تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

تیغ پینه چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
تیغ پینه چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

تیغ پینه وسیله‌ای برای کندن سلول‌های مرده پوست است که به پینه تبدیل شده‌اند. این تیغ وسیله‌ای ارزان برای درمان‌های خانگی پینه پا است و جایگزین خوبی برای زمانی است که وقت رفتن به مراکز مخصوص را ندارید. با این حال، استفاده نامناسب از آن می‌تواند به زخم و عفونت منجر شود. برای گرفتن بهترین نتیجه از تیغ پینه، ابتدا پا را آماده کنید. به آرامی با تیغ، روی پینه پا بکشید و سپس مرطوب‌کننده بزنید. اگر بیماری دیابت یا عدم انعقاد خون دارید نباید از تیغ پینه پا استفاده کنید زیرا ممکن است به خود آسیب بزنید.

انتخاب تیغ پینه پا

تیغ پینه‌های متفاوتی وجود دارند اما همه آن‌ها طراحی یکسانی دارند. این ابزار، دسته‌ای بلند با تیغی روی سر آن دارد که روی یک تکه فلز منگنه شده است. بیشتر این تیغ‌ها از جنس استیل ساخته می‌شوند تا زنگ نزنند. تیغ پینه‌هایی انتخاب کنید که برای شما مناسب باشند.

آماده‌سازیآماده‌سازی پا

برای آماده‌سازی، ظرف بزرگی را با آب داغ پر کنید اما نه آنقدر داغ که جوش باشد. کمی مایع شوینده بدن یا صابون به آن اضافه کنید و هم بزنید. پای خود را به مدت 10 دقیقه در آن قرار دهید. همچنین می‌توانید ژل‌های ضد پینه روی آن قرار دهید و قبل از شستشو، یک دقیقه صبر کنید.

قبل از شروع کار، تیغ پینه خود را نیز باید آماده کنید. هرچند برخی از این تیغ‌ها ثابت هستند، اما باید تعدادی تیغ را نیز در آن‌ها جا زد. برای جازدن تیغ، دستورالعمل آن را مطالعه کنید زیرا تیغ‌های مختلف باهم فرق دارند. همیشه باید تیغ پینه، تمیز و تیز باشد.

نهایتا پای خود را خشک کنید و پای پینه‌دار خود را در وضعیتی قرار دهید که قابل دسترسی باشد. بیشتر افراد ترجیح می‌دهند چهار زانو بنشینند، یا یک پا را روی زانوی پای دیگر بگذارند. به علاوه، زیر نور کافی بنشینید تا اختلالی در کار ایجاد نشود. برای جلوگیری از بریدن ناگهانی پا، وسایلی که باعث از جا پریدن شما می‌شوند را دور کنید. اگر هنگام تیغ زدن پینه، زخمی شُدید، سریعا محل زخم را بشویید و تمیز کنید و اگر بریدگی عمیق است آن را بانداژ کنید تا از خونریزی و عفونت جلوگیری کند.

خارج کردن پینه

خارج کردن پینهبرای شروع، تیغ را بالای پینه قرار دهید تا لبه تیغ، آن را لمس کند. با کمی فشار (به همان اندازه فشاری که برای تیغ معمولی به کار می‌برید) تیغ را روی سطح پینه پا بکشید. همزمان با سایش تیغ، باید تکه‌های پوست مرده از روی پینه کنده شوند.

این کار را آنقدر تکرار کنید تا تمامی پوست‌های مرده جدا شوند. اگر هنگام این کار‌‌‌‌‌ دردی‌ احساس کردید به این دلیل است که تیغ را زیاد فشار می‌دهید. این ابزار طوری طراحی شده که به آرامی کار می‌کند و باید فشار کم و تعداد سایش زیاد روی آن وارد کرد. وقتی بیشتر قسمت پوست‌های مرده را جدا کردید کار را متوقف کنید، طی این فرآیند نباید به پوست کاملا صاف و نرم برسید.

برای کندن آخرین لایه پینه، باید از سوهان پا یا سنگ پا استفاده کنید. بعد از آن کرم مرطوب‌کننده یا لوسیون بدن به پا بزنید. تیغ پینه را بعد از استفاده، با الکل بشویید و در مکانی تمیز و امن نگهدارید.

جایگزین‌ها

خارج کردن پینهاگر استفاده از تیغ پینه پا برای شما مطلوب نیست، جایگزین‌های دیگری نیز وجود دارند. متداول‌ترین آن‌ها سوهان پا و سنگ پاست که به تدریج پینه پا را از بین می‌برند.

همچنین می‌توانید از ژل یا لوسیون پینه برای نرم کردن آن قسمت استفاده کنید. به‌طور کلی ژل یا لوسیون پینه‌ای که حاوی اسید لاکتیک، اوره یا اسید گلیکولیک باشد، مناسب است.

همچنین می‌توانید به پزشک مراجعه کنید تا آن را خارج کند.

اگر مشکلِ کاهش جریان خون در پا یا دیابت دارید، باید از ژل‌های دارویی برای از بین بردن پینه استفاده کنید، زیرا ممکن است با تیغ پینه به پای خود آسیب بزنید.

این مشکل همچنین برای کسانی که مشکل انعقاد خون دارند نیز صادق است.

جلوگیری از پینه

جلوگیری از پینهشما می‌توانید با مراقبت از پا از بروز پینه پا جلوگیری کنید. این مراقبت‌ها شامل نپوشیدن کفش‌های تنگ، لایه‌برداری و مرطوب‌کردن مرتب پا می‌شود.

اگر مشکل فیزیکی (مثل استخوان‌های نافرم) در پای خود دارید، باید به پزشک مراجعه کنید تا به شما بگوید به چه نوع کفشی نیاز دارید یا راه درمان آن را به شما ارائه دهد.

همچنین راه رفتن غیرعادی سبب تشکیل پینه پا می‌شود، پس کفش‌هایی بپوشید که تعادل شما را موقع راه رفتن به خوبی حفظ کنند یا برای راهنمایی به پزشک مراجعه کنید.

در ضمن، پیشتر از این مقالات دیگری در بلاگ تخصصی اُردمی منتشر شده‌اند که مطالعه آن‌ها می‌تواند برای شما جالب توجه باشد:

منبع: Wisegeek دیدگاه‌ها 32129بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه