تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

آیا می‌دانید چرا رژیم قلیایی نسبت به رژیم اسیدی برای بدن مفید است؟

زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
آیا می‌دانید چرا رژیم قلیایی نسبت به رژیم اسیدی برای بدن مفید است؟

رژیم قلیایی به تنظیم و حفظ سطح pH (هیدروژن بالقوه) خون کمک می‌کند. pH بدن برای عمل‌کرد بهینه باید بین 7.33 و 7.4 قرار داشته باشد. بیش‌ترین میزان عدم تعادل pH ناشی از قدرت اسیدی است، بنابراین اکثر افراد باید رژیمی قلیایی داشته باشند.

اگر سلول‌های بدن به درستی کار نکنند بدن نمی‌تواند اکسیژن را نگهداری و منتقل کند. به همین دلیل است که سطح انرژی کاهش پیدا می‌کند و دچار خستگی می‌شویم. آدنوزین تری‌فسفات عامل کلیدی در افزیش سطح انرژی است و تولید آن در بدن بستگی به سطح pH  دارد. کارشناسان ادعا می‌کنند رژیم قلیایی میزان اسید در بدن که از تولید آدنوزین تری‌فسفات جلوگیری می‌کند را کاهش می‌دهد و در نهایت سبب افزایش انرژی فرد می‌شود.

بهتر است بدانیم هرچیزی که می‌خوریم ماده‌ای اسیدی یا قلیایی را وارد خون ما می‌کند. حفظ بدن در یک دامنه مطلوب از pH به بدن کمک می‌کند از خود در مقابل باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها مراقبت کند. محیط اسیدی، فضا را برای حملات این موجودات فراهم می‌کند. مثلا زرده تخم مرغ pH اسیدی 6.5 دارد اما سفیده آن با pH 9 قلیایی است. این پوشش قلیایی نوزاد جوجه را محافظت می‌کند.

اگر pH اسیدی شود، بدن، منبع داخلی قلیایی پیدا می‌کند که بتواند از آن استفاده کند. مواد معدنی خنثی کننده pH اسیدی شامل کلسیم، منیزیم، پتاسیم یا سدیم می‌باشند. کلسیمی که از استخوان‌ها خارج می‌شود می‌تواند اصلی‌ترین دلیل پوکی استخوان باشد. پلاک نیز نتیجه اسیدی بودن بدن است و در فرم‌های پلاک دندان‌ها یا پلاک شریان‌ها ظاهر می‌شود.

رژیم قلیاییرژیم قلیایی

یک رژیم سالم شامل مواد قلیایی مثل سبزیجات تازه، حبوبات، آجیل‌ها، غده ریشه‌ها و دانه‌ها می‌شود. میوه‌ها هم برای این مورد مناسب هستند اما نباید در خوردن آن‌ها زیاده‌روی کرد زیرا به‌طور طبیعی چسبنده هستند و تبدیل به قند می‌شوند. میوه بهتر است به صورت پخته، به تنهایی و قبل از وعده‌های غذایی سنگین خورده شود. اگر میوه را بعد از یک وعده غذایی سنگین بخورید در صف انتظار برای هضم، تخمیر می‌شود و تولید گاز و دیگر ناراحتی‌های گوارشی می‌کند.

طرفداران رژیم قلیایی می‌‌گویند هرچه سلول‌‌های بدن قلیایی‌‌تر باشند ضایعات بدن به‌‌تر دفع می‌‌شوند. سلول‌‌های ضعیف نمی‌‌توانند پسماندها را به خوبی دفع کنند و در نتیجه بدن در معرض ارگانیسم‌‌های عفونی قرار می‌گیرد.

قاعده ساده این رژیم‌ها، پرهیز از مصرف مخمرها (مواد فرآوری شده و تخمیری) و قند است. باید بدانید که هنگام در پیش گرفتن رژیم قلیایی، مخمرها خشک می‌شوند و شما میل شدید به قند پیدا می‌کنید. وقتی مخمر تغذیه نشود علائمی شبیه آنفولانزا پیدا می‌کنید. این حالت چند روز ادامه پیدا می‌کند و سپس فرو می‌نشیند.

هرگونه غذای شیمیایی یا هرگونه آسپارتام (شیرین کننده‌های صنعتی) شکل اسیدی شدیدی دارند و باید در رژیم قلیایی از آن‌ها پرهیز کرد. آنتی بیوتیک‌ها نیز فضای اسیدی ایجاد می‌کنند، بنابراین بهتر است آن‌ها را با پروبیوتیک‌ها همراه کنید تا به تعادل pH در بدن کمک کنند.

بیشتر بخوانید: غذای پروبیوتیک چیست؟

فواید و مضرات رژیم قلیایی‌‌

بدن برای کمک به عملکرد مفاصل و بافت‌‌‌ها نیاز به منیزیم دارد. رژیم غذایی اسیدی بدن را وادار می‌‌‌کند از ذخایر منیزیم برای کنترل هجوم اسیدها استفاده کند. در نتیجه منیزم کافی برای مقابله با دردهای بدن باقی نمی‌‌‌ماند. در رژیم قلیایی بدن نیازی به مصرف منیزم ذخیره شده ندارد و این ماده معدنی برای کمک به بافت‌ها و مفاصل در بدن باقی می‌‌‌ماند.

رژیم قلیایی برای جلوگیری از سنگ کلیه، پوکی استخوان و کاهش عضلات مفید است؛ بهتر است کسانی که دارای بیماری‌های کلیوی هستند قبل از شروع به رژیم قلیایی با پزشک مشورت کنند.

در رژیم قلیایی بدن می‌‌‌تواند خود را پاک‌‌‌سازی و سلول‌‌‌ها را سریع‌‌‌تر ترمیم کند. بدین ترتیب روند پیری کند می‌‌‌شود.

رژیم قلیایی میزان باکتری‌‌‌ها را کاهش می‌‌‌دهد و از خطر بیماری‌‌‌های دهان و دندان جلوگیری می‌‌‌کند.

باید بدانید که حالت قلیایی زیاد نیز مشکلاتی از قبیل گرفتگی عضلات، خواب‌آلودگی، خارش، سوءهاضمه و سوزش عضلات و مفاصل ایجاد می‌کند.

رژیم اسیدی

بیش‌تر رژیم‌های غذایی مدرن اسیدی هستند. این عدم تعادل، آسیب‌های بلند مدت و کوتاه مدتی به سیستم بدن می‌زند. برخی از بدن‌ها تا سال‌ها با این شرایط کشف نشده به فعالیت خود ادامه می‌دهند. اما آسیب، وارد شده است حتی اگر بدن به طور خودکار با استفاده از منابع ذخیره‌ی موجود، تعادل pH را حفظ کند.

رژیم‌های اسیدی سبب تولید مخمر (pH بین ۴ تا۶ برای فعالیت آن مناسب است) می‌شوند. آن‌ها ابتدا در سیستم گوارشی پیدا می‌شوند و سپس وارد روده و جریان خون و در نهایت دیگر بخش‌های بدن همراه با هزار گونه عواقب می‌شوند. در صورتی‌که رژیم قلیایی نقش پوشش محافظتی شبیه سفیده تخم مرغ را برای بدن بازی می‌کند.

مضرات رژیم اسیدی

اسید در فضای دهان و دندان سبب رشد سریع‌‌‌‌تر باکتری‌‌‌‌ها و در نتیجه افزایش خطر بیماری‌‌‌‌های دهان و دندان مثل بیماری لثه و پوسیدگی دندان می‌‌‌‌شود.

وقتی بدن خیلی اسیدی باشد و سلول‌‌‌‌ها  نتوانند با تمام ظرفیت خود عمل کنند توانایی آن‌‌‌‌ها برای ترمیم خود نیز کاهش می‌‌‌‌یابد. می‌‌‌‌دانیم که پیری، نتیجه عدم توانایی سلول‌‌‌‌ها در ترمیم خودشان است. وقتی سلول‌ها نتوانند سطح مناسبی از اکسیژن را داشته باشند سم در بدن باقی می‌‌‌‌ماند و منجر به پیری زودرس می‌‌‌‌شود.

حال که با رژیم‌های قلیایی و اسیدی آشنا شدید و از فواید و مضرات آن باخبر گردیدید، احتمالا این سوال برای شما پیش آمده که pH بدن شما چند است؟ بهتر است بدانید نوارهای تست pH در فروشگاه‌های لوازم بهداشتی موجود است که با تهیه آن‌ها، می‌توان با ادرار یا بزاق دهان آن را تست کرد و از وضعیت قلیایی یا اسیدی بودن بدن خود مطلع شوید.

چنانچه شما هم اطلاعات مفیدی در این زمینه دارید، لطفا ما و سایر کاربران را در بخش دیدگاه‌ها مطلع کنید.

منبع: Wisegeekhealth دیدگاه‌ها 7361بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>