تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

خواص زینک برای پوست و مو + مواد غذایی حاوی روی

زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه
خواص زینک برای پوست و مو + مواد غذایی حاوی روی

همه ما شنیده‌ایم که پزشکان تأکید فراوانی بر مصرف زینک دارند. بسیاری از متخصصان بر این باور هستند که یکی از دلایل ریزش مو، کمبود زینک در جیره غذایی است. همین موضوع ما را بر آن داشت که درباره خواص زینک برای پوست و مو تحقیق کنیم. آنچه در ادامه می‌خوانید، نتیجه تحقیقات ماست. امیدواریم این مقاله برایتان سودمند باشد.

خواص زینک برای پوست و مو چیست

خواص زینک برای پوست و مو چیست

بی‌هیچ مقدمه‌ای به بیان خواص زینک می‌پردازیم. البته قبل از شروع باید عرض کنیم که زینک همان روی است. با این توضیح اگر جایی از مقاله به این نام برخوردید، تعجب نکنید.

  • خواص آنتی اکسیدانی دارد

اگه چه زینک یک آنتی اکسیدان نیست؛ اما خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد و همین باعث می‌شود به مبارزه با رادیکال آزاد برود. می‌دانید که رادیکال آزاد در محیط آلوده امروزی به‌شدت وجود دارد و باعث پیری زودرس پوست می‌شود. آنتی اکسیدان اثر این رادیکال‌ها را از بین می‌برد و جوانی و شادابی را به پوست هدیه می‌کند.

  • التهاب را کاهش می‌دهد

یکی دیگر از فواید شگفت‌انگیز روی برای پوست، خواص ضد التهابی آن است. وقتی زینک با انواع آنتی اکسیدان ترکیب شود، از پوست شما در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کند. می‌دانید که اکسیداتیو باعث سوختگی و التهاب پوست می‌شود. همچنین روی خواص ضد باکترایی دارد، قابض است و مانند یک محافظ قوی از پوست مراقبت می‌کند.

  • از بروز جوش جلوگیری می‌کند

گفتیم که روی قابض و ضد باکتری است. این خاصیت در کنار خصوصیت ضد التهابی کمک می‌کند که از بروز انواع جوش جلوگیری شود. همچنین اگر پوست شما به جوش مبتلاست، با کمک زینک می‌توانید آن را درمان کنید.

  • علائم قابل مشاهده پیری را به تأخیر می‌اندازد

روی یک ماده عالی برای جلوگیری و کاهش علائم زودرس پیری است. این ویژگی به این دلیل است که به بهبود بازسازی سلول‌ها کمک می‌کند. به محافظت از پوست در برابر آسیب خورشید می‌پردازد و منجر به ساخت کلاژن و ترمیم DNA می‌شود. همه این‌ها در مجموع باعث می‌شود تا پوست شما جوان، سالم و درخشان بماند.

چه خوراکی هایی زینک دارند

چه خوراکی هایی زینک دارند

حال که با خواص زینک برای پوست آشنا شدید، بد نیست که بدانید این ماده مفید در چه خوراکی‌هایی بیشتر یافت می‌شود.

  • تخمه کدو

تخمه کدو حاوی زینک است

یک منبع گیاهی سرشار از روی تخمه کدو است. یک قاشق غذاخوری تخمه کدو حاوی 2.2 میلی‌گرم روی است که حدود 28درصد مقدار توصیه شده برای یک زن بالغ است. همچنین این مقدار 8.5 گرم پروتئین نیز دارد که آن را به یک انتخاب عالی برای سلامت کلی، مراقبت از پوست و مو تبدیل می‌کند. اگر نمی‌توانید دانه کدو تنبل را مستقیماً بخورید، یک قاشق غذاخوری از آن را به اسموتی، سالاد یا کاسه میوه خود اضافه کنید تا یک خوراکی مفید و خوشمزه ایجاد شود.

  • جو دوسر

جو دو سر

اگر برای گنجاندن جو دوسر در رژیم غذایی خود به یک دلیل دیگر نیاز داشتید، آن دلیل اینجاست. این ماده نه‌تنها منبع عالی فیبر غذایی است، بلکه حدود نصف فنجان جو دوسر حاوی 1.3 میلی گرم روی است. این حدود 16درصد از نیاز روزانه زنان را تشکیل می‌دهد. علاوه بر این، مصرف جو دوسر بسیار ساده و بدون دردسر است. هر روز صبح حدود نیم فنجان از آن را به شیر خود بیفزایید و میل کنید. همچنین می‌توانید با برخی از میوه‌های محبوبتان مخلوط کنید یا پودرش را داخل غذاهای آبکی بریزید.

  • خرچنگ

خرچنگ

می‌دانستید که خرچنگ‌ها یکی از غنی‌ترین منابع غذاهای غنی از روی هستند؟ یک وعده خرچنگ حاوی 7 میلی گرم روی (88درصد از نیاز روزانه) است. البته مقدار دقیق روی بستگی به نوع خرچنگ انتخابی شما دارد؛ ولی به‌طور کلی خرچنگ ها منبع روی هستند. اگر می‌خواهید از خواص زینک برای پوست خود بهره ببرید، بهتر است خرچنگ را نیز به لیست غذاهای خود بیفزایید.

  • نخود

نخود حاوی زینک

نخود نیز یکی دیگر از  گزینه‌های عالی گیاهی برای نیاز روزانه شما به روی است. البته اکثر حبوبات و غلات منابع غنی از روی هستند؛ ولی نخودها به ویژه سرشار از این ماده معدنی هستند. یک فنجان نخود پخته به‌تنهایی بیش از 30درصد نیاز روزانه شما را تأمین می‌کند. این دانه غنی، علاوه بر این، منبع عالی فیبر و پروتئین گیاهی است. خوردن نخود آب پز در بین وعده‌ها یک گزینه عالی برای سیر‌شدن و حفظ سطح قند خون و ایجاد انرژی در شماست.

  • ماست چکیده

ماست چکیده برای پوست

ماست چکیده علاوه بر اینکه یک غذای پروبیوتیک عالی است، در بین غذاهای غنی از روی نیز در صدر لیست ما قرار دارد. یک کاسه کوچک ماست ساده چکیده یک بار در روز بخش عمده‌ای از نیازهای شما را تأمین می‌کند. با این توضیح، سعی کنید ماست را بعد از غذا برای کمک به هضم و افزایش پوشش پروبیوتیک در روده خود مصرف می‌کنید.

  • انواع ماهی

انواع ماهی

انواع ماهی یکی از بهترین و غنی‌ترین منابع روی هستند. اگر عاشق غذاهای دریایی هستید، این یکی از غذاهایی است که باید در رژیم خود بگنجانید. آیا می‌دانید که مصرف فقط یک تکه ماهی، تقریباً 50درصد نیاز بدن شما را جبران می‌کند. ماهی به غیر از این که مزایا و مواد مغذی بی‌شماری برای پوست و مو دارد، ویتامین B12 بدن را نیز تأمین می‌کند. به همین دلیل است که می‌گوییم اگر می‌خواهید پوستی سالم و درخشان داشته باشید، مصرف ماهی ضروری است.

  • قارچ

 Mushrooms

قارچ نیز یکی از منابع خوب برای تأمین روی است و همه خواص زینک برای پوست و مو را دارد. این ماده غذایی برای افرادی که در رژیم کاهش وزن هستند نیز بسیار خوب است؛ زیرا به عضله‌سازی کمک می‌کند بدون آنکه وزن شما افزایش یابد. قارچ را می‌توانید به‌صورت پخته در غذا یا به‌صورت خام در سالادهایتان استفاده کنید.

سوالات شما از کارشناسان

زینک یا روی

  • علائم کمبود روی چیست؟

شایع ترین علائم کمبود روی ازدست‌دادن بویایی و چشایی، تأخیر یا بسیار کندشدن بهبود زخم، بثورات پوستی مکرر، ریزش مو و شکنندگی ناخن‌هاست. اگر متوجه هر یک از این علائم و نشانه‌ها شدید، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و این آزمایش را در اولین فرصت انجام دهید.

  • آیا اسفناج حاوی روی است؟

بله، سبزیجات برگ سبز، به‌ویژه اسفناج، منبع عالی روی گیاهی است. علاوه بر این، مصرف اسفناج به طور منظم به افزایش میزان فسفر، فیبر غذایی، ویتامین B1 و کولین نیز کمک می‌کند. هم این ویژگی‌ها، این ماده غذایی از چندین جهت برای سلامتی پوست و مو مفید است.

  • سایر منابع گیاهی حاوی زینک کدامند؟

دانه هندوانه، بذر کتان، لوبیا سیاه، لوبیا، بادام هندی و شکلات تلخ برخی دیگر از منابع گیاهی روی هستند که باید در اسرع وقت در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.

سخن پایانی

در این مقاله با شما درباره خواص زینک برای پوست و مو صحبت کردیم. امیدواریم مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما می توانید برای اثربخشی بیشتر، از لوازم رسیدگی به پوست و مو حاوی روی نیز بهره ببرید. بسیاری از این لوازم را می‌توانید در فروشگاه اینترنتی اردمی پیدا کنید. کافی است یکی از دو کلمه زینک یا روی را در بخش جست‌وجو وارد کنید تا محصولات حاوی زینک برایتان نمایش داده شود. شما چه خواص دیگری برای روی می‌شناسید؟ برای ما در بخش نظرات بنویسید.

دیدگاه‌ها 2131بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه