مشاورهٔ رایگان پوست و مو + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! «لینک ورود به صفحهٔ تخفیف‌ها»

چگونه جلوی تعریق بیش از حد موضعی بدن را بگیریم؟

زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه
چگونه جلوی تعریق بیش از حد موضعی بدن را بگیریم؟

تعریق بیش از حد موضعی بدن که در جوامع پزشکی با نام علمی هایپرهیدروز (HYPERHIDROSIS)، شناخته می‌شود عارضه‌ای است که حدود ۴/۸ درصد از جمعیت جهان به آن مبتلا هستند.

در این عارضه قسمت‌هایی از بدن مانند زیربغل، صورت، سر، دست یا پاها به میزان کنترل نشدنی‌ای عرق می‌کنند. این عارضه در کنار مشکلات جسمی که به دنبال دارد به لحاظ روحی نیز باعث می‌شود تا فرد از تعریق بیش از حد خجالت بکشد و در نتیجه به لحاظ روحی صدمه ببیند.

روش‌های کاهش تعریق بیش از حد بدن

متاسفانه باید گفت دانش پزشکی امروز به‌رغم تمام دستاوردهایی که داشته، در این زمینه درمان قطعی را عرضه نکرده است اما به کمک روش‌های کاهش تعریق بیش از حد بدن می‌توان به میزان زیادی آن را کنترل کرد. به همین منظور در ادامه با هم نگاهی به این روش‌ها خواهیم داشت.

۱- ضدتعریق‌ها

ضدتعریق‌ها

برای کاهش تعریق بدن روی ترکیبات ضدعرق موجود در بازار می‌توانید حساب باز کنید. این ترکیبات اثربخشی‌های متفاوتی دارند و به راحتی در داروخانه‌ها و فروشگا‌ه‌های لوازم بهداشتی قابل خرید هستند.

پیشنهاد می‌کنیم محصولات ضد عرق را بسته به ناحیه‌ای که قرار است استفاده کنید و همچنین شدت تعریق بدن خود خریداری کنید. ضد عرق‌های قوی به خوبی از عهده تعریق بیش از حد بدن بر می‌آیند.

  • ضدعرق‌ها چگونه تعریق بیش از حد را کاهش می‌دهند؟

ضدعرق‌ها در گروه محصولات موضعی قرار می‌گیرند و برای کاهش تعریق قسمت خاصی از بدن ساخته شده‌اند، در نتیجه پس از استفاده در محل مورد نظر، مواد این محصولات در پوست حل می‌شود و از طریق منافذ پوستی جذب می‌شود تا به صورت مصنوعی این منافذ مسدود شود. در نتیجه با مسدود شدن این منافذ، پوست تعریق کمتری می‌کند.

در این بین ممکن است این سؤال برای شما پیش آمده باشد که بستن منافذ پوستی عوارضی را به دنبال ندارد؟

پاسخ قطعی برای این پرسش وجود ندارد؛ برخی از متخصصان پوست با بستن منافذ پوست برای کاهش تعریق حتی به صورت موقت، مخالف هستند. اما اخیرا روی این مسئله تحقیقاتی صورت گرفته است که ادعا می‌کند بستن منافذ پوست عوارضی به دنبال ندارد چرا که بدن انسان میلیون‌ها غده عرق دارد و اگر این غده‌ها در یکی از قسمت‌ها نتوانند با ترشح مایعات دمای بدن را کاهش دهند سایر غده‌ها در قسمت‌های دیگر این فرآیند را انجام خواهند داد.

  • محصولاتی که با نام دئودورانت در بازار وجود دارد تا چه اندازه مؤثر هستند؟

جالب است بدانید دئودورانت‌ها هیچ تأثیری در کاهش تعریق بدن ندارند و وظیفه این محصولات تنها از بین بردن باکتری‌های سطح پوست است تا از ایجاد بوی نامطبوع در قسمت‌های عرق‌ریز بدن پیشگیری کند. ناگفته نماند دئودورانت‌های ترکیبی را در بازار شاهد هستیم که در کنار معطر ساختن پوست جلوی تعریق بیش از حد آن را نیز می‌گیرند اما تجربه نشان داده است این محصولات ترکیبی عمل‌کرد مطلوبی ندارند.

  • چه محصولی بهترین ضدعرق موجود در بازار است (مشاهده و خرید ضدتعریق ها)

انصافاً باید اعتراف کرد ضدعرق‌های خوبی را در بازار شاهد هستیم که به خوبی جلوی تعریق بیش از حد را می‌گیرند اما در این زمینه نمی‌توان برای تمامی افراد نسخه‌ای واحد پیچید و بسته به شرایط بدنی و میزان تعریقی که با آن‌ روبه‌رو هستند باید محصول مناسبی را انتخاب کرد.

در نتیجه ممکن است ضدعرقی که برای یکی از اعضای خانواده اثربخشی خوبی داشته به بدن شما سازگار نباشد.

  • چگونه بهترین ضدعرق را پیدا کنیم

این روزها اینترنت جام‌جهان‌نمای نظرات مردم است و به راحتی می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت‌های فروشنده محصولات بهداشتی ضدتعریق مورد نظر را انتخاب کرده و نظرات کاربران را در خصوص این محصول مطالعه کنید. پیشنهاد می‌کنیم ضدعرقی را خریداری نمایید که بازخوردهای مثبت بیش‌تری از کاربران نسبت به سایر محصولات دریافت کرده باشد.

در این زمینه به برند‌های معتبر بهداشتی نیز می‌توانید اطمینان کنید و برای کاهش تعریق بدن از محصولات این برند‌ها کمک بگیرید.

۲- بوتاکس

بوتاکس

اگر ضدعرق‌های موجود در بازار دردی از شما درمان نکرد می‌توانید به سراغ روش‌ قطعی‌تری مانند بوتاکس بروید. به احتمال زیاد نام بوتاکس را برای درمان چین‌و‌چروک‌های عمیق صورت شنیده‌اید و چه بسا شخصاً با این روش شادابی دوران جوانی را به صورت خود هدیه داده باشید.

جالب است بدانید بوتاکس برای درمان موقت تعریق بیش از حد بدن نیز تأثیر دارد.

  • چگونه بوتاکس جلوی تعریق بیش از حد بدن را می‌گیرد؟

بوتاکس پروتئین طبیعی است که می‌تواند به صورت موقت جلوی فرآیند شیمیایی که باعث عرق کردن بدن می‌شود را بگیرد. برای این کار باید بوتاکس به نواحی که بیش از حد عرق می‌کند تزریق شود. این تزریق در عمق بسیار کمی از زیر سطح پوست باید انجام شود تا بوتاکس در همین ناحیه باقی بماند و به کاهش ترشح عرق کمک کند.

تجربه نشان داده است بوتاکس در بیش‌تر مواقع به خوبی جلوی تعریق بیش از حد را می‌گیرد اما این روش هزینه گزافی دارد و به عنوان یک شیوه دائم به حساب نمی‌آید و بین ۷ تا ۱۲ ماه یک‌بار باید دوباره تزریق انجام شود. از طرف دیگر گاهی سبب کاهش قدرت عضلانی در ناحیه‌ای که بوتاکس تزریق شده است می‌شود چرا که این آمپول‌ها خاصیت شل‌کنندگی عضلات را دارند.

۳- میرادرای

میرادرای

روش میرادرای (miraDry) مانند بوتاکس برای افرادی که شیوه‌های معمولی به کاهش تعریق آن‌ها کمک نمی‌کند کاربرد دارد. این روش در سال ۲۰۱۱ مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفت.

میرادرای گزینه خوبی برای افرادی است که زیربغل آن‌ها بیش از حد عرق می‌کند. تحقیقات نشان داده است میرادرای حدود ۸۳ درصد در کاهش تعریق زیربغل مؤثر است.

  • چگونه میرادرای جلوی عرق کردن بیش از حد بدن را می‌گیرد؟

در این روش با استفاده از دستگاه مخصوصی انرژی الکترومغناطیس را با دقت بسیار بالا به زیر پوست زیربغل منتقل می‌کنند تا غده‌های این ناحیه در اثر حرارت این انرژی تجزیه شود. در این حالت تنها غده‌های عرق از بین می‌رود و لایه پوست زیربغل سالم و دست‌نخورده باقی می‌ماند. در این روش شاهد تولید مجدد غده‌های عرق در زیربغل نخواهیم بود و میرادرای اثربخشی بسیار سریعی دارد.

به عبارت ساده می‌توان گفت میرادرای با حرارت دادن غده‌های عرق، آن‌ها را از بین می‌برد و دیگر هرگز شاهد تعریق در ناحیه مورد نظر نخواهید بود.

میرادرای اثربخشی دائم دارد اما هزینه انجام این کار بسیار گران است. از طرف دیگر بعضی افراد این روش را به دلیل اینکه غده‌های عرق را به صورت دائم از بین می‌برد ترجیح نمی‌دهند.

۴- روش‌های دارویی

روش‌های دارویی

برای آن دسته از افرادی که از تزریق بوتاکس دل خوشی ندارند و نمی‌خواند غده‌های عرق آن‌ها با حرارت میرادرای نابود شود خبر خوشی داریم چرا که با خوردن دارو می‌توان این عارضه را کاهش داد.

متاسفانه این داروها برای تمامی افراد اثر درمانی قطعی ندارد و از طرف دیگر مصرف آن‌ها عوارض جانبی را به دنبال خواهد داشت. در نتیجه این داروها را بدون تجویز پزشک نباید مصرف کرد. توصیه می‌کنیم روش‌های دارویی را به عنوان آخرین گزینه جهت درمان تعریق بیش از حد بدن در نظر بگیرید چرا که این روش‌ها خطرهای احتمالی زیادی به دنبال دارد.

  • چگونه خوردن قرص جلوی عرق کردن بیش از حد بدن را می‌گیرد؟

این داروها تأثیر مستقیمی روی سیستم عصبی مربوط به ترشح عرق دارند. به زبان ساده می‌توان گفت خوردن قرص‌هایی از این دست باعث می‌شود تا فرآیند ترشح عرق متوقف شود. در نتیجه متأسفانه با روشی سروکار داریم که به صورت موضعی جلوی تعریق بدن در یک ناحیه خاص را نمی‌گیرد و تمامی غدد عرق در قسمت‌های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

از طرف دیگر همان‌گونه که اشاره کردیم این روش آثار جانبی مختلفی دارد که خشکی دهان، کاهش بینایی، یبوست، توقف ادرار، تولید حرارت بیش‌تر در بدن را می‌توان از مواردی ذکر کرد که روش‌های دارویی به دنبال دارد.

خوردن قرص و دارو برای کاهش تعریق بیش از حد بدن روش بسیار ساده‌ و کارآمدی است اما آثار جانبی زیادی دارد و حتی سازمان غذا و داروی آمریکا نیز این روش را تاکنون تأیید نکرده است، در این بین احتمال اختلال این قرص‌ها با سایر داروهایی که فرد مصرف می‌کند نیز وجود دارد.

سخن‌پایانی

در مجموع باید گفت تعریق بدن امری کاملاً طبیعی است و زمانی که بدن گرم می‌شود به وسیله عرق کردن خنک خواهد شد. کنترل تعریق بدن به عهده اعصاب سمپاتیک است، این سیستم در بعضی از افراد نسبت به سایرین فعالیت بیش‌تری دارد و در نتیجه شاهد افزایش تعریق در این افراد هستیم.

همان‌گونه که اشاره شد تعریق بیش از حد بدن مشکلات روحی مانند اضطراب و خجالت‌زدگی را نیز به دنبال دارد. با این حساب توصیه می‌کنیم از پدهای کنترل کننده تعریق بدن، ضدعرق‌ها و دئودورانت‌های خوشبو کننده برای التیام این عارضه کمک بگیرید. از طرف دیگر بهتر است در صورت امکان در هوای گرم کمتر حضور داشته باشید و روزهایی که مهمانی و جلسات رسمی دارید تحرک کمتری انجام دهید تا ترشح عرق کاهش پیدا کند.

پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که زیاد عرق می‌کنند و درمان‌های خوبی برای این عارضه سراغ دارید، در قسمت نظرات ما و سایر کاربران را با این روش‌ها آشنا سازید.

منبع: Sweatblock دیدگاه‌ها 4077بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه