تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

از تاریخچه ادکلن ها بیشتر بدانیم

زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
از تاریخچه ادکلن ها بیشتر بدانیم

بدون شک تاکنون از عطر و ادکلن های مختلفی استفاده کرده‌اید و با این حساب ممکن است این پرسش برای شما هم پیش آمده باشد که چه تفاوتی میان ادکلن و عطر وجود دارد. در اینجا قصد داریم نیم‌نگاهی به تاریخچه ساخت ادکلن‌ داشته باشیم و با ساختار انواع ادکلن‌ها آشنا شویم.

تمامی خوشبوکننده‌های موجود در بازار بر اساس نسبت ترکیبات به کار رفته در آنها دسته‌بندی می‌شوند. برای نمونه ادکلن‌ها از ترکیب اسانس‌های گیاهی، آب و الکل به میزان غلظت حدود ۵ درصد ساخته شده‌اند. به این ترتیب، رایحه‌ای ملایم در ادکلن‌ها وجود دارد.

از طرف دیگر، داستان ساخت عطر متفاوت است و ترکیبات موجود در ساختار عطر غلظت بالاتری (حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد) دارند. در ادوپرفیوم‌ها نیز باید حدود ۱۵ تا ۲۲ درصد اسانس‌های روغنی استفاده شود. ادوتویلت‌ها هم به لحاظ غلظت از ترکیبات ملایم‌تری استفاده می‌کنند و کمترین حالت غلظت ترکیبات اسانس‌های روغنی را در ادکلن‌ها شاهد هستیم.

تاریخچه ساخت ادکلن

بد نیست بدانید عطر از حدود ۴۰۰ سال پیش تاکنون توسط انسان‌ها مورد استفاده گرفته است در حالی که اولین ادکلن‌ها را در سال ۱۰۸۸ شمسی شاهد بودیم که تقریبا مربوط به سه قرن پیش است. مشخص نیست چه کسی برای اولین بار ادکلن را اختراع کرده است و دو نفرِ مختلف با ملیت ایتالیایی را به عنوان سازنده اولین ادکلن دنیا می‌شناسند. گفته می‌شود که یکی از این دو نفر ایتالیایی، ادکلن را در شهر کُلن (Cologne) آلمان ساخته که خاصیت‌های آرایشی و دارویی داشته است.

دو نفرِ مختلف با ملیت ایتالیایی را به عنوان سازنده اولین ادکلن دنیا می‌شناسندپاول فِمینیسِ، که برخی‌ها وی را از بین این دو نفر به عنوان اولین مخترع ادکلن می‌شناسند، ادکلن ساخت خود را آکوا آدمیرابیلیس (Aqua Admirabilis) نام نهاده بود. در این ادکلن، ترکیباتی از مرکبات و اسانس‌های روغنی که خاصیت درمانی هم داشتند در الکل رقیق شده بود. جالب است بدانید که در ابتدا این ترکیبات با الکلِ انگور مخلوط می‌شدند و در نتیجه ادکلن به‌دست آمده کاملا قابل آشامیدن بود، به همین دلیل در آن دوران از این ادکلن برای مصارف بهداشتی نظیر شوینده دهان نیز استفاده می‌شد.

در آن زمان تصور می‌شد این ادکلن دفع‌کننده طاعون نیز هست. نکته جالب اینجاست که از دستور ساخت اولین ادکلن، هنوز هم برای ساخت ادکلن‌های امروزی استفاده می‌شود.

در این بین بعضی تاریخ‌‌شناسان بر این باورند که فِمینیس فرمول ساخت ادکلن خود را به یکی از بستگانش با نام جیوُوانی ماریا فارینا داده است. وی نیز از این دستور برای ساخت ادکلن استفاده کرد. برای ساخت این ادکلن، ترکیبات لیموِ، پرتقال، ترنج و روغن اسطوخودوس را در الکل تقطیر می‌کردند. رایحه به‌دست آمده به سرعت طرفداران زیادی را در سراسر اروپا به‌دست آورد و آنقدر محبوب شد که حتی راه خود را به شمال آفریقا نیز باز کرد.

این روزها آقایان بیشتر ادکلن را ترجیح می‌دهند، اما ادکلن‌هایی نیز هستند که مورد اقبال آقایان و خانم‌ها قرار گرفته است. ادکلن‌ها بر خلاف رایحه‌ شیرینی که در عطر‌ها شاهد آن هستیم، رایحه‌ای ملایم‌‌تر دارند، دلیل این امر نیز وجود ترکیباتی نظیر مرکبات و مُشک در ادکلن‌ها است.

از آنجایی که در ترکیب ساخت ادکلن‌ها شاهد روغن‌ کمتری هستیم، به راحتی می‌توان ادکلن‌ را بر روی قسمت‌های مختلف لباس استفاده کرد. از طرف دیگر ادکلن‌ها به لحاظ قیمتی نیز از عطر‌ها نسبتا ارزان‌تر هستند. در نهایت ذکر این نکته نیز لازم است که رایحه‌ها با توجه به شخصیت فرد، اثر متفاوتی دارند و در نتیجه حتما توصیه می‌‌کنیم قبل از خرید، رایحه‌های مختلف را امتحان کنید. اگر هم مطلبی در خصوص ادکلن‌ها در ذهن شما باقی مانده است، این مطالب را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: Wisegeek دیدگاه‌ها 8857بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه