تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

مراقبت از پوست پس از زایمان | اصول و بایدها

زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه
مراقبت از پوست پس از زایمان | اصول و بایدها

مادرشدن زیباترین حسی است که یک زن در طول عمرش می‌تواند تجربه کند. این حس شیرین آنقدر ناب است که برخی افراد، هزینه‌های هنگفت می‌کنند و زیر بار عمل‌های سنگین می‌روند فقط به امید تجربه‌کردنش. اما این حس زیبا بدون عارضه هم نیست. چند ماه بارداری و بعد از آن شیردهی، وقت زیادی از زنان را می‌گیرد. در این مدت و مخصوصاً بعد از زایمان، زنان فرصت کمتری دارند که به پوستشان برسند. از سویی دستشان در استفاده از محصولات بهداشتی و آرایشی بسته است؛ ولی با همه این‌ها لازم است برنامه منظمی برای رسیدگی به پوستشان داشته باشند. به همی جهت ما می‌خواهیم در این مقاله به موضوع مراقبت از پوست پس از زایمان بپردازیم. قبل از آن لیستی از عارضه‌های شایع بارداری برایتان تهیه کرده‌ایم که با هم مرورش می‌کنیم.

سلولیت

سلولیت از عارضه های پس از زایمان

سلولیت شایع‌ترین و بارزترین عارضه‌ای است که زنان پس از زایمان تجربه‌اش می‌کنند. این عارضه به دلیل بزرگ‌شدن شکم و ورم بدن در طول بارداری ایجاد می‌شود. افزایش حداقل ۹ و حداکثر ۲۰ کیلوگرمی در بارداری تک‌جنینی باعث می‌شود که بخش عظیمی از پوست در حالت کشسانی قرار بگیرد. مسلماً افرادی که چندقلوزایی داشتند، در حجم بیشتری این عارضه را تجربه می‌کنند. این عارضه با اینکه بیماری خاصی نیست و درد یا درگیری چندانی ندارد؛ اما ظاهر ناخوشایندی به پوست می‌دهد.

برای درمان سلولیت راه‌های مختلفی وجود دارد که برخی شیمیایی و برخی طبیعی هستند. از آنجایی که زنان شیرده در مصرف داروهای شیمیایی محدود هستند، روش‌های طبیعی را به آن‌ها توصیه می‌کنیم. سرآمد این روش‌ها، ورزش و نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات است. در کنار همه این‌ها استفاده از آبرسان‌ها را نیز در روتین مراقبت از پوست بعد از زایمان قرار دهید.

پف و سیاهی دور چشم

علت پف زیر چشم و مراقبت از پوست پس از زایمان

پف و سیاهی دور چشم به چند دلیل ایجاد می‌شود. کم‌خوابی حاصل بارداری و شیردهی، کم‌خونی حاصل زایمان و استراحت ناکافی و استرس‌های بچه‌داری همگی دست به دست هم می‌دهند که زیر چشم مادران بعد از زایمانشان تا حدی گودافتاده و سیاه شود. با این توضیح استفاده از کرم دور چشم ملابم یکی از ارکان مهم در مراقبت از پوست بعد از زایمان محسوب می‌شود. استفاده مکرر و منظم از محصولات دور چشم باعث می‌شود چشمان شما نافذتر و زیباتر باشد. برای رفع پف زیر چشم نیز استفاده از چای سبز دم‌کرده و سرد شده، پودر قهوه و برخی روغن‌های گیاهی مفید است.

لکه های قهوه ای روی پوست

درمان لکه های تیره

یکی از عارضه‌های بارداری، ایجاد لکه های قهوه‌ای روی پوست و حتی تیره شدن گردن، زیر بغل و روی گونه هاست. این تیرگی تا حدی است که تفاوت رنگ آن با سایر نقاط پوست به چشم می‌آید. البته گاهی نیز لکه‌ها در حد نقاط تیره در بخش‌های مختلف صورت هستند. برخی از این لکه ها به مرور زمان و در اثر نرمال‌شدن هورمون‌ها از بین می‌روند و نیازی به درمان ندارند. برای اینکه ظاهر این تیرگی‌ها آزارتان ندهد، لازم است یا بدن خود را بپذیرید یا اگر قادر به این کار نیستید، در مهمانی یا دورهمی از انواع کرم‌پودر و کانسیلر سبک استفاده کنید تا پوستتان یکدست شود. در مقاله زیر برایتان گفته‌ایم که چرا مصرف دارها و کرم های ضد لک در دوره بارداری و شیردهی خطرناک است.

ریزش مو

کاهش ریزش مو با امگا ۳ و مراقبت از پوست پس از زایمان

شاید از خود بپرسید ریزش مو چه ربطی به مراقبت از پوست بعد از زایمان دارد. پرسشتان صحیح است؛ اما به این نکته توجه کنید که زیبایی صورت زمانی تکمیل می‌شود که موهایی زیبا داشته باشید. اکثر خانم‌ها بعد از زایمانشان به ریزش مو دچار می‌شوند. بخشی از این عارضه مربوط به هورمون‌های بارداری و شیردهی است و بخش دیگری به ضعف عمومی حاصل از این فرایند مربوط می‌شود. برای جبران این موضوع به شما توصیه می‌کنیم ضمن استفاده از شامپوهای مناسب، زینک، انواع پروتئین و خانواده ویتامین B از جمله بیوتین را در جدول غذای خود قرار دهید. در مقاله زیر برای شما می‌گوییم که زینک چگونه می‌تواند به رشد دوباره موهای شما کمک کند و چه موادی حاوی زینک هستند.

جوش بعد از زایمان

جوش صورت و مراقبت از پوست پس از زایمان

یکی دیگر از عارضه‌هایی که هم در دوران بارداری تشدید می‌شود و هم در دوران شیردهی ادامه دارد و از سویی به‌راحتی نمی‌توان درمانش کرد، جوش‌های بارداری است. به دلیل تغییر در نوع و میزان هورمون‌های زنان در این دوران، گاهی برخی افراد دچار جوش میوند. از سویی اکثر پمادهای موضعی یا داروهای خوراکی در این زمان ممنوع هستند. با این اوصاف زنان شیرده در کنا رماقبت از پوست پس از زایمان باید به رژیم غذایی خود دقت بیشتری کنند. یکی از موادی که به درمان بسیاری از عارضه‌ها زا جمله پیری پوست، سلولیت، تیرگی دور چشم، افتادگی پوست و آکنه کمک می‌کند، امگا ۳ و امگا ۶ است. در ادامه برایتان مطلبی آورده‌ایم که به فواید این دو ماده می‌پردازد و منابع غذایی حاوی این دو ماده را معرفی می‌کند.

سخن پایانی

در مجموع باید اعتراف کرد که مراقبت از پوست پس از زایمان به چند محصول مختصر محدود می‌شود. توصیه می‌کنیم برای سلامت نوزادتان مصرف هرگونه مواد آرایشی و بهداشتی را به حداقل برسانید تا نه خودتان آسیب ببینید و نه فرزند دل‌بندتان. با این توضیح استفاده از مرطوب‌کننده، ضد آفتاب و کرم دور چشم را در برنامه روتین مراقبتی خود بگنجانید. تا حد ممکن از لاک و سایر لوازم آرایشی استفاده نکنید و استفاده از مواد غذایی تازه، طبیعی و سالم را جایگزین هر چیز دیگری کنید. تا جایی که می‌توانید ورزش کنید و برای تنظیم ساعات خواب و استراحت، با همسرتان هماهنگ شوید تا عارضه‌های پوستی‌تان را به حداقل برسانید. شما برای مراقبت از پوست خود چه برنامه‌ای دارید؟ برای مخاطبان مجله آموزشی اردمی بنویسید.

دیدگاه‌ها 3875بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه