تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

محصولات ضد لک در بارداری و شیردهی چه خطراتی در پی دارند؟

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
محصولات ضد لک در بارداری و شیردهی چه خطراتی در پی دارند؟

برای بسیاری از افراد این پرسش وجود دارد که آیا استفاده از کرم ضد لک عالی در دوران بارداری مجاز است یا نه؟ برای پاسخ به این پرسش باید چند فرضیه را مطرح کرد. اول اینکه پوست فرد باردار، از قبل دچار لکه بوده است و با شروع بارداری این اتفاق وخیم‌تر شده یا اینکه شروع بارداری دلیل بروز لکه‌های قهوه‌ای در پوست است. در صورت درست بودن فرضیه اول باید دانست که فرد قبل از بارداری از محصولات ضد لک استفاده کرده است یا نه؟ در مجموع در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که استفاده از محصولات ضد لک در دوران بارداری و شیردهی چه خطراتی در پی دارد؟

لکه‌ های پوستی دوران بارداری

قبل از استفاده از کرم ضد لک عالی در بارداری یا غیر از آن، باید به دلایل ایجاد لکه توجه کنید. لکه های پوستی در دوران بارداری به دو دلیل ایجاد شده یا گسترش پیدا می‌کنند. گروه اول افرادی هستند که هیچ سابقه‌ی بروز لکه روی پوست خود ندارند و با پیشرفت بارداری شاهد بروز لکه هستند. دوم افرادی هستند که از قبل سابقه‌ی بروز لکه در نواحی مختلف پوست خود دارند و این لکه‌ها به مرور بیشتر می‌شود. در ادامه به تفصیل هر دو گروه را بررسی می‌کنیم.

  • بروز ملاسما در بارداری

محصولات ضد لک برای ملاسما در بارداری

افرادی که سابقه‌ی لکه پوستی نداشته‌اند، با افزایش ترشح هورمون‌های بارداری شاهد حضور ملاسما در پوست خود می‌شوند. ملاسما به دلیل تجمع رنگدانه‌ها در بخش مشخصی از پوست ایجاد می‌شود. تقریباً اکثر زنان باردار، این عارضه را در صورت، ‌گردن، زیر بغل و در کشاله‌های ران تجربه می‌کنند. این نوع لکه پوستی آنقدر شایع است که به لک بارداری معروف شده است. ملاسما ضرر خاصی برای پوست ندارد و غالباً پس از بارداری به‌خودی خود برطرف می‌شود.

البته این نکته شایان ذکر است که بروز ملاسما در بارداری و غیر از آن به کم‌کاری یا اختلال در کار کبد و تیروئید یا تخمدان‌ها مربوط است. برخی خوراکی‌ها یا رژیم‌های غذایی نه‌تنها وسعت این لکه ها را افزایش می‌دهد، بلکه گاهی آن را ماندگار می‌کند. توصیه ما به شما این است که در چنین مواقعی، یک رژیم سبک و کم چرب برای خود در نظر بگیرید. مصرف انواع میوه‌ها مخصوصاً سیب، انار، انواع توت، آلو، هلو و لیمو شیرین و لیمو ترش را فراموش نکنید. این میوه‌ها ضمن پاک‌سازی کبد به رفع یا کمتر شدن لکه ها کمک زیادی می‌کند.

  • لکه های پوستی قبل از بارداری

محصولات ضد لک قبل از بارداری

همان طور که از عنوانش پیداست، این گروه از لکه های پوستی قبل از بارداری هم وجود داشته‌ و به مرور بیشتر شده‌اند. علت ایجاد این لکه ها متفاوت است و هر کدام، راه درمان متفاوتی نیز می‌طلبد. آنچه در این بین مهم است این است که با شروع بارداری باید از مصرف هرگونه کرم ضد لک دست بکشید. دلیل این امر کاملاً‌ مشخص است. همه‌ی داروهای موضعی از راه پوست، جذب خون شده و از این طریق به بدن جنین نیز منتقل می‌شوند. کرم ضد لک یکی از کرم های ممنوعه در دوران بارداری است که استفاده از آن ممکن است خطراتی برای جنین در پی داشته باشد.

البته این خطر به دوران بارداری محدود نمی‌شود. مادران در دوران شیردهی نیز مجاز نیستند بسیاری داروهای خوراکی یا موضعی را استفاده کنند. استفاده از کرم ضد لک نیز از جمله این‌هاست. عملکرد این داروها به‌گونه‌ای است که در دوران شیردهی از طریق شیر مادر به نوزاد یا کودک منتقل شده و در درازمدت به وی آسیب می‌رساند. هرچند برخی برندها ادعا می‌کنند که می‌توان از محصولات آن‌ها در این دوران استفاده کرد؛ اما توصیه ما به شما صبوری‌کردن تا پایان دوره‌ی شیردهی است. در واقع بسیاری از لکه های پوستی بی‌ضرر هستند و به رفع آن‌ها نیازی نیست. در چنین مواقعی سعی کنید با مواد زیرسازی مرغوب، لکه ها را بپوشانید.

اقدامات جایگزین استفاده از ضد لک در دوران بارداری

همان طور که قبلا نیز اشاره کردیم، بهتر است مصرف کرم ضد لک عالی را تا پایان دوره شیردهی حذف کنید. به جای آن برای جلوگیری از گسترش لکه های دوستی در بارداری یا شیردهی اقدامات مراقبتی دیگر انجام دهید برای مثال روش های زیر را در پیش بگیرید.

  • مشورت با پزشک

مشورت با پزشک

قبل از هر اقدام برای رفع لک های پوستی در بارداری لازم است با پزشک خود مشورت کنید. هرچند بروز این لکه ها کاملاً طبیعی و بی‌خطر هستند؛ اما ممکن است برخی از آن‌ها نشانه بیماری خاصی باشد که سلامت جنین را تهدید کند. پس لازم و ضروری است که در جلساتی که با پزشک خود دارید، این موضوع را مطرح کرده و بهترین راه پیشگیری یا درمان را انتخاب کنید.

  • استفاده از ضد آفتاب

استفاده از ضد آفتاب به جای محصولات ضد لک در بارداری

یکی از دلایل بروز لکه های پوستی، قرار گرفتن در برابر نور خورشید است. در دوران بارداری و شیردهی برای محافظت پوست خود، حتماً از ضد آفتاب استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که مواد تشکیل دهنده ضد آفتاب های شیمیایی نیز مانند مواد کرم ضد لک در بارداری و شیردهی جذب پوست می‌شود. بهترین گزینه در چنین مواقعی دور کردن خود از نور خوشید یا استفاده از کرم ضد آفتاب مینرال است.

  • رعایت رژیم غذایی سالم

رعایت رژیم غذایی سالم در بارداری

در سطرهای بالا نیز اشاره کردیم که یکی از دلایل بروز لکه های دوستی در بارداری، اختلال در کار کبد است. این موضوع به نوع تغذیه‌ی فرد مربوط می‌شود. زنان باردار با تنظیم تغذیه سرشار از میوه و سبزیجات تازه می‌توانند از شدت بروز لکه ها جلوگیری کنند. این کار فایده دیگری نیز دارد و آن ایجاد پوستی نرم و زیبا برای جنین است. تأثیر تغذیه سالم کمتر از مصرف کرم ضد لک عالی نیست.

  • ایجاد محیط آرام و دور کردن استرس

دوری از استرس

متأسفانه استرس در افراد باعث بروز بیماری‌ها و عوارض مختلف جسمی و روحی در افراد می‌شود. دور شدن از استرس، نه‌تنها به سلامت جسم کمک می‌کند، بلکه باعث افزایش زیبایی در اندام و چهره‌ی فرد می‌شود. جلوگیری از بروز جوش یا لکه های پوستی یکی از فواید ایجاد محیط آرام و دورکردن استرس از زن باردار است.

سخن پایانی

در این مقاله با مضرات استفاده از ضد لک در دوران بارداری و روش های جایگزین آن آشنا شدید. در پایان توصیه می‌کنیم برای خرید کرم ضد آفتاب مینرال برای جلوگیری از ایجاد لک یا خرید کرم ضد لک عالی به فروشگاه اردمی مراجعه کنید. در فروشگاه اینترنتی اُردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی می‌توانید بهترین کالاها را با ضمانت اصالت کالا در منزل خود دریافت کنید. شما نیز اگر تجربه یا سخنی درباره کم ضد لک دارید، در بخش نظرات برای ما بنویسید.

۲۶ دیدگاه 47959بازدید
دیدگاه‌های کاربران
  1. من پونزده ماهه که مادر شدم و از وقتی بچم بدنیا اومد کرم ضدلک دستساز گیاهی استفاده میکنم، یعنی به بچم صدمه زدم تو این مدت؟

    • درود به شما دوست عزیز
      اگر کاملا گیاهی بودند،خیر. در کل تا از ترکیبات و درصد آن ها به صورت دقیق اطلاعی نداشته باشیم، نمیتوانیم پاسخ درستی به شما دوست عزیز بدهیم.
      سپاس که پرسش خود را با ما در میان گذاشتید.

      • سلام وقتتون بخیر من از کرمی استفاده میکنم ک ترکیباتش آرگان تایلندی.روغن بنفشه.واز ویتامینه
        وگل پودرانار هستش ایا به نظرتون ضرری داره؟

        • درود بر شما زینب عزیز
          در واقع ترکیبات این محصول گیاهی هستند عزیزم، اما در رابطه با مصرف روغن بنفشه که یکی از ترکیبات این محصول است، در دوران بارداری و شیردهی با شرط رعایت احتیاط و مشورت با پزشک، بلامانع است.

  2. سلام من ۵هفته باردارم ازقبل کرم لایه بردار استفاده کردم بعد از ی ماه متوجه شدم باردارم سونوگرافی دادم گفتن رشد جنین کمه ایا بخاطر کرم لایه بردار بوده

  3. سلام من به نوزاد ۷ ماهه دارم مرتب از ضد افتاب دکتر ژیلا استفاده کردم الان متوجه شدم اووبنزون داره ایا به نوزادم آسیب زدم؟

    • سلام عزیزم وقت شما بخیر.
      این ماده بیشتر در دوران جنینی آسیب می‌رسونه، نگران نباشید و مصرف رو قطع کنید.

      • سلام وقت بخیر من ۵ ماهه که باردارم و از قبل روی صورتم لکه جای جوش داشته ام و الان لکه های پوستیم یشتر شده اند خیلی دوس دارم از ضد لک چیزی استفاده کنم میشه راهنماییم‌کنید

    • سلام من ۵ هفته هست باردارم و از ضدآفتاب ضدلک سیسپرسا استفاده می کردم تاالان .
      میشه راهنمایی کنید ضرری برای جنین داشته؟

      • سلام وقت بخیر
        خیر عزیزم، این محصول دارای اکتیوی که برای دوران بارداری مضر باشه، نیست، اما به دلیل داشتن آلفاآربوتین بهتره مصرفش رو قطع کنید.

  4. سلام ازکرم ضدآفتاب mnd …وکرم ویتامین سی در دوران بارداری میشه استفاده کرد ..ممنون

    • درود بر شما مهشید عزیز…
      از ویتامین سی اگر رتینول نداشته باشه، می‌تونید مصرف کنید.اما برند ضدآفتابتون رو نمی‌شناسم ،باید ببینید روی محصول کلمه‌ی مینرال یا فیزیکال درج شده یا خیر،اگر درج شده باشه قابل استفاده برای دوران بارداری هست.
      پیروز باشید.

  5. سلام. من لیزر کیوسوئیچ انجام دادم. دکتر سرم ضد لک ساسکین رو برام نوشتن.الان که خریدم دیدم نوشته برای خانمای شیرده منع مصرف داره.من بچه شیرمیدم. استفاده نکنم؟

    • سلام وقت شما بخیر.دکتر با علم بر این موضوع که شما در دوران شیردهی هستید باز هم این محصول رو نسخه کردند براتون؟خیر نباید مصرف کنید عزیزم.

  6. سلام و عرض ادب خدمت شما کارشناسان عزیز از شما راهنمایی میخواستم …من فرزندم یک سالشه وبهش شیر میدم میخواستم از کرم ضد لک دکتر رز استفاده کنم در ضمن دو روز استفاده کردم خواستم خواهش کنم راهنماییم کنید که آیا میتونم ادامه بدم یا نه …..مچکرم

    • سلام عزیزم وقت شما بخیر.
      عزیزم تا دسترسی به ترکیبات این محصول نداشته باشم، متاسفانه نمیتونم راهنماییتون کنم. لطفا ترکیبات رو از روی جلد بخونید و برامون ارسال کنید.

  7. سلام

    وقت بخیر

    از کرم ویتامین سی سی گل در دوران شیردهی میشه استفاده کرد؟

  8. سلام و عرض ادب هفت ماه پیش سقط کردم به دلیل نامعلومی؛ ۱۱ هفته بودم که قلب جنین دیگه نزد. من تا امروز نمیدونستم کرم ضد لک در بارداری تاثیر داره البته گیاهی و دست ساز شمعدونی چندساله میزنم. ایا ممکنه از اون بوده و برای بارداری بعدی دیگه نباید بزنم با اینکه گیاهی؟البته من یه دختر۱۰ ساله دارم و در خانواده سابقه ی سقط نداشتیم از اون بارداری لک افتاد به صورتم و این کرم را دوساله هر شب میزنم 😔

  9. سلام و عرض ادب هفت ماه پیش سقط کردم به دلیل نامعلومی؛ ۱۱ هفته بودم که قلب جنین دیگه نزد. من تا امروز نمیدونستم کرم ضد لک در بارداری تاثیر داره البته گیاهی و دست ساز شمعدونی چندساله میزنم. ایا ممکنه از اون بوده و برای بارداری بعدی دیگه نباید بزنم با اینکه گیاهی؟البته من یه دختر۱۰ ساله دارم و در خانواده سابقه ی سقط نداشتیم از اون بارداری لک افتاد به صورتم و این کرم را دوساله هر شب میزنم 😔

    • سلام وقت بخیر
      عزیزم سقط جنین دلایل بسیار زیادی داره و نمیشه در مورد دلیل سقط و مرتبط بودنش با محصولی که مصرف میکردید، نظر قطعی داد.
      اما بهتره از کرم‌های دست‌ساز به خصوص در دوران بارداری استفاده نکنید

  10. سلام وقت بخیر من ۵ ماهه که باردارم و از قبل روی صورتم لکه جای جوش داشته ام و الان لکه های پوستیم یشتر شده اند خیلی دوس دارم از ضد لک چیزی استفاده کنم میشه راهنماییم‌کنید

  11. سلام روزتون بخیر
    من در هفته ۷ بارداری هستم صورتم از قبل لک داشت و‌مستعد لک بود اما همیشه مراقبت میکردم و تحت کنترل بود از وقتی باردار شدم کرمی نزدم اما صورتم خیلی لک اورده پیشونی و‌گونه ها..میشه یک‌ کرم ضدلک خوب معرفی کنید برای دوران بارداری..کرم گیاهی سی گل اربوتین دارم.
    پوستم نرمال تا چرب

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه