تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

راهنمای جامع کوتاه کردن مو

زمان تقریبی مطالعه: 13 دقیقه
راهنمای جامع کوتاه کردن مو

کوتاه کردن مو ترفند‌های خاص خود را می‌طلبد و یک آرایشگر حرفه‌ای، چیزی کم از یک هنرمند ندارد. در این بین حتما شما هم تاکنون به این فکر افتاده‌اید که دست به قیچی برده و برای امتحان هم که شده، ذوق و قریحه خود را در آرایشگری و کوتاه کردن مو امتحان کنید.

در این قسمت سعی کردیم، با اشاره به کلیات و آموزش اصول مهم کوتاه کردن مو، راهنمایی جامع را برای مبتدی‌ها تدوین کنیم. به شما قول خواهیم داد با مطالعه این مطلب و کمی تمرین، به راحتی قادر خواهید بود گیسوان دوستان و اطرافیان خود را کوتاه کنید.

چه بسا مطالعه این مطلب شروعی باشد برای آغاز قدم گذاشتن شما در دنیای آرایش مو، خدا را چه دیده‌اید، شاید در آینده‌ای نه چندان دور شاهد درخشیدن نام شما در میان حرفه‌ای‌های آرایش و زیبایی مو باشیم.

گام اول، آماده کردن مو

۱. شستن موها

شستن مو

همانند یک نقاش حرفه‌ای که برای خلق اثر و هنرنمایی به یک بوم سفید نیاز دارد، گیسوانی که قرار است کوتاه کنید نیز قبل از هرکاری باید شسته شوند. موهای کثیفی که ترکیبات مختلف آرایشی بر روی آنها باقی مانده است باعث خراب شدن کوتاهی مو می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم برای شستن موها از شامپو و کاندیشنرهایی استفاده کنید که مناسب با نوع مو باشند. خوشبختانه محصولات مختلفی را در بازار می‌توان یافت و شامپوهای مختلفی برای موهای رنگ شده، موهای خشک، موهای کم‌پشت و انواع دیگر مو وجود دارد.

اگر هم با موهایی طرف هستید که به راحتی پیچ‌وتاب می‌خورند و در میان دسته‌های مو گره ایجاد می‌شود از کاندیشنرهای یا اسپری‌های صاف‌کننده مو استفاده کنید. چرا که احتمال زیادی وجود دارد شانه در موهای پر پیچ‌و‌خم گیر کند.

۲. مرطوب نگهداشتن موها

مرطوب نگهداشتن موها

اگر قصد دارید با کمک قیچی و تیغ موها را کوتاه کنید، قبل از اقدام به کوتاهی، تارهای مو را با اسپری خیس نمایید. زمانی که موها خیس هستند به راحتی حالت می‌گیرند و افتادن دسته‌های مو در حین کوتاهی به راحتی مشخص می‌شود. از طرف دیگر مسیرهای کوتاهی که در میان موها ایجاد کرده‌اید نیز راحت‌تر مشاهده می‌شوند و در نتیجه اصلاح موی دقیق‌تری خواهید داشت.

لازم به ذکر است که خیس کردن مو قبل از کوتاهی تنها برای موهای صاف توصیه می‌شود. گیسوان مجعد اگر خیس باشند حالت صاف به خود می‌گیرند و در نتیجه حالت طبیعی خود را از دست می‌دهند. این امر باعث می‌شود تا ناخواسته قسمتی از موها که نباید کوتاه شود را کوتاه کنید.

در مجموع پیشنهاد می‌کنیم همیشه در حین کوتاه کردن مو، یک اسپری آب کنار دست خود نگه دارید و در صورت خشک شدن مجدد موها، دوباره با اسپری آنها را مرطوب کنید.

۳. نکات مراقبتی برای کوتاه کردن موی خشک

کوتاه کردن موی خشک

اگر تصمیم گرفتید موها را در حالی که خشک هستند کوتاه کنید باید حتما یک سری موارد را در نظر بگیرید. در صورتی که با استفاده از گیره‌های آرایشی موها را دسته‌دسته کرده‌اید، بهتر است این موها خشک باشند، زمانی که قصد کوتاه کردن موهای کم‌پشت را دارید نیز بهتر است این موها خشک باشند.

گاهی اوقات نیز موها را برای از بین بردن موخوره کوتاه می‌کنید، در این شرایط هم بهتر است موها خشک باشند تا حالت دوشاخه بودن مو راحت‌تر مشخص شود.

ناگفته نماند که اصلاح موهای خشک زودتر انجام می‌شود و دیگر نیاز به شستشوی موها و خشک کردن آنها وجود ندارد، این مورد در زمانی که عجله دارید به کمک شما خواهد آمد.

گام دوم، انتخاب کردن مدل موی مناسب

۱. کوتاه کردن مو بر اساس نوع چهره فرد

هنر اصلی یک آرایشگر این است که نوع چهره فرد را تشخیص داده و مدل مویی را انتخاب کند که برازنده حالت چهره باشد. برای راحتی شما در اینجا به چند حالت رایج صورت اشاره می‌کنیم:

  • صورت بیضی شکل

اگر فردی که قرار است موهای وی را کوتاه کنید، چهره‌ای بیضی دارد مشکلی در انتخاب مدل مو ندارید و هر حالت مویی برازنده صورت بیضی شکل است خواهد بود.

  • صورت گرد

برای افرادی که صورت گرد و دایره‌ مانندی دارند پیشنهاد می‌کنیم مدل‌های مویی را انتخاب کنید که موها در قسمت بالای صورت ارتفاع بیشتری داشته باشد، موهای پایین‌تر از خط گونه‌ها را نیز به نوعی کوتاه کنید که چهره فرد حالتی باریک‌تر به خود بگیرد.

  • حالت صورت قلب مانند

صورت بعضی افراد نیز همانند قلب است، به‌عبارت دیگر قسمت بالایی چهره آنها عرض بیشتری نسبت به قسمت پایینی صورت دارد. برای این افراد پیشنهاد می‌کنیم مدل‌هایی را انتخاب کنید که موها در قسمت پایین چهره بیشتر نمایان باشد و در قسمت پیشانی شاهد موهای کمتری هستیم.

  • صورت مربع

مدل‌های چتری برازنده افرادی است که صورت مربعی مانند دارند. از آنجایی که چهره این افراد حالتی مربعی مانند را در ذهن تداعی می‌کند، توصیه می‌کنیم مدل‌مویی که انتخاب می‌کنید، بیش از اندازه صاف نباشد.

  • صورت مستطیل

مدل‌ مویی که گیسوان فرد به یک طرف حالت داده می‌شود انتخاب مناسبی برای افرادی است که چهره‌ای مستطیل مانند دارند، این مدل باعث می‌شود تا درازای پیشانی فرد کمتر به چشم بیاید.

۲. کسب اطلاعات بیشتر درباره مدل موی انتخابی

کسب اطلاعات بیشتر درباره مدل موی انتخابی

پس از این‌که مدل موی متناسب با چهره فرد را انتخاب کردید، زمان آن فرا می‌رسد که نسبت به کوتاهی و آرایش این مدل مو اطلاعات و آموزش‌های دقیقی را به‌دست آوردید. آرایش و کوتاهی مو امری نیست که بتوان بدون اطلاعات لازم انجام داد. خوشبختانه آموزش‌های زیادی را برای مدل‌های مختلف مو شاهد هستیم، در این آموزش‌ها مراحل متفاوت کوتاهی مو و مرتب کردن آن به صورت مرحله به مرحله گفته شده است.

از ویدئو‌های آنلاین آموزش کوتاهی مو نیز می‌توانید کمک بگیرید. همان‌طور که حتما می‌دانید مقاله‌ها و مطالب خوبی برای کوتاهی و آرایش مو در بلاگ اُردمی نیز وجود دارد. لازم به ذکر است که پیشنهاد می‌کنیم حتما نسبت به تخصص فردی که آموزش‌های وی را برای کوتاهی و آرایش مو دنبال می‌کنید اطمینان خاطر حاصل نمایید. به هر روشی که راحت‌تر هستید‌ فراگیری‌های لازم را در خصوص مدل مورد نظر مو انجام دهید.

۳. آشنایی با عبارات و اصطلاحات کوتاه کردن مو

آشنایی با عبارات و اصطلاحات کوتاه کردن مو

همان‌گونه که در ابتدا هم گفتیم، آرایش و کوتاهی مو حرفه‌ای کاملا تخصصی است و اصطلاحات خاص خود را دارد، با دانستن این اصطلاحات راحت‌تر می توانید آموزش‌‌های اصلاح مو را دنبال کنید.

برای نمونه زاویه، مشخص کننده نحوه قرار گرفتن قیچی در حین کوتاه کردن مو در دست است، این قیچی را می‌توانید بسته به قسمتی از مو که قرار است کوتاه شود به صورت عمودی یا افقی نگه دارید یا اینکه با زاویه چهل‌وپنج درجه از قیچی استفاده کنید.

زاویه‌ای که موها به آن سمت قرار گرفته‌اند در آموزش‌های آرایشگری زیاد استفاده می‌شود. به این ترتیب زمانی که تارهای مو را به سمت پایین قرار داده‌اید، به زبان آرایشگرهای حرفه‌ای، زاویه‌ این موها صفر است. زمانی که موها به صورت موازی در خط افق قرار گرفته‌اند زاویه‌ ۹۰ درجه دارند. زمانی که موها به سمت بالا و سقف نگه داشته شده‌اند نیز زاویه‌ای ۱۸۰ درجه دارند.
یکی دیگر از عبارت و اصلاحات آرایشگری در حین کوتاه کردن مو، استفاده از تیغ است. در این فرآیند آرایشگر با استفاده از تیغ حجم موها را کم کرده و یک دسته مو را باریک‌تر می‌کنند.

کوتاه کردن مو به صورت لایه‌لایه نیز به این معناست که دسته‌های مختلفی از مو را با اندازه‌های متفاوت کوتاه کنید. در این حالت لایه‌های بلند‌تر مو باعث می‌شود تا حالت مو بلند‌تر در ذهن تداعی شود و لایه‌های کوتاه‌تر نیز باعث خواهد شد تا موها پرپشت‌تر و با حجم بیشتری به نظر برسد.

گام سوم کوتاه کردن مو

۱. موها را دسته‌بندی کنید

موها به ۷ دسته جداگانه تقسیم شود

توصیه می‌شود موها به ۷ دسته جداگانه تقسیم شود. برای این‌ کار در ذهن خود جمجمه فرد را به ۷ قسمت تقسیم کنید: قسمت بالا، قسمت راست، قسمت چپ، تاج سمت راست، تاج سمت چپ، قسمت سمت چپ و سمت راست سر. دسته‌بندی موها را به نحوی انجام دهید که موها در محل رویش مو آزادتر باشند.

موها را دقیقا از قسمت پشت یک گوش تا گوش دیگر جدا کنید. سپس موهای دو طرف سر را به نحوی جدا کنید که از موهای بالای سر جدا شوند.

موها را به سمت بالای سر شانه کرده و در قسمت بالای سر با گیره مو ببندید. موهای سمت راست و چپ سر را نیز با گیره مو ببندید.

اکنون نوبت جدا کردن موهای پشت سر فرا می‌رسد. موهایی را که از پشت سر و در قسمت پشت گوش‌ها جدا کرده بودید به سمت چپ و راست سر دسته کنید. این کار را ادامه دهید تا موی تمامی قسمت‌های سر، دسته و جدا شوند.

در نهایت نیز یک بار تمامی دسته‌های مو را بررسی کنید تا موها در محل رویش زیاد سفت بسته نشده باشند.

۲. بسته به نوع مدلی که برای اصلاح مو در نظر گرفته‌اید کار خود را شروع کنید.

بسته به نوع مدلی که برای اصلاح مو در نظر گرفته‌اید کار خود را شروع کنید.

در بعضی از مدل‌ها باید از پشت سر شروع کنید تا به جلو برسید، در بعضی دیگر از مدل‌ها نیز باید ابتدا موهای جلوی سر اصلاح شوند، در نتیجه نمی‌توان نسخه کامل و واحدی برای شروع کردن فرآیند کوتاهی مو پیچید.

۳. به آرامی کار خود را شروع کنید.

تعیین زمان مناسب برای کوتاهی مو

اگر به کار آرایشگران حرفه‌ای مو دقت کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که چیزی بین نیم ساعت تا یک ساعت و نیم برای اصلاح و کوتاهی مو وقت می‌گذارند.

با این حساب به خود سخت نگیرید و اصلا عجله نکنید.

از آنجایی که هنوز در ابتدای راه هستید، اگر اصلاح کردن موها توسط شما زمان بیشتری ببرد نیز امری کاملا طبیعی است.

۴. مقایسه قسمت‌های مختلف موهای کوتاه شده

قسمت‌هایی که کوتاه کرده‌اید را با یکدیگر مقایسه کنید. برای این کار یک دسته از موهای قسمتی که اندازه آن با موهای سر در قسمت دیگر برابر است را در دست بگیرید و مقایسه کنید.

این موها باید به لحاظ اندازه با هم برابر باشند. در غیر این‌صورت قسمتی که بلند‌تر است را کوتاه‌ کنید.

گام چهارم با پیتاژ مو آشنا شوید

۱. در صورت لزوم از پیتاژ کمک بگیرید.

پس از اینکه موها را کوتاه کردید ممکن است احساس کنید به لحاظ حجم، حالت دلخواه شما را ندارند. در این موارد لای تارهای مو را خالی کنید، آرایشگرهای حرفه‌ای به این کار اصطلاحا پیتاژ مو می‌‌گویند. برای این کار از قیچی‌های مخصوص پیتاژ یا تیغ می توانید استفاده کنید.

۲. زاویه‌دار کوتاه کردن نوک موهای بلند

زاویه‌دار کوتاه کردن نوک موهای بلند را فرا بگیرید گاهی اوقات لازم است در مدل موهای بلند برای اینکه سر موها یکدست باشد آنها را بین انگشتان دست گرفته و با قیچی مرتب کنید، این کار باعث می‌شود حجم اضافی مو گرفته شود. این روش برای پیتاژ موهای مجعد و فردار نیز مناسب است.
برای این‌ کار موها را شانه کره و قسمت کمی از مو را بین انگشتان دست نگه دارید.
سپس نوک قیچی را به سمت جمجمه گرفته و سر این دسته مو را به با زاویه‌ای به داخل قیچی کنید. میزان زاویه‌ای و عمقی که با قیچی در دسته موهای ایجاد می‌کنید تاثیر زیادی در نشان دادن حجم مو دارد.

در این حالت، ایجاد برش‌هایی موازی در کنار یکدیگر در دسته‌ مو باعث می‌شود تا موها حالتی لایه‌دار بگیرند بدون اینکه عملا لایه‌ای در موها با قیچی ایجاد شده باشد.

۳. قیچی کردن زاویه‌دار نوک موهای کوتاه را فرا بگیرید

قیچی کردن زاویه‌دار نوک موهای کوتاه را فرا بگیرید

اگر در حال اصلاح مدل موی کوتاهی هستید با قیچی کردن زاویه‌دار نوک موها می‌توانید به این مدل مو حالتی جذاب بدهید.

۴. نوک موها را به صورت تصادفی کوتاه کنید

با قیچی انتهای موها را کم حجم کنید

نوک موها را با قیچی به صورت زاویه‌دار و تصادفی کوتاه کنید. برای انجام این ترفند، قیچی را برداشته و به صورت تصادفی دسته‌های مختلف را بین انگشتان قرار داده و با قیچی به حالت زاویه‌دار کوتاه کنید. این کار باعث می‌شود حجم‌ غیرطبیعی موها کمتر شود.

۵. با قیچی انتهای موها را کم حجم کنید

با قیچی انتهای موها را کم حجم کنید

در این روش نیازی به استفاده از ابزار پیتاژ ندارید. شما به راحتی با قیچی می‌توانید انتهای موها را کم حجم کنید. برای این کار ابتدا موها را مرطوب کنید سپس یک دسته از آنها را جدا کنید و با زاویه دلخواه در حالیکه قیچی را به صورت نیمه‌باز گرفته اید حجم موها را کم کنید.

۶. ترفند کم کردن وزن موها را بشناسید

ترفند کم کردن وزن موها را بشناسید

پس از اینکه مدل دلخواه را به موها دادید می‌توانید از این روش استفاده کنید، لازم به ذکر است که خیس یا خشک بودن موها در اثربخشی این روش فرق چندانی ندارد.

برای اینکار قیچی را باز نگه دارید و در حالی که دسته‌ای از موها را با یک دست دیگر خود نگه‌داشته‌اید، قیچی را از حدود قسمت محل رویش مو، برروی این موها تا انتهای مو بکشید و در همین حالت به آرامی قیچی را باز و بسته کنید.

دقت داشته باشید در حین انجام این کار، به هر اندازه‌ای که قیچی باز و بسته شود، میزان بیشتری مو قیچی شده و در نتیجه حجم و وزن موها کمتر خواهد شد.

لازم به ذکر است که قیچی را زیاد به دسته‌ای از مو که در دست نگه‌ داشته‌اید نزدیک نکنید چرا که احتمال قیچی شدن کامل یک دسته مو در این حالت بسیار است.

۷. با قیچی و شانه موها را مرتب کنید

با قیچی و شانه موها را مرتب کنید

این ترفند بیشتر برای موهای آقایان استفاده می‌شود. یک دسته از موها را با شانه بگیرید و با قیچی موهای بیرون آمده از شانه را به اندازه دلخواه کوتاه کنید. برای این کار تیغ‌های قیچی باید سریعا باز و بسته شود و در همین حال شانه را حرکت دهید.

پیشنهاد می‌کنیم در این حالت، قیچی را به نحوی در دستان خود نگه دارید که موها با مرکز تیغه‌های قیچی کوتاه شوند، چرا که در صورت قیچی کردن موها با نوک قیچی، موهای قیچی شده حالتی یکدست و صاف نخواهند داشت.

پس از اینکه اولین دسته مو را به این شیوه مرتب کردید، قسمتی از این دسته مو را به همراه دسته بعدی مو با قیچی بالا بگیرید، این کار باعث می‌شود تا قسمت کوتاه شده، حالت راهنما را برای کوتاه کردن دسته جدید مو ایفا کند.

دقت کنید دسته قبلی مو به هیچ وجه کوتاه نشود و این دسته فقط نقش راهنما را برای کوتاه کردن دسته موهای جدید ایفا کند. از این روش در سایر قسمت‌ها نیز استفاده کنید تا تمامی موهای سر حالتی یکدست به خود بگیرند.

۸. برای کوتاه کردن مو از تیغ هم می‌توان استفاده کرد

برای کوتاه کردن مو از تیغ هم می‌توان استفاده کرد

با استفاده از دسته‌تیغ می‌توان به راحتی حجم موها را کم کرد. گاهی اوقات پس از کوتاه کردن مو متوجه می‌شوید که قسمتی از موها حجم بیشتری دارند، در این موارد کافی است تا دسته‌ای از مو که حجم بیشتری دارند را با یکدست گرفته و با دست دیگر دسته‌تیغ‌ را به آرامی بر روی موها حرکت داد. این کار باعث می‌شود حجم موها گرفته شده و همانند سایر قسمت‌های مو حالتی طبیعی پیدا کند.

لازم به ذکر است که استفاده از دسته‌تیغ برای موهای مجعد و فردار توصیه نمی‌شود.

گام پنجم اقدامات پایانی در کوتاهی مو‌

۱. موها را خشک کنید.

موها را خشک کنید.

تا زمانی که موها کاملا خشک نشده باشند نمی‌توان در خصوص نحوه کوتاهی آنها قضاوت کرد. پس از خشک شدن کامل مو است که می‌توان نقاطی که از قلم افتاده را مشخص کرد.

پیشنهاد می‌کنیم در صورت امکان برای خشک کردن مو عجله نکنید و اجازه دهید تا موها بدون استفاده از سشوار خشک شوند.

اگر هم از سشوار استفاده می‌کنید، درجه آن‌را بر روی خنک‌ترین حالت قرار داده و در هر حالت سشوار حدود ۳ سانتیمتر با موهای شما فاصله داشته باشد.

۲. به دقت تمامی قسمت‌های مو را بررسی کنید و اشکالات نهایی را برطرف کنید

به دقت تمامی قسمت‌های مو را بررسی کنید

موها باید حالت یکدست و متناسبی با یکدیگر داشته باشند. موهای جلو صورت که حالت چتری دارند را نیز بررسی کنید که یکنواخت باشند. سایر موها نیز باید حجم برابری داشته باشند.

منبع: Wikihow دیدگاه‌ها 18404بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه