تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

آیا می‌دانید روغن کبدِ ماهی کاد چه فوایدی برای سلامتی و زیبایی دارد؟

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
آیا می‌دانید روغن کبدِ ماهی کاد چه فوایدی برای سلامتی و زیبایی دارد؟

این روغن از کبد بخار پزشده ماهی کاد به‌دست می‌آید و به‌صورت مایع و کپسول در بازار موجود است. روغن کبد ماهی کاد سرشار از ویتامین A و D است و منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ به حساب می‌آید.

تاریخچه روغن کبد ماهی کاد در درمان بیماری‌ها

از روزگاران قدیم روغن کبد ماهی کاد را در درمان بیماری‌های مختلفِ خردسالان استفاده می‌کرده‌اند. شوربختانه باید گفت این روغن مزه تلخی دارد و از آنجایی که باید به صورت مایع به کودکان خورانده شود، این طفل‌های معصوم تمایلی به خوردن روغن جگر ماهی کاد ندارند. این امر، خوراندن روغن جگر ماهی کاد را به کودکان دشوار می‌کند.

اما از طعم بد این روغن که بگذریم، نمی‌توان مورد بد دیگری را به روغن کبد ماهی کاد نسبت داد.‌ همان‌گونه که اشاره شد، این روغن سرشار از ویتامین است و به بهبود سلامت قلب هم کمک زیادی می‌کند. البته روغن جگر ماهی کاد را نمی‌توان نوشداروی تمامی بیماری‌ها نامید؛ اما انصافا باید گفت این روغن از درمان بیماری‌های مزمن زیادی سربلند بیرون آمده است. به همین دلیل، بد نیست اگر روغن جگر ماهی کاد را به رژیم غذایی کودکان اضافه کرد.

روغن کبد ماهی کاد و جذب ویتامین D

woman-with-bottle-of-pills-in-handاز طرف دیگر، مصرف روغن کبد ماهی کاد به آقایان و بانوان (به خصوص در فصل‌ زمستان) کمک‌های زیادی می‌کند. همان‌‌گونه که در ابتدا اشاره کردیم، این روغن سرشار از ویتامین D است و در نتیجه، زمانی که بدن انسان ویتامین D لازم را از نور آفتاب جذب نمی‌کند، روغن جگر ماهی کاد جایگزین بسیار مناسبی است. البته از آنجایی که در فصل تابستان و بهار بدن به دلیل قرار گرفتن بیشتر در معرض نور آفتاب،‌ به اندازه کافی ویتامین D دریافت می‌کند، بد نیست اگر از روغن ماهی معمولی استفاده کنید. افرادی هم که ویتامین A و D مورد نیاز بدن را از طریق نوشیدن شیرهای غنی شده به‌دست می‌آورند هم لزومی ندارد به سمت مصرف روغن کبد ماهی کاد بروند و مصرف روغن‌ ماهی معمولی کفایت می‌کند.

فواید روغن کبد ماهی برای التهاب مفاصل و سلامتی قلب

کپسول روغن کید ماهی کادخوشبختانه این روزها روغن جگر ماهی کاد به صورت کپسول هم در بازار موجود است و دیگر طعم بد و آزاردهنده‌ای در کار نیست. اگر هم دست شما از کسپول روغن جگر ماهی کاد دور بود، پیشنهاد می‌کنیم حالت مایع این روغن را با نعنا یا پرتغال میل کنید تا طعم بد آن کاهش پیدا کند.

جالب است بدانید روغن کبد ماهی کاد برای افرادی که به التهاب مفاصل دچار هستند هم مناسب است، این افراد باید روزانه مقدار مشخصی از این روغن را برای التیام درد میل کنند.

اگر از طرفداران مصرف روغن‌ ماهی باشید حتما می‌دانید که روغن‌های ماهی در سلامتی قلب هم تاثیر دارند. بد نیست بدانید روغن جگر ماهی کاد به حفظ سلامت قلب کمک زیادی می‌کند. البته اگر از بی‌نظمی در تپش قلب رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم در مصرف روغن جگر ماهی کاد با پزشک معالج خود مشورت کنید چرا که تحقیقات نشان داده است مصرف روغن ماهی به افزایش بی‌نظمی در تپش قلب منجر می‌شود. البته تاکنون تاثیر مصرف روغن جگر ماهی کاد در این مشکل ثابت نشده است، اما از قدیم گفته‌اند احتیاط شرط عقل است و توصیه می‌کنیم حتما مشکل خود را با پزشک مختصص درمیان بگذارید.

مزایای مصرف روغن کبد ماهی در آرایش و زیبایی

مزایای مصرف روغن کبد ماهی در آرایش و زیباییبانوان زیبارویی که ترفند‌های آرایشی را تمام و کمال می‌دانند، با روغن کبد ماهی کاد آشنایی کامل دارند. این روغن که خاصیت تقویت‌کنندگی دارد، روی افزایش رشد و کاهش ریزش مو تاثیر زیادی دارد.

روغن جگر ماهی کاد، سرشار از منابع مغذی است. این منابع باعث می‌شوند سلامتی عمومی بدن ارتقا پیدا کند و در نتیجه موهای سالم‌تری داشته باشید. این روغن، سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ و ویتامین‌های A و D است، این ترکیبات باعث می‌شوند پیاز مو به خوبی تغذیه شود و در نتیجه رشد موها افزایش پیدا ‌کند. زمانی که پیاز مو به اندازه کافی روغن و ویتامین دریافت کند، این مواد را به قسمت‌های دیگر مو هم منتقل می‌کند؛ در نتیجه موها ظاهری شاداب و نرم خواهند داشت.

از طرف دیگر مواد مغذی که در روغن جگر ماهی کاد وجود دارند به تقویت مو هم کمک می‌کند و باعث جلوگیری از شکنندگی تارهای مو خواهد شد. به عبارت دیگر می‌توان گفت روغن جگر ماهی کاد، راه‌حل مشکلات موی سر است؛ چرا که در کنار حفظ سلامت و ظاهرِ بهترِ مو، به رشد سریع‌تر موها نیز کمک می‌کند. به همین منظور، افراد زیادی برای بهتر شدن رشد موهای سر خود از این روغن استفاده می‌کنند.

بد نیست بدانید یکی از علت‌های ریزش مو، التهاب پیاز مو است و این‌جاست که یک بار دیگر روغن جگر ماهی کاد با ترکیبات ضد التهابی خود به کمک این دسته از افراد می‌آید. لازم به ذکر است که نتایج تحقیقات پزشکی در این زمینه برای افراد مختلف، متفاوت گزارش شده است و با این حساب بد نیست اگر قصد استفاده از روغن جگر ماهی کاد را برای درمان ریزش مو دارید، ابتدا با پزشک متخصص مشورت کنید.

اگر پس از مصرف روغن جگر ماهی کاد،  تغییری در موهای خود مشاهده نکردید، چندان جای نگرانی ندارد چرا که انتظار می‌رود این روغن عملکرد خود را در بهبود موهای سر، چند هفته پس از مصرف نشان دهد.

معایب استفاده از روغن جگر ماهی

omega-3-fish-oil-healthy-lifeروغن جگر ماهی کاد حاوی ویتامین A بسیار زیادی است و اگر در مصرف آن زیاده‌روی کنید، ممکن است نتایج بدی به همراه داشته باشد. زنان باردار نباید بیش از حد ویتامین مصرف کنند؛ زیرا این امر شانس ابتلا به دیابت در دوران بارداری را بیشتر می‌کند و بهتر است که با پزشک معالج خود مشورت کنند.

شوربختانه باید گفت روغن جگر ماهی کاد در کنار تمام مزایای زیادی که برای مو دارد، بسیار بد طعم است و بوی شدید ماهی می‌دهد. به همین منظور، افراد تمایلی به استفاده از آن در محصولاتی که به عنوان سرم‌های مو به کار می‌رود ندارند، اما همان‌گونه که پیشتر اشاره شد، روغن جگر ماهی کاد به صورت قرص، کپسول یا مایع هم در بازار موجود است. البته کاملا پیداست که حالت مایع این روغن باز هم طعم ناخوشایندی دارد که شرکت‌های سازنده، این طعم بد را با افزودنی‌های طعم‌دار از بین می‌برند.

در خصوص میزان مصرف روغن جگر ماهی کاد هم نمی‌توان برای تمامی افراد نسخه‌ مشخصی پیچید، همان‌گونه که در ابتدا اشاره شد این روغن سرشار از ویتامین‌ است و به همین دلیل مصرف زیاد آن ممکن است برای شما دردسرساز شود، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در خصوص میزان مصرف این روغن حتما با پزشک خود مشورت کنید. اگر هم به ماهی حساسیت دارید، ممکن است روغن جگر ماهی کاد برای شما ضرر داشته باشد.

هر چه از مزایای روغن جگر ماهی کاد بگوییم کم است، با این حساب اگر سلامت موها موضوع مهمی برای شماست، پیشنهاد می‌کنیم به مصرف این روغن بیشتر فکر کنید. اگر هم تاکنون تجربه‌ای در زمینه روغن جگر ماهی کاد دارید، ما و سایر کاربران را از تجربیات خود در قسمت نظرات باخبر سازید.

منبع: Wisegeek ۳ دیدگاه 20104بازدید
دیدگاه‌های کاربران
  1. user avatar
    سمیه عمادی اندانی

    باسلام من 35 ساله ام وکیست سینه دارم ویتامین Dبدنم 10 می باشدبایدروغن ماهی کادراچگونه بخورم وازکجااصل آنراتهیه کنم.

    • سلام و عرض ادب سمیه عزیز

      قرص روغن کبد ماهی در داروخانه‌ها موجود می‌باشد، اما قبل از تهیه و مصرف این دارو، حتما با پزشک خود مشورت کنید و در صورت تایید پزشکتان اقدام به تهیه آن کنید.
      چرا که مصرف خودسرانه ویتامین D یا مکمل‌های آن عوارض دارد.

      سپاس از اینکه پرسش خود را با ما درمیان گذاشتید.

  2. تن ماهی در روغن کاد در بازار موجود هست. طعم بسیار خوبی دارد.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>