی ممکن است از همان اوایل کودکی دیده شده و با افزایش سن پیشرفت کند. البته گاهی نیز ممکن است به مرور زمان و به‌آرامی از بین برود. سابقه ابتلا به تیروئید یکی از دلایل ژنتیکی و هورمونی برای ایجاد تیرگی دور چشم است.

  • افزایش سن

با افزایش سن، پوست بدن نازک‌تر می‌شود. همچنین پوست، چربی و کلاژن لازم برای ترمیم یا حفظ حالت ارتجاعی‌اش را از دست می‌دهد. با این اتفاق، رگ‌های خونی زیر پوست نمایان‌تر شده و دور چشم تیره‌تر به نظر می‌رسد.

  • خستگی

بی‌خوابی یا خستگی، به‌سرعت می‌تواند دور چشم شما را سیاه کند. البته کم‌خوابی یا نداشتن برنامه درست برای خوابیدن و استراحت به بروز لک در پوست نیز منجر می‌شود. کمبود خواب باعث جمع‌شدن مایعات در پوست زیر چشم شده و به پف آن نیز می‌انجامد؛ در نتیجه تیرگی ممکن است سایه‌ای باشد که پف زیر چشم ایجاد کرده است.

  • خیره شدن به تلویزیون و مانیتور

خیره شدن به صفحه تلویزیون یا رایانه یکی دیگر از علت های تیرگی دور چشم است. این کار ممکن است باعث ایجاد فشار در چشم شما شود. این فشار، رگ‌های خونی اطراف چشم را بزرگ‌تر می‌کند؛ در نتیجه پوست اطراف چشم شما تیره می‌شود.

  • آلرژی

واکنش‌های آلرژیک و خشکی چشم ممکن است باعث ایجاد تیرگی دور چشم شود. هنگامی که واکنش آلرژیک دارید، بدن شما هیستامین‌ها را به‌عنوان پاسخ به باکتری‌های مضر آزاد می‌کند. این اتفاق به ایجاد علائم ناخوشایند مانند خارش، قرمزی و پف چشم می‌انجامد. ضمناً هیستامین‌ها باعث می‌شوند رگ‌های خونی گشاد شده و در زیر پوست نمایان‌تر شوند. آلرژی‌ همچنین ممکن است میل شما را به مالیدن و خراش پوست اطراف چشم افزایش دهد. این اقدامات علائم شما را بدتر می‌کند و باعث التهاب و گاهی پاره‌شدن رگ‌های خونی می‌شود.

  • کم آبی بدن

کمبود آب بدن یک دلیل شایع برای بروز تیرگی دور چشم است. هنگامی که بدن مقدار مناسب آب دریافت نمی‌کند، پوست چروکیده شده و زیر چشم گود می‌افتد یا لکه هایی زیر چشم ایجاد می‌شود. گودی زیر چشم به دلیل نبودن استخوان دور چشم و فاصله تا استخوان بزرگ گونه است که سایه‌ای تیره در آن ناحیه ایجاد می‌کند.

  • قرار گرفتن در معرض آفتاب

قرارگرفتن بیش از حد در معرض آفتاب باعث می‌شود بدن شما مقدار زیادی ملانین تولید کند. ملانین همان رنگدانه ای است که رنگ پوست شما را ایجاد می‌کند. حضور بیش از حد در مقابل خورشید رنگدانه‌های پوست را تیره‌تر کرده و به ایجاد لکه سیاه دور چشم منجر می‌شود.

درمان تیرگی دور چشم

درمان ها

در برخی مواقع تیرگی دور چشم به‌راحتی از بین می‌رود. برای مثال با تنظیم زمان خواب و استراحت می‌توانید از شر تیرگی و پف چشم در امان باشید. در برخی مواقع نیز این تیرگی نشان از یک بیماری جسمی است که باید جدی گرفته شده و برای رفع آن اقدام کرد. معمولاً علاوه بر استفاده از بهترین کرم دور چشم، بیشتر درمان‌هایی که در راستای از بین بردن تیرگی دور چشم انجام می‌شوند، خودسرانه هستند. در ادامه به شایع ترین روش های خانگی برای رفع تیرگی زیر چشم  و سپس درمان سیاهی زیر چشم با تجویز پزشک می‌پردازیم.

درمان خانگی تیرگی دور چشم

درمان خانگی

  • کمپرس سرد

کمپرس سرد می‌تواند به کاهش ورم و کوچک‌شدن رگ‌های خونیِ گشادشده کمک کند. همچنین می‌تواند ظاهر پف را کاهش داده و به از بین بردن تیرگی دور چشم بینجامد. برای این کار چند حبه یخ را در یک دستمال تمیز گذاشته و به‌آرامی روی پوست اطراف چشم قرار دهید. اگر یخ در دسترستان نبود از یک دستمال مرطوب استفاده کنید. به محض گرم شدن دستمال آن را دوباره خنک کنید. این کار را ۲۰ دقیقه ادامه دهید.

  • خواب کافی

منظم کردن زمان خواب تأثیر بسزایی در درمان تیرگی اطراف چشم دارد. کمبود خواب باعث می‌شود پوست شما بی‌حال و کم‌رنگ به نظر برسد. همین امر سیاهی اطراف چشم را واضح‌تر نشان می‌دهد. به خودتان هفت تا هشت ساعت استراحت دهید. البته گاهی ساعات خواب کافی است؛ اما شیوه‌ی خوابیدن شما درست نیست. موقع خواب به کمک بالشت سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید. این کار از تجمع مایعات در پوست زیر چشم و در نتیجه پف و تیرگی زیر چشم جلوگیری می‌کند.

  • استفاده از چای کیسه ای

استفاده از کیسه‌های سردشده چای به‌طور موقت پف و تیرگی زیر چشم را کاهش می‌دهد. چای حاوی کافئین و آنتی اکسیدان است و به تحریک گردش خون کمک می‌کند. این امر رگ‌های خونی شما را کوچک کرده و احتیاج مایعات را در زیر پوست شما کاهش می‌دهد. دو کیسه چای سیاه یا سبز را به مدت پنج دقیقه در آب گرم خیس کنید. بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در یخچال سرد شوند. پس از خنک شدن، کیسه چای را به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی چشمان بسته خود بمالید. پس از آن، چشمان خود را با آب خنک بشویید.

  • پنهان کردن تیرگی دور چشم با آرایش

آرایش و مواد آرایشی تیرگی دور چشم را درمان نمی‌کنند؛ اما می‌توانند آن‌ها را بپوشانند. برای مثال کانسیلر به‌خوبی با رنگ طبیعی پوست شما ترکیب شده و تیرگی را می‌پوشاند. البته توجه داشته باشید که بعضی از لوازم آرایش باعث ایجاد حساسیت یا تشدید علائم آن می‌شوند. پس در انتخاب لوازم آرایش خود بسیار دقت کنید.

تجویز پزشک برای تیرگی دور چشم

تجویزهای پزشک

  • استفاده از بهترین کرم دور چشم

این روزها طیف وسیعی از محصولات دور چشم در بازار وجود دارند که به پیشگیری از بروز چین و چروک، پف و تیرگی دور چشم می‌پردازند یا به درمان آن کمک می‌کنند. در هنگام خرید باید توجه کنید که این محصول، بهترین کرم دور چشم از برندی معتبر باشد.

  • لایه برداری شیمیایی برای کاهش رنگدانه ها

قبل از استفاده از محصولات لایه بردار لازم و ضروری است با متخصص پوست یا مشاور زیبایی مشورت کنید. هرگز خودسرانه این کار را انجام ندهید. پوست دور چشم بسیار نازک و حساس است و به‌سرعت دچار حساسیت و آسیب می‌شود. از طرفی نزدیکی این منطقه به چشم به بروز آسیب‌های جدی برای چشم منجر می‌شود.

  • جراحی لیزر

جراحی لیزر برای تحریک کلاژن سازی و بازسازی و تقویت پوست را حتماً نزد متخصص پوست انجام دهید. اشعه‌های لیزر پوست را مجبور به تولید کلاژن می‌کنند. کلاژن نیز بافت پوست را محکم کرده و از افتادگی و تیرگی آن جلوگیری می‌کند.

  • تزریق رنگدانه

همان طور که قبلا گفتیم گاهی نازک شدن پوست باعث می‌شود رگ‌های زیر آن پررنگ‌تر به نظر برسد و جلوه‌ای تیره به دور چشم بدهد. تزریق رنگدانه در قسمت نازک شده پوست کمک می‌کند پوست رنگ طبیعی خود را باز یابد.

  • تزریق فیلر

روش دیگر برای درمان تیرگی دور چشم، تزریق فیلر برای پنهان‌کردن رگ‌های خونی زیر چشم است. این کار نیز باید حتماً توسط متخصص انجام شود.

  • تزریق چربی یا مواد مصنوعی

در مواقعی که گودی زیر چشم به ایجاد تیرگی دور چشم منجر می‌شود،‌ با تزریق چربی یا مواد مصنوعی دیگر قسمت گود شده را پر می‌کنند. البته قبل از انجام این کار باید علت گودی زیر چشم بررسی شود که بر اثر سوء تغذیه یا بیماری خاص نباشد.

  • حذف چربی اضافه برای یکدست کردن پوست زیر چشم

گاهی که تجمع چربی باعث ایجاد پف یا تیرگی زیر چشم می‌شود با عمل جراحی، چربی اضافه را حذف کرده و پوست اطراف چشم را یکدست می‌کنند. جراحی برای برداشتن و حذف چربی اضافه برای یکدست کردن پوست زیر چشم باید حتماً نزد پزشک خبره انجام شود.

نکته: برخی از روش‌های بالا هزینه‌بر و گاهی دردناک یا خطرناک هستند و برای بهبود به زمان نیاز دارند؛ بنابراین قبل از انجام هر کدام لازم است با پزشک خود مشورت کنید. اگر تغییر رنگ یا ورم به مرور زمان بدتر شود، برای اطمینان از تشخیص صحیح این مسئله و انجام بهترین روش درمانی، با پزشک یا متخصص پوست در تماس باشید.

سخن پایانی

توجه داشته باشید که رسیدگی به پوست دور چشم منوط به پیدایش چین و چروک یا گودی و تیرگی دور چشم نیست. شما از آغاز ۲۰ سالگی باید بیشتر به فکر پوست خود باشید و استفاده از بهترین کرم دور چشم را شروع کنید. ما نیز برای خرید محصولات دور چشم از برندهای معتبر فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی را به شما معرفی می‌کنیم. ضمناً می‌توانید دیدگاه‌ها یا پرسش‌های خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید.

منبع: Healthline دیدگاه‌ها 6507بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه