تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

لکه‌های آفتابی چه هستند؟

زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
لکه‌های آفتابی چه هستند؟

لکه‌های پوستی نقاطی روی پوست به رنگ قهوه‌ای، سیاه یا خاکستری با اندازه کوچک و کوچک بزرگ هستند که ممکن است تکی یا خوشه‌ای باشند. از طرفی به این لک‌ها، لکه‌های کبد و یا به طور دقیق‌تر کک و مک‌های آفتابی می‌گویند. همان‌طور که عبارت آخر مشخص می‌کند معمولا این نقاط در اثر آفتاب در قسمت‌هایی از پوست که در معرض تابش مستقیم آفتاب هستند (مانند دست‌ها و صورت) ایجاد می‌شوند. لکه‌های آفتابی بیشتر در افراد بالای 40 سال وجود دارند اما بسته به میزان مواجهه با آفتاب گاهی در افراد جوان‌تر نیز بروز می‌کنند.

لکه های آفتابی چگونه قابل تشخیص هستند؟

لکه‌ی آفتابی نقطه‌ای متشکل از تراکم رنگدانه‌های پوست و معمولا مسطح و بیضی شکل استلکه‌ی آفتابی نقطه‌ای متشکل از تراکم رنگدانه‌های پوست و معمولا مسطح و بیضی شکل است. در موارد جدی‌تر، این لکه‌ها برجسته و چند رنگ هستند و شکل غیرعادی دارند.

لکه های آفتابی در اثر تراکم ملانین ناشی از افزایش سن نیز تولید می‌شوند. ژنتیک نیز در این مسئله نقش دارد. فردی که پوست سفید دارد بیشتر مستعد تولید لکه است زیرا پوست روشن ملانین کمتر و در نتیجه محافظت طبیعی کمتری در مقابل آفتاب دارد.

در این مورد بیشتر بخوانید:‌ ۵ عامل ایجاد لکه های پوستی

جلوگیری از ایجاد لکه های آفتابی روی پوست چگونه امکان‌پذیر است؟

کرم‌های ضدآفتاب در جلوگیری از لکه های آفتابی موثر هستند.کرم‌های ضدآفتاب در جلوگیری از لکه های آفتابی موثر هستند. زیرا جلوی رسیدن اشعه UV به پوست را می‌گیرند. وقتی پوست بدون ضدآفتاب در مقابل نورخورشید قرار می‌گیرد سرعت ساخت ملانین افزایش می‌یابد.

بیشتر بدانید: راهنمای خرید بهترین کرم ضد آفتاب

ملانین رنگدانه‌های تیره در لایه سطحی پوست است که رنگ پوست را تامین می‌کند. افزایش تولید ملانین، یکی از روش‌های طبیعی پوست برای محافظت در مقابل اشعه UV است که سبب برنزه شدن پوست می‌شود. اما تراکم غیرعادی آن تولید لکه می‌کند.

آیا لکه‌های پوستی مضر هستند؟

متخصص پوستتنها یک متخصص پوست می‌تواند تشخیص دهد که به چه دلیل روی پوست لکه ایجاد شده است و از طریق بافت‌برداری از لکه‌های ایجاد شده می‌تواند میزان مضر بودن آن‌ها را تشخیص دهد.

معمولا لکه های آفتابی بی‌ضرر هستند، درحالی‌که شاید ظاهر زیبایی نداشته باشند. به همین دلیل بیش‌تر افراد تمایل به رفع آن‌ها دارند.

رفع لکه‌های آفتابی با روش‌های مختلفی مانند میکرودرم ابریژن، کرایو، لایه‌برداری شیمیایی و لیزر انجام‌پذیر است. این روش‌ها کمی گران هستند و ممکن است با درد و ناراحتی همراه باشند.

بنابراین محافظت پوست با ضدآفتاب و اجتناب از مواجهه مستقیم با نور خورشید در ساعات تابش شدید آفتاب، کار آسان‌تری می‌باشد.

منبع: Wisegeek دیدگاه‌ها 4543بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه