تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

۸ ماده غذایی که کمک می‌کنند خواب بهتری داشته باشید

زمان تقریبی مطالعه: ۲ دقیقه
۸ ماده غذایی که کمک می‌کنند خواب بهتری داشته باشید

در مورد «خواب» تنها کمیّت مهم نیست بلکه کیفیت نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل است که یک روز پس از بیدار شدن احساس سرزندگی و نشاط دارید و روز دیگر خسته و کوفته هستید. عوامل بسیاری همچون برنامه خواب، عادات خواب و انتخاب شیوه زندگی بر کیفیت آن تاثیر می‌گذارد. مواد غذایی زیر به شما کمک خواهند کرد کیفیت خواب خود را بهبود بخشیده و بنابراین می‌توانید در طول روز از لحاظ ذهنی هوشیار، به لحاظ عاطفی متعادل و از نظر فیزیکی بسیار پرانرژی باشید. اگر شب‌ها برای خوابیدن و یا داشتن یک خواب مداوم مشکل دارید، این مواد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و خوابی راحت‌تر را تجربه کنید.

۱-  ماهی

تاثیر ماهی در خواب شبانه بیشتر ماهی‌ها به ویژه سالمون، تن و لوزی‌ماهی (هالیبوت)، سرشار از ویتامین  B6 هستند که این ویتامین باعث تولید ملاتونین و سروتونین می‌شود. سیر خام و پسته نیز جزو مواد سرشار از ویتامین B6 به حساب می‌آیند.

۲-  گردو

گردو گردو منبع خوبی از تریپتوفان است که یک اسید آمینه خواب‌آور می‌باشد و باعث ترشح ملاتونین و سروتونین در مغز می‌شود. محققان دانشگاه تگزاس دریافته‌اند که مصرف گردو (که خود نیز حاوی ملاتونین است) سطح ملاتونین خون را افزایش داده و به خواب رفتن سریع‌تر را میسر می‌کند.

۳-  برنج

برنجبرنج شاخص قند خون بالایی دارد و به‌طور طبیعی، سطح قند خون و انسولین بدن را بالا برده و در مغز تریپتوفان آزاد می‌کند. برنج جاسمین را امتحان کنید تا زمان به خواب رفتن را کوتاه‌تر نمایید.

۴-  بادام

بادام بادام سرشار از منیزیم است که باعث می‌شود کیفیت خواب تحت تاثیر قرار گیرد. تحقیقی در مجله داروهای اورتو‌‌ملکولی، به این نتیجه رسیده بود که وقتی ذخیره منیزیم بدن کاهش می‌یابد، در طول شب چندین بار از خواب بیدار شده و خواب مداومی نخواهید داشت.

۵-  عصاره گیلاس

گیلاس بر اساس تحقیقات دانشگاه پنسیلوانیا و روچستر، گیلاس به‌طور طبیعی سطح ملاتونین را در بدن افزایش می‌دهد. نمونه‌هایی که در این تحقیق عصاره گیلاس نوشیده بودند، در مقایسه با آن‌هایی که یک نوشیدنی دیگر خورده بودند علائم بی‌خوابی‌شان بهبود یافته بود.

۶-  دمنوش بابونه

دمنوش بابونه شاید شهرت دمنوش بابونه (بهترین نوشیدنی قبل از خواب) مربوط به افزایش گلیسین است که عضلات و اعصاب را آرام کرده و مثل یک آرام‌بخش عمل می‌کند.

۷-  سبزیجات تازه

سبزیجات پربرگ و تازه سبزیجاتی مثل کلم پیچ، کاهو و اسفناج سرشار از کلسیم هستند که به مغز کمک می‌کنند با استفاده از تریپتوفان، ملاتونین ترشح کند. کاهو هم‌چنین حاوی لاکتوکاریوم است که ویژگی‌های آرام‌بخشی خود را دارد و مثل قرص‌های آرام‌بخش روی مغز اثر می‌گذارد.

۸-  عسل

تاثیر عسل بر خواب قند طبیعی موجود در عسل تا حدودی سطح انسولین را بالا می‌برد و به تریپتوفان فرصت ورود آسان‌تر به مغز را می‌دهد. قبل از خواب یک قاشق عسل بخورید یا آن را در دمنوش بابونه حل کرده و میل کنید و خواب آرام‌تری داشته باشید.

منبع: NewBeauty دیدگاه‌ها 6500بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>