تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

کوتیکول چیست و چگونه سلامت کوتیکول ناخن را حفظ کنیم؟

زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه
کوتیکول چیست و چگونه سلامت کوتیکول ناخن را حفظ کنیم؟

لاک مات یا براق در زیبایی ناخن نقش به‌سزایی دارند، اما آنچه در وهله‌ی اول مهم است حفظ سلامت ناخن می‌باشد. کوتیکول بخشی از ناخن بوده که هم در زیبایی ناخن مؤثر است و هم در سلامت آن. به همین دلیل قصد داریم در ادامه ابتدا توضیح دقیق‌تری درباره کوتیکول بدهیم و سپس به پاسخ سوالاتی که حول محور کوتیکول ناخن رایج است بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

کوتیکول چیست

کوتیکول چیستکوتیکول پوستی شفاف و سخت است که در محل رویش ناخن های دست و پا قرار دارد. این پوست سخت، وظیفه‌ی حفظ سلامت ناخن های تازه‌روییده را بر عهده دارد و جلوی نفوذ باکتری به ریشه ناخن را می‌گیرد. ناحیه اطراف کوتیکول، حساسیت‌ زیادی دارد و به‌راحتی خشک شده و آسیب می‌بیند. این قسمت در معرض انواع عفونت های پوستی قرار دارد و به همین دلیل نیز حفظ سلامت کوتیکول، تأثیر مهمی در سلامت ناخن ایفا می‌کند.

چگونه می توان سلامت کوتیکول را حفظ کرد

اهمیت روغن ماساژ ناخن برای سلامت آنلاک مات یا براق تنها روی ناخن هایی جذابیت دارد که کوتیکل سالمی داشته باشند. خوشبختانه حفظ سلامت کوتیکول کار راحتی است. یکی از این موارد خیساندن ناخن در آب است. برای این کار بهتر است روزانه حدود ۱۰ دقیقه دست‌ ها و پاهای خود را در آب گرم بخیسانید. این روش‌ کوتیکول و ناخن‌ها را در طول روز نرم و تمیز نگه می‌دارد. استفاده از روغن‌های مخصوص کوتیکل یا روغن ماساژ برای کوتیکول ناخن نیز توصیه می‌شود. این روغن ها کوتیکول ناخن را مرطوب نگه داشته و جلوی شکستگی و خشکی آن را می‌گیرند.

آیا بریدن کوتیکول اشکالی ایجاد می‌کند

آیا بریدن کوتیکول اشکالی ایجاد نمی‌کندآکادمی پوست و زیبایی آمریکا (American Academy of Dermatology)، بریدن کوتیکول ناخن را توصیه نمی‌کند؛ چراکه کوتیکول از ناخن و پوست اطراف آن در برابر عفونت ها محافظت می‌نماید. در این بین اگر گذری به سالن مانیکور و پدیکور ناخن داشته‌اید، حتماً در جریان هستید که به‌رغم آسیب‌های بهداشتی،‌ در این سالن‌ها قبل از اینکه لاک مات یا براق روی ناخن زده شود، کوتیکول را می‌بُرند.

ناخن کار ها مدعی هستند بریدن کوتیکول، لاک‌ زدن و کاشت‌ ناخن را راحت‌تر می‌کند و دوام ناخن های کاشته شده را افزایش می‌دهد. انصافاً هم باید اعتراف کرد که این ادعای ناخن کار ها بی‌دلیل نیست و ناخن هایی که کوتیکول ندارند، پس از مانیکور و لاک، جذاب‌تر می‌شوند. با این حساب پیشنهاد می‌کنیم به‌جای بریدن کوتیکول، از ناخن کار درخواست کنید کوتیکول را به داخل محل رشد ناخن فشار دهد تا به‌لحاظ زیبایی‌شناختی مشکلی در کاشت ناخن ایجاد نشود و سلامت ناخن ها نیز به خطر نیافتد.

چگونه باید کوتیکول را مرتب کرد

چگونه کوتیکول را کوتاه و مرتب کنیمبرای مرتب کردن کوتیکول باید ناخن ها را با آبِ گرمِ کف‌دار (با صابون)، خیس کنید یا اینکه دوش بگیرید. سپس به کوتیکول ناخن های خود مرطوب‌ کننده بزنید و با کمک خلال دندان یا ابزار مخصوص مرتب کردن کوتیکول که به آن پوشر گفته می‌شود، کوتیکول را به عقب فشار دهید.

چگونه می توان جلوی آسیب های کوتیکول را گرفت

استون دشمن درجه یک ناخن است.همان‌گونه که در جریان هستید آرایش ناخن و لاک زدن زیبایی ناخن ها را افزایش دهد، اما اگر از لاک مات یا براق بی کیفیت و نامرغوب استفاده کنید به‌راحتی سلامت ناخن ها به خطر افتاده و کوتیکول خشک می‌شود. استفاده از روغن های مخصوص و آبرسانی کوتیکول نقش مهمی در حفظ سلامت آن دارد. حتی استفاده از یک وازلین ساده نیز برای مرطوب‌ و نرم نگه‌داشتن کوتیکول ناخن می‌تواند مفید باشد. برای پاک کردن لاک نیز از محلول لاک پاک کن بدون استون کمک بگیرید.

نشانه های عفونت کوتیکول چیست

تغییر رنگ و ظاهر ناخن نشانه عفونت استپارونیشیا (Paronychia)، که در میان ما فارسی‌زبان‌ها با نام عقربک هم شناخته می‌شود یکی از مهم‌ترین بیماری‌های ناشی از عفونت کوتیکول به حساب می‌آید. قرمزی پوست اطراف ناخن، نرم‌‌شدن و آسیب‌پذیر بودن پوست این ناحیه، زخم‌های چرکی، تغییر رنگ، و افتادن ناخن را می‌توان از مهم‌ترین نشانه‌های پارونیشیا نام برد.

نکات مهم برای مانیکور ناخن چیست

اهمیت بهداشت سالن کاشت ناخناگر می‌خواهید با کمک ناخن کار رنگ و لعاب تازه‌ای به ناخن های خود بدهید و یک لاک مات حرفه‌ای بزنید، پیشنهاد می‌کنیم برای مراجعه به سالن های آرایشی نکته‌های زیر را در نظر داشته باشید:

  • تنها به مراکز کاشت ناخن مجاز و بهداشتی مراجعه کنید؛
  • مانیکور ناخن های خود را به افراد نابلد واگذار نکنید و از حرفه‌ای‌ها کمک بگیرید؛
  • لوازم مخصوص مانیکور باید حتماً استریلیزه شود؛
  • بهتر است به‌جای استفاده از لوازم مانیکوری که در سالن کاشت ناخن وجود دارد، یک سری لوازم کامل را شخصاً خریداری نمایید و همیشه با این لوازم، مانیکور و پدیکور انجام دهید.

چه روش هایی سلامت کوتیکول و ناخن ها را تضمین می کند

ناخن جویدن بری سلامت و زیبایی آن ضرر دارد.

  • ناخن ها را همیشه به‌میزان لازم کوتاه کنید؛
  • لبه ناخن ها را سوهان بکشید؛
  • از آبرسانی ناخن ها غافل نشوید؛
  • هرگز ناخن‌ خود را نجوید؛
  • قبل از اینکه لاک مات یا براق زدید، یک لایه لاک تقویت کننده ناخن بزنید تا مقاومت ناخن افزایش پیدا کند.

لاک مات یا براق باید با کیفیت باشند تا در کنار داشتن زیبایی به سلامت ناخن ها نیز آسیب وارد نکنند. برای تکمیل اطلاعات شما در این زمینه خواندن مقاله‌ی «۸ روش انتخاب لاک مناسب برای موقعیت های مختلف» را پیشنهاد می‌دهیم. در پایان در نظر داشته باشید که انواع لاک را در رنگ‌های متنوع و از معتبرترین برندها از فروشگاه اینترنتی اردمی انتخاب کرده و خریداری کنید.

منبع: Healthline ۱ دیدگاه 60966بازدید
دیدگاه‌های کاربران
  1. سلام
    ممنون از تخفیفات خوبی که گذاشتین
    ولی من تازگی خرید کردم .
    وقتی تمام شد خرید خواهم کرد از سایت شما

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه