تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

۹ ماده مغذی که باعث افزایش سلامت ذهن می‌شوند

زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
۹ ماده مغذی که باعث افزایش سلامت ذهن می‌شوند

می‌دانیم که غذا نقش سوخت را در بدن بازی می‌کند؛ به‌همین علت، بعضی مواد مغذی خاص با عملکرد بهینه بدن ما ارتباط  ویژه‌ای دارند. آیا می‌خواهید با سرماخوردگی خداحافظی کنید؟ تا می‌توانید آب پرتقال مصرف کنید؛ آیا می‌خواهید مدت طولانی بدوید؟ مصرف پروتئین را فراموش نکنید؛ آیا به آنفولانزا مبتلا هستید؟ مایعات فراوان مصرف کنید.
همان‌طور که مصرف مواد مغذی نقش اساسی در سلامت بدن ایفا می‌کند، بر سلامت ذهن نیز اثر حیاتی داشته و یافته‌های تحقیقات جدید نیز آن‌ را تائید می‌کنند. به عقیده دانشمندان دانشگاه ملبورن شواهد زیادی از رابطه میان سلامت ذهن و کیفیت رژیم غذایی وجود دارند و علاوه بر متخصصان بهداشت عمومی، محققان رشته روانپزشکی نیز معتقدند که «رژیم غذایی و مواد مغذی، فاکتورهای کلیدی سلامت ذهن هستند».
بررسی‌های محققان دانشگاه ملبورن حاکی از آن است که مجموعه‌ای از مواد مغذی، رابطه مستقیمی با سلامت ذهن دارند. آنچه در زیر به آن اشاره می‌شود یافته‌های یکی از متخصصان علوم پزشکی این دانشگاه در رابطه با مواد مغذی و استفاده صحیح از آن‌ها در یک رژیم غذایی سالم است:

۱- امگا 3:

مصرف امگا 3 مانع از افسردگی و باعث بهبود خلق‌وخوی فردی می‌شود. منابع این ماده شامل ماهی‌های چرب (همچون ماهی آزاد و ساردین) بذر کتان و گردو هستند.

۲- ویتامین‌های ‌B (فولات و B12):

ویتامین‌های B در ایجاد مواد شیمیایی تاثیرگذار بر روی رفتار و عملکرد مغز دخیل هستند. گوشت، تخم مرغ، مرغ و لبنیات سرشار از ویتامین B12 هستند. فولات در حبوبات، سبزیجات تیره رنگ و محصولات غلات کامل و غنی شده یافت می‌شود.

۳- کولین:

کولین نقش مهمی در یکپارچگی و اتحاد سلولی ایفا کرده و میان غشای سلول‌های مختلف، ارتباط برقرار می‌کند. زرده تخم مرغ، گوشت گوساله، دانه سویا، گندم و سبزیجاتی همچون کلم بروکلی و کلم بروکسل (دکمه‌ای) منابع این ماده غذایی هستند.

۴- آهن:

کمبود آهن در رژیم غذایی باعث ایجاد علائمی همچون حساسیت، اضطراب و افسردگی می‌شود. گوشت قرمز، مرغ، غذاهای دریایی، سبزیجات و حبوبات سرشار از آهن هستند.

۵- روی:

مقادیر زیاد روی در بخش هیپوکامپ مغز پیدا می‌شود. این ناحیه از مغز با حافظه و یادگیری ارتباط دارد. گوشت قرمز، مرغ، غذاهای دریایی، آجیل و غلات سبوس‌دار منابع این ماده غذایی هستند.

۶- منیزیم:

علاوه بر اینکه ترکیبات منیزیم برای همه سلول‌ها ضروری هستند، در پزشکی نیز برای کنترل رفتارهای غیرعادی عصبی از آن‌ها استفاده می‌شود. غلات کامل، انواع آجیل، سبزیجات، سیب زمینی و آووکادو از منابع منیزیم به‌شمار می‌آیند.

۷- اس-آدنوزیل متیونین (SAMe):

نوعی اسید آمینه است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و نقش مهمی در ترشح سروتونین و دوپامین ایفا می‌کند. در بیماران مبتلا به افسردگی، مقادیر این ماده اندک است. این اسید آمینه در هیچ ماده غذایی یافت نمی‌شود و بنابراین باید در صورت نیاز به این اسید آمینه، از مکمل‌های غذایی استفاده کرد.

۸- ویتامین D:

گیرنده‌های ویتامین D در بافت‌ مغزی گسترده شده‌اند و نقش محافظت از رشته‌های عصبی را بر عهده دارند. اگر در محل زندگی شما نور خورشید به اندازه کافی نمی‌تابد، غذاهای سرشار از ویتامین D شامل ماهی‌های چرب، زرده تخم مرغ و جگر گوساله که تامین کننده آن هستند را مصرف کنید.

۹- اسیدهای آمینه:

اسیدهای آمینه، واحدهای سازنده پروتئین بوده و در تعیین خلق و خوی انسان نقش مهمی دارند. گوشت قرمز، مرغ، غذاهای دریایی، تخم مرغ، لبنیات، حبوبات، آجیل و غلات، منابع تامین کننده اسیدهای آمینه هستند.

منبع: RodaleWellness دیدگاه‌ها 6770بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>