تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

آیا با روش درست تمیز کردن گوش آشنا هستید؟

زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
آیا با روش درست تمیز کردن گوش آشنا هستید؟

به احتمال زیاد شما هم فکر می‌کنید چربی موجود در داخل گوش نشانه‌ای از رعایت نکردن بهداشت فردی است. به همین دلیل پس از تمیز کردن گوش با گوش‌پاک‌کن،‌ موم و چربی‌هایی که به گوش‌پاک‌کن چسبیده است را به عنوان خطری برای سلامتی گوش‌ها به حساب می‌آورید. اما جالب است بدانید چنین باوری صحت ندارد و قضیه برعکس است.

این‌گونه که پیداست موم داخل گوش علاوه بر محافظت و چرب‌ نگه داشتن کانال داخل گوش، خاصیت ضدباکتری دارد و از گوش در برابر عفونت‌ محافظت می‌کند.

جالب است بدانید بر اساس جدیدترین تحقیقات پزشکی، پاک و تمیز کردن بیش از اندازه گوش، ممکن است به خشکی و احساس خارش در این ناحیه منجر شود. اما در کنار تمیز کردن بیش از اندازه گوش، تمیز کردن نادرست داخل گوش نیز می‌تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد.

مشکلات ناشی از تمیز کردن نادرست داخل گوش

بهتر است بدانید استفاده از گوش‌پاک‌کن در بسیاری از مواقع باعث صدمه زدن به گوش می‌شود. تحقیقات جدیدی که در یکی از مراکز پزشکی آمریکا انجام شده است، ثابت کرده که سالانه ۱۲ میلیون نفر آمریکایی به دلیل پاک کردن نادرست گوش راهی مطب دکتر می‌شوند.

گوش پاک کن

  • استفاده نادرست از گوش‌پاک‌کن باعث می‌شود تا موم داخل گوش در انتهای کانال گوش جمع شود. در این موارد، حتما یک متخصص باید این موم تجمع یافته در انتهای کانال گوش را پاک کند.
  • از طرف دیگر چرخش‌های نادرست گوش پاک‌کن داخل کانال گوش نیز می‌تواند باعث پاره شدن پرده گوش شود.

این موارد باعث شده است تا استفاده از گوش‌پاک‌کن برای پاک کردن گوش از جانب پزشکان متخصص منع شود.

یک روش درست برای تمیز کردن گوش

اگر پرده گوش شما سوراخ شده یا سابقه مشکلات گوش دارید، برای تمیز کردن گوش‌های خود به پزشک مراجعه کنید، در غیر اینصورت می‌توانید از روش زیر برای تمیز کردن گوش‌های خود کمک بگیرید.

  1. یک تکه دستمال نرم را با آب گرم خیس کنید. به آرامی محیط بیرونی گوش را پاک کنید. محل خیس شده را با حوله خشک کنید.
  2. یک قطره چکان را با آب اکسیژنه یا روغن بچه پر کنید. آب اکسیژنه یا روغن بچه باعث می‌شود تا موم جمع شده در داخل گوش، نرم‌تر شده و راحت‌تر پاک شود.
  3. سر خود را به گونه‌ای بچرخانید که یکی از گوش‌ها به سمت سقف قرار گیرد. قطره چکان را در ابتدای کانال گوش خود نگه دارید و چهار یا پنج قطره داخل گوش بچکانید.
    تمیز کردن گوش
  4. غضروف مثلثی شکل بیرون گوش را به آرامی در حالت دایره مانند مالش دهید. این کار باعث می‌شود تا قطره‌های ریخته شده با تمامی قسمت‌های داخل کانال گوش تماس داشته باشند. سر خود را به حالت معمولی برگردانده و اجازه دهید محلولی که داخل گوش ریخته‌اید مدت ۱۰ دقیقه داخل گوش بماند.
  5. قطره چکان را با آب گرم پر کنید و به آرامی داخل گوش بریزید. این کار باعث می‌شود تا موم‌ و آلودگی‌های داخل گوش از جای خود جدا شوند. سر خود را در در جهت برعکس قرار دهید تا محتویات داخل گوش خارج شود. این کار را برای گوش دیگر خود نیز انجام دهید.

همان‌گونه که مشاهده کردید، به همین راحتی موم و آلودگی‌های گوش پاک می‌شوند. در بیشتر مواقع موم داخل گوش به صورت طبیعی حل می‌شود و در نتیجه نیازی به پاک کردن آن وجود ندارد. لازم به ذکر است اگر پس از انجام دادن مراحل بالا، باز هم احساس کردید که گوش‌های شما شنوایی لازم را ندارند، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم روشی را برای پاک‌ کردن گوش سراغ دارید، شیوه‌های خود را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: Mensjournal دیدگاه‌ها 2143بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>