تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

آیا می‌دانید چغندر شب یلدا، چه خواص شگفت‌انگیزی دارد؟

زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه
آیا می‌دانید چغندر شب یلدا، چه خواص شگفت‌انگیزی دارد؟

هرکدام از سنت‌های زیبایمان را که نگاه کنیم فلسفه قشنگی دارند. یکی از آن سنت‌های کهن و دوست‌داشتنی، شب یلدا و آداب و رسومش است. البته قصد نداریم در این مقاله به تشریح آن‌ها بپردازیم بلکه بنا داریم مروری داشته باشیم بر خواص شگفت‌انگیز و فوق‌العاده موثر یکی از خوراکی‌های پای کرسی شب یلدای مادربزرگ که همگی به خوبی با آن آشنا هستید: لبو! پس تا انتهای این مقاله خواص چغندر همراه ما باشید.

جالب است بدانید در روزگاران قدیم، از چغندر نه‌تنها به عنوان غذا، بلکه به‌عنوان دارو نیز استفاده می‌شده است.

مردمان آن روزگار در ابتدا با مواد مغذی و خواص درمانی برگ‌های چغندر آشنا شدند، اما این روزها خود چغندر بیشتر مورد توجه محافل پزشکی قرار گرفته است.

چغندر دارای مقادیر زیادی مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان، فیبر، ویتامین C ، B6 و منیزیم است، بتائین و پتاسیم نیز در چغندر به میزان زیاد وجود دارد.

نوشیدن آب چغندر مزایای زیادی نیز برای بدن دارد که باور کنید اگر از این مزایا باخبر باشید، هرگز آب چغندر را از برنامه غذایی روزانه خود حذف نمی‌کنید. با این حساب بد نیست با هم نگاهی به خواص چغندر و آب آن داشته باشیم.

یک لیوان آب چغندر خام حاوی مواد زیر است:ارزش غذایی یک لیوان آب چغندر

  • ۵۸ کالری
  • ۱۳ گرم کربوهیدرات
  • ۲ گرم پروتئین
  • ۱۵ واحد ویتامین A
  • ۲ درصد کلسیم
  • ۱۱ درصد ویتامین C
  • ۶ درصد آهن

لازم به ذکر است خواص چغندر زمانی بیشتر نمایان می‌شود که آب چغندر را به صورت خام میل کنید. با این همه تعریف و تمجیدی که از چغندر کردیم، بهتر است نگاهی به خواص چغندر در بهبود سلامتی داشته باشیم.

یکی از خواص چغندر رفع خشکی پوست است

رش‌هایی از چغندر را بر روی قسمت‌های خشک پوست بمالیداگر پوست خشکی دارید و ترکیبات شیمیایی، دردی از خشکی پوست شما درمان نکرده است، نصیحت ما را گوش کنید و از چغندر برای درمان خشکی پوست استفاده نمایید. برای این کار کافی است تا برش‌هایی از چغندر را بر روی قسمت‌های خشک پوست بمالید یا اینکه یک پارچه نخی را به آب چغندر آغشته کرده و با آن پوست را مالش دهید. به مدت یک ماه این فرآیند را تکرار کنید تا از شر خشکی پوست خلاص شوید.

چغندر به کاهش فشار خون کمک می‌کند

چغندر به کاهش فشار خون کمک می‌کندجالب است بدانید آب‌ چغندر، تاثیر خوبی بر پایین آوردن فشار خون دارد. از طرف دیگر تاثیر آب چغندر در پایین ماندن فشار خون ماندگار است‌ و زمانی که آب چغندر میل می‌کنید تا ۲۴ ساعت بعد نیازی نیست نگران بالا رفتن فشار خون باشید. چغندر منبع خوبی برای نیترات است و محققین، حضور این ماده را در چغندر، دلیل اصلی خاصیت پایین‌ نگه داشتن فشار خون می‌دانند. لازم به ذکر است که تمامی سبزیجات حاوی نیترات هستند، اما میزان نیترات موجود در چغندر بیشتر است و یک چغندر با اندازه معمولی حدود ۲۰ برابر نیترات بیشتری نسبت به سایر سبزیجات دارد. این امر باعث شده است تا چغندر به عنوان منبعی مناسب برای تولید اکسید نیترات استفاده شود. به این نکته هم باید اشاره کنیم که نیترات طبیعی برای بدن ضرری ندارد اما نیتراتی که در غذاهای فرآوری شده نظیر هات‌داگ و گوشت‌های بسته‌بندی شده وجود دارد برای بدن مضر است.

رفع چین و چرو‌ک‌ها

رفع چین و چروگمیل کردن چغندر باعث می‌شود چروک های ظریف پوست از روی چهره زیبای شما رخت بربندد. متاسفانه ترکیبات آرایشی زیادی که ماده اصلی آنها چغندر باشد در بازار موجود نیست. البته جای نگرانی هم وجود ندارد چرا که به راحتی می‌توانید با ترکیب عسل و چغندر، خمیری مناسب برای درمان چروک‌های صورت درست کنید. پس از چند هفته استفاده از این خمیر بدست آمده، شاهد از بین رفتن چین و چروک‌های ظریف پوست خواهید بود.

آب چغندر، سم‌زدای بسیار مناسبی است

beet-juice-is-detoxifying

نوشیدن آب چغندر به کبد کمک می‌کند تا سموم را از بدن دفع کند. آب چغندر به تحرک بیشتر سلول‌های کبد نیز کمک می‌کند. دلیل این امر حضور گلایسین بتائین و متیونین در آب چغندر است، این مواد باعث جلوگیری از تجمع اسید‌های چرب می‌شوند.

چغندر، دشمن پیری‌ زودرس است

چغندر، دشمن پیری‌ زودرس استمحصولات بسیار زیادی در بازار وجود دارند که مدعی هستند از پوست بدن شما در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند، اما نوشیدن آب چغندر باعث می‌شود بدن شما از داخل در مقابل رادیکال‌های آزاد مقاوم شود. آنتی‌اکسیدان موجود در چغندر، باعث از بین بردن رادیکال‌های آزاد می‌شود. از طرف دیگر لیکوپن که آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی است، به حفظ خاصیت کشسانی پوست کمک کرده و از پوست در برابر نور خورشید محافظت می‌کند.

نوشیدن آب چغندر به هضم غذا کمک می‌کند

نوشیدن آب چغندر به هضم غذا کمک می‌کند

میل کردن آب چغندر باعث تحریک روده‌ و معده می‌شود و به تجزیه غذا در معده کمک می‌کند. به این ترتیب پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر وعده غذایی، نصف فنجان آب چغندر میل کنید. از طرف دیگر هر زمان که احساس ناراحتی در معده داشتید نیز می‌توانید از آب چغندر برای درمان عارضه‌های معده کمک بگیرید.

درخشش پوست

رفع تیرگی پوست

چغندر منبع خوبی از نوعی ویتامین B و فیبر است این مواد به از بین بردن ناخالصی‌های پوست کمک می‌کنند. با این حساب اگر می‌خواهید درخشش را به پوست صورت خود هدیه دهید، تکه‌های چغندر را بر روی صورت بگذارید. این امر باعث می‌شود تا رطوبت پوست حفظ شود و مواد مغذی مورد نیاز به پوست برسد.

آب چغندر دشمن التهاب‌‌ و استرس است

آب چغندر دشمن التهاب‌‌ و استرس استبتائین موجود در آب چغندر، از سلول‌ها، پروتئین‌ها و آنزیم‌های موجود در بدن در مقابل استرس‌ و فشارهای محیطی محافظت می‌کند. از طرف دیگر به کاهش التهاب کمک کرده و ارگان‌های داخلی بدن را محفوظ نگه‌ می‌دارد. این امر باعث کاهش ابتلا به بیماری‌های عروقی خواهد شد.

بتائین موجود در رژیم غذایی روزانه افراد به کاهش التهاب‌های درونی کمک می‌کند. تحقیقات گسترده پزشکی ثابت کرده‌اند، مولکول‌های ضد التهابی که در چغندر وجود دارند تاثیرات مثبتی را بر سیستم عروقی بدن دارند.

پوستی سرخ و سفید داشته باشید

درخشش پوست

کدام بانوی زیبارویی است که پوست سرخ و سفید را دوست نداشته باشد؟ جالب است بدانید خوردن چغندر باعث می‌شود پوست شما ته‌رنگ صورتی به‌خود بگیرد. برای این‌کار توصیه می‌کنیم چغندر را به صورت نیم‌پخته یا بخارپز میل کنید. لازم به ذکر است که خوردن چغندر خام هیچ ضرری برای سیستم‌گوارش شما ندارد.

آب چغندر شما را پرانرژی می‌کند

آب چغندر شما را پرانرژی می‌کنداگر در حین ورزش کردن، خسته می‌شوید توصیه می‌کنیم آب چغندر میل کنید. نتایج یک آزمایش پزشکی ثابت کرده است افرادی که قبل از ورزش آب چغندر میل کرده‌اند، تا ۱۶ درصد بیشتر، قادر به ادامه ورزش بودند. نیترات موجود در آب چغندر، درون بدن تبدیل به اکسید نیترات می‌شود. این ماده باعث می‌شود تا مصرف اکسیژن در حین حرکات ساده ورزشی کاهش داشته باشد و همچنین در انجام ورزش‌های سنگین نیز بدن تعادل مصرف اکسیژن را حفظ کند.

درمان آکنه

درمان آکنه

چغندر در برطرف کردن جوش‌های آکنه و دانه‌‌های سیاهِ پوستِ صورت، معجزه می‌کند. برای درمان آکنه کافی است تا مقداری چغندر را با زردچوبه و عسل ترکیب کرده و خمیر به‌دست آمده را شب‌ها قبل از خواب بر روی جوش‌های پوست صورت بمالید.

آب چغندر باعث پایین‌ آمدن قند خون می‌شود

آب چغندر باعث پایین‌ آمدن قند خون می‌شوددر اینجا باید خبر خوشی را با افرادی که مشکل قند خون دارند، در میان بگذاریم، آب چغندر به پایین آوردن میزان گلوکز در خون کمک می‌کند. دلیل این امر را می‌توان فیبرهای حل شده در آب چغندر دانست.

درمان سیاهی زیر چشم

درمان سیاهی زیر چشم

اگر از سیاهی پای چشم‌ها رنج می‌برید، مقداری آب چغندر را به ماسک‌ صورت خود اضافه کنید و ترکیب بدست آمده را بر روی نواحی تیره زیر چشم‌ها قرار دهید. چغندر به افزایش گردش خون در زیر پوست کمک می‌کند و سلامتی را برای پوست به ارمغان می‌آورد.

  • دستور تهیه چند نوشیدنی خوشمزه با آب چغندر

اکنون که این همه از آب چغندر تعریف کردیم، ممکن است شما به هوس بیافتید و قصد خوردن آب چغندر را داشته باشید. واقعیت را باید در نظر داشت که آب چغندر طعم چندان خوبی ندارد، اما خوشبختانه نوشیدنی‌های مختلف و خوشمزه‌ای را با استفاده از آب چغندر می‌توان درست کرد که در ادامه به این نوشیدنی‌ها اشاره می‌کنیم:

نوشیدنی ساده چغندر سبز و قرمزنوشیدنی ساده چغندر سبز و قرمز

این نوشیدنی، گزینه‌ای ایده‌آل برای شروع روز است

ترکیبات:

  • یک عدد چغندر ارگانیک بزرگ پوست شده که به چهار قسمت تقسیم شده باشد
  • ۲ عدد کرفس ارگانیکی که به‌ خوبی شسته شده و سر و ته‌ آن زده شده باشد
  • ۲ عدد کاهوی شسته شده که سر و ته آن زده شده باشد
  • ۸ عدد هویج ارگانیک

درست کردن این نوشیدنی بسیار ساده است، کافی است تا ترکیباتی که به آن اشاره شد را داخل مخلوط‌کن ریخته و نوشیدنی بدست آمده را نوش جان کنید!

نوشیدنی آب چغندر و زنجبیل

نوشیدنی آب چغندر و زنجبیل

به دلیل حضور زنجبیل در این نوشیدنی، شاهد طعم شیرین و دلچسبی خواهید بود.

ترکیبات:

  • ۲ عدد چغندر ارگانیک متوسط که به صورت سه‌گوش برش خورده باشند
  • نصف یک لیموی پوست کرده که هسته‌‌های آن گرفته شده باشد
  • ۲ عدد هویج بزرگ ارگانیک
  • یک تکه زنجبیل

نوشیدنی خوش‌طعم آب چغندر و آناناس

نوشیدنی خوش‌طعم آب چغندر و آناناساین نوشیدنی در کنار طعم خوشمزه‌ای که دارد، به لطف حضور آناناس، از التهاب نیز جلوگیری می‌کند.

ترکیبات:

  • ۱ عدد چغندر ارگانیک متوسط
  • ۱ فنجان آناناس تازه
  • ۱ عدد سیب تازه
  • این مواد را باهم ترکیب کرده و سپس با یخ بنوشید.

نوشیدنی ویتامین C آب چغندر

نوشیدنی ویتامین C آب چغندر

به لطف حضور ویتامین C در این نوشیدنی، ایمنی سیستم‌دفاعی بدن خود را بالا ببرید.

ترکیبات:

  • یک چغندر ارگانیک بزرگ
  • ۲ عدد پرتقال متوسط
  • ۲ عدد هویج متوسط
  • ۴ تکه یخ

آب تمامی این مواد را گرفته و با نوشیدنِ مایع بدست آمده، ایمنی سیستم‌دفاعی بدن را افزایش دهید.

نحوه نگه‌داری آب چغندر

آب چغندر را به مدت زیادی نمی‌توان در یخچال نگه داشت. توصیه می‌شود نوشیدنی دلخواه خود را با استفاده از آب چغندر به‌صورت روزانه درست کنید، یا اینکه نهایتا ۲۴ ساعت از مدت گرفتن آب چغندر گذشته باشد. به این نکته توجه داشته باشید که در مدت زمان بیشتر به دلیل فعل‌‌ و انفعالاتی که در آب چغندر ایجاد می‌شود، میزان مواد غنی آن از بین می‌رود. با این حساب اگر قرار است در مدت بیشتر از ۲۴ ساعت، آب چغندر را نگه‌داری کنید، حتما آب چغندر را در یخچال قرار دهید. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه برای تازه ماندن آب چغندر، مقداری لیمو به آن اضافه کنید. سعی کنید آب چغندر در ظروف دربسته‌ای که هوا به داخل آن نفوذ ندارد نگه‌داری شود. فریز کردن آب چغندر نیز روش دیگری است که می‌توان از این طریق، تا یک‌ماه آب چغندر منجمد شده را در فریزر نگه‌داری کرد.

همان‌‌گونه که وعده داده‌ بودیم فایده‌های چغندر و آب چغندر را از تمامی زوایا بررسی کردیم، اگر در نظر شما فایده‌ای از چغندر یا آب چغندر باقی‌مانده است که ما به آن اشاره نکردیم، در قسمت نظرات، ما و سایر کاربران را از خواص چغندر باخبر سازید.

منبع: Naturallivingideas دیدگاه‌ها 3529بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه