تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

عارضه های پوستی در دوران بارداری کدامند و روش درمانشان چیست؟

زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه
عارضه های پوستی در دوران بارداری کدامند و روش درمانشان چیست؟

شایع‌ترین عارضه های پوستی در دوران بارداری را می‌شناسید؟ با راه‌های درمان یا پیشگیری آن آشنا هستید؟ برای درمان عارضه های پوستی زنان باردار چه روش‌هایی را می‌شناسید؟ برای مثال برای رفع لکه های حاصل بارداری ترجیح می‌دهید از کرم ضد لک عالی استفاده کنید یا اجازه می دهید لکه ها خودشان از بین بروند؟ یا برای روشن شدن پوست صورت و گردن از ماسک استفاده می‌کنید یا دست به هیچ اقدامی نمی‌زنید؟ در ادامه با ما باشید تا به این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

عارضه های پوستی در دوران بارداری

بارداری یکی از شیرین‌ترین و درعین‌حال مسئولیت‌آورترین تجربه‌هایی است که ممکن است برای هر زنی اتفاق بیفتد. در این پروسه ۹ماهه اتفاقات جدید و متفاوتی برای خانم‌ها رخ می‌دهد که هر کدامشان می‌تواند دنیایی از خاطره خوش یا بد را به دنبال داشته باشد. یکی از این اتفاقات، تغییرات هورمونی و بالتبع آن تغییرات پوستی در زنان باردار است. برای مثال پوست برخی زنان باردار به‌شدت تیره می‌شود. برخی بدنشان ورم می‌کند تا جایی که یک دماغ بزرگ کل صورتشان را می‌گیرد! برخی دچار رگ‌های متورم روی پوست می‌شوند و… . در واقع نوع تغییرات و عارضه های پوستی در دوران بارداری از هر فرد بادیگری متفاوت است. در ادامه شایع‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • تیره شدن پوست گردن، زیر بغل و کشاله ران

لکه های تیره

تیره شدن پوست گردن، زیر بغل و کشاله ران، شایع‌ترین عارضه پوستی است که تقریباً ۸۰درصد زنان باردار را درگیر می‌کند. این عارضه یک پدیده کاملاً طبیعی است که نه به درمان نیاز دارد و نه مراقبت خاص. در واقع آنقدر طبیعی و بی‌خطر است که نمی‌توان آن را جزء بیماریهای پوستی در دوران بارداری به حساب آورد.

درمان تیرگی پوست در بارداری

این عارضه در اثر تغییرات هورمونی و در نتیجه تغییر در میزان رنگدانه‌های پوست ایجاد می‌شود. اگر شما هم زن بارداری هستید که پوست گردن، کشاله ران و زیر بغلش تیره شده است، اصلا نگرانی به دل خود راه ندهید. برای حضور در مهمانی‌ها با کمک کرم پودر یا پنکیک، پوستتان را یکدست کنید و در سایر مواقع روز با این تیرگی دوست شوید تا پس از زایمان با آن خداحافظی کنید. استفاده از هر گونه محصول ضد لک اعم از ماسک صورت یا کرم ضد لک عالی برای درمان این عارضه تجویز نمی‌شود. در غیر این صورت و در حالت عادی، با کمک مقاله زیر می‌توانید از شر تیرگی‌های ناخوشایند خلاص شوید.

  • ملاسما در دوران بارداری

ملاسما در دوران بارداری

یکی از عارضه های پوستی در دوران بارداری که ممکن است تا مدت‌ها بعد از زایمان هم با آن‌ها همراه شود، ملاسما است. ملاسما نوعی لکه قهوه‌ای روی پوست است که به علل مختلف ایجاد می‌شود. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، افزایش سن، مصرف دخانیات و بارداری از جمله عوامل بروز ملاسما هستند.

درمان ملاسما در بارداری

از آنجایی که در دوران بارداری، هر نوع دارویی جذب خون مادر شده و از طریق بند ناف به نوزاد می‌رسد، استفاده از هیچ گونه دارویی برای رفع ملاسما توصیه نمی‌شود. حتی شما مجاز به استفاده از کرم ضد لک عالی برای درمان ملاسما در بارداری نیستید. حتی ترکیبات پماد نیز از طریق پوست جذب خون می‌شود. این ترکیبات برای جنین مضر هستند. با همه این توضیحات بهتر است کمی صبور باشد تا بارداری شما به پایان برسد. در پایان بارداری این لکه ها به‌خودی خود از بین می‌روند. اگر هم این اتفاق نیفتاد با پزشک متخصص مشورت کنید و از داروهایی استفاده کنید که با شیردهی شما تداخل نداشته باشد.

  • خطوط کشیدگی پوست در بارداری

کهیر در بارداری

یکی دیگر از عارضه های پوستی در دوران بارداری که تا مدت‌ها آثار آن با شما همراه خواهد بود، خطوط کشیدگی پوست است. بی‌شک هرچقدر هم مراقب باشید، در دوران بارداری حداقل 11 کیلو به وزنتان افزوده می‌شود. بیشترین سهم این افزایش وزن برای شکم است. در درجه بعدی پستان‌ها بزرگ‌تر می‌شوند. به همین دلیل در این دو ناحیه و همچنین در قسمت ران‌ها، میزان زیادی کشیدگی ایجاد می‌شود.

درمان خطوط کشیدگی پوست در بارداری

راه‌های مختلفی برای پیشگیری از بروز خطوط کشیدگی پوست در بارداری وجود دارد. یکی از این‌ها استفاده از برخی روغن‌های طبیعی مانند زیتون و بادام است. البته قبلاً گفتیم که حتی روغن‌ها هم از طریق خون جذب می‌شوند و ممکن است حساسیت خاصی ایجاد کنند. برای پیشگیری از ایجاد حساسیت، قبل از مصرف هر نوع روغنی، مقداری از آن را در گودی آرنج خود تست کنید.

این روش جلوی ایجاد خطوط را می‌گیرد. البته اگر باز هم کشیدگی‌های پوست باعث بروز خطوط شد، نگران نباشید. بعد از زایمان نیز همین روغن‌ها و برخی کرم های دیگر به شما کمک می‌کنند که خطوط باقی‌مانده از بین بروند. برای آشنایی با این کرم‌ها با شماره درج‌شده بالای همین صفحه تماس بگیرید تا همکاران ما شما را راهنمایی کنند.

  • اگزما در دوران بارداری

اگزما از شایع ترین بیماری های پوستی

اگزما، یکی دیگر از عارضه های پوستی در دوران بارداری است که زنان باردار را کلافه می‌کند. علت بروز این عارضه هنوز مشخص نشده است. آنچه مسلم است یه پدیده حساسیت‌زا به این عارضه دامن می‌زند. البته بسیاری از افرادی که به اگزما در دوران بارداری مبتلا می‌شوند، زمینه آلرژی داشته‌اند. این بیماری به صورت لکه های قرمز همراه با خارش فراوان بروز می‌کند. برای تشخیص این عارضه بهتر است از پزشک متخصص راهنمایی و مشورت بگیرید.

درمان اگزما در دوران بارداری

برای درمان اگزما در دوره بارداری یا غیر آن هیچ روش قطعی وجود ندارد. شما فقط می‌توانید با انجام برخی کارها، شدت آن را کم کنید. از جمله این اقدامات به روش‌های زیر می‌توان اشاره کرد:

  • تا حد ممکن لباس نخی بپوشید.
  • از صابون‌های خشک استفاده نکنید.
  • با نوشیدن آب و ایعات کافی، آب بدنتان را تنظیم کنید.
  • هر شب و روز از کرم مرطوب کننده و ابرسان استفاده کنید.
  • با اب ولرم دوش بگیرید و حمام کردن را به حداقل برسانید.
  • در مواجهه با هوای سرد و خشک پاییزی، بدن خود را بپوشانید.
  • از لباس‌های گشاد استفاده کنید که کمترین تماس را با پوستتان داشته باشند.
  • از خوردن خوراکی‌های حساسیت‌زا مانند فلفل، ادویه‌های تند، گوجه فرنگی، توت فرنگی و غیره تا حد ممکن بپرهیزید.
  • کهیر در دوران بارداری

خطوط کشیدگی پوست

یکی دیگر از عارضه های پوستی در دوران بارداری، کهیر است. این بیماری بسیار شبیه به اگزماست. به این صورت که بخشی از بدن به لکه‌های قرمز جدا یا به‌هم پیوسته دچار می‌شود. کهیر در ماه‌ها یا فقط هفته‌های آخر بارداری بروز می‌کند. تشخیص این عارضه از اگزما فقط از عهده پزشک معالج بر می‌آید. در صورت ابتلا به این بیماری از مصرف دارو یا درمان‌های خودسرانه بپرهیزید.

درمان کهیر در دوران بارداری

برای درمان کهیر در دوران بارداری به شما توصیه می‌کنیم فقط و فقط به پزشک مراجعه کنید. در واقع با رعایت آنچه در بالا برای اگزما آوردیم، تا حد بسیاری می‌توانید آزار حاصل از کهیر را نیز کاهش دهید. مصرف دارو را برای زمانی بگذارید که شدت خارش‌ها زیاد و غیر قابل تحمل می‌شود. این کار به صلاح و سلامت شما و جنینتان هم نزدیک‌تر است.

سخن پایانی

در این مقاله با شایع‌ترین عارضه های پوستی در دوران بارداری آشنا شدید. هر چند کرم ضد لک عالی می‌تواند برخی از این عارضه‌ها را درمان کند؛ اما برای این دوران اصلاً توصیه نمی‌شود. اگر باردار نیستید، می‌توانید برای درمان همه عارضه های پوستی خود از مشاوران فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تتندرستی کمک بگیرید. پرسشتان را در بخش نظرات بنویسید یا با شماره تلفن درج‌شده بالای همین صفحه تماس بگیرید. همکاران ما در اولین فرصت به ابهامات شما پاسخ می‌دهند.

دیدگاه‌ها 10148بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه