تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

۴ کاری که چپ دست ها بهتر انجام می‌دهند!

زمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه
۴ کاری که چپ دست ها بهتر انجام می‌دهند!

نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که ما در جهانی زندگی می‌کنیم که همه راست‌دست هستند. افراد چپ دست که ممکن است تنها نزدیک به ۱۰ درصد از جمعیت کره زمین را تشکیل دهند، هر روز به سبب چپ دست بودنشان با دردسرهایی مواجه هستند که برای راست دست‌ها به نظر عادی و بی‌اهمیت می‌آیند. آیا در کلاس درس، صندلی‌ مختص چپ دست‌ها وجود دارد؟ این را فراموش کنید؛ چپ دست‌ها! آیا درد آزار‌ دهنده ناشی از قرار گرفتن مچ دست بر روی فنر دفترچه یادداشت در حین نوشتن را تجربه کرده‌اید؟ درست است، مشکلات چپ دست‌ها جدی است! اما چپ دست‌های عزیز، نگران نباشید، زیرا مزایایی دارید که نسبت به مشکلات ناشی از چپ دست بودن شما بیشتر است! فقط نگاهی به این چهار کاری که چپ دست‌ها بهتر از راست دست‌ها انجام می‌دهند بیاندازید:

۱- آن‌ها خلاق‌تر هستند:

افراد و هنرپیشه‌های معروفی که چپ دست هستند را می‌شناسید؟ معمولا چه وجوه تشابهی دارند؟ علاوه بر این که آنها فوق‌العاده ثروتمند و مشهور هستند، چپ دست نیز هستند و احتمالا بخشی از موفقیت خود را مدیون چپ دست بودنشان هستند! تحقیقات نشان داده است که چپ دستان واقعی (به معنی کسانی که منحصرا چپ دست هستند) در تفکر مفهومی برتر هستند، قدرت حل مسئله در آن‌ها بالاتر است و هوش سرشارتری دارند، که این ویژگی‌ها آن‌ها را برای حرفه‌های نوآورانه‌تر مانند هنر، موسیقی، نویسندگی و بازیگری مناسب‌تر کرده است. محسن تنابنده، بازیگر محبوب و خلاق ایرانی هم جزو اقلیت چپ دست‌ها است!

۲-  آن‌ها ورزشکاران بهتری هستند:

اصطلاح “Southpaw” که بین انگلیسی‌زبانان فراگیر شده و شامل همه چپ دست‌ها می‌شود، در واقع به عنوان اصطلاحی فنی برای توصیف یک بوکسور چپ دست شکل گرفت. در ورزش‌هایی مانند شمشیربازی و بوکس، که در آن‌ها دو حریف رو در رو مبارزه می‌کنند، چپ دست‌ها مزیت بیشتری دارند! این مزیت به عضلانی‌تر بودن یا آموزش دیده‌تر بودن آن‌ها مربوط نمی‌شود، بلکه به این خاطر است که اکثر افراد انتظار حمله از طرف چپ را ندارند. از آنجایی که اغلب بازیکنان راست‌ دست هستند، با افراد راست دست دیگر تمرین می‌کنند و این گونه آموزش می‌بینند. کافی است یک چپ دست آن‌ها را به مبارزه دعوت کند، در این صورت آن‌ها نمی‌توانند پیش‌بینی کنند که از سمت چپ به آن‌ها ضربه وارد می‌شود! از نمونه‌های وطنی هم می‌توان به نوشاد عالمیان، بازیکن مشهور تنیس روی میز ایرانی اشاره کرد.

۳-  آن‌ها ذاتا پیشوا به دنیا آمده‌اند:

با آن که چپ دست‌ها درصد اندکی از جمعیت را به خود اختصاص داده‌اند، این افراد خاص، همیشه سعی کرده‌اند در شرایط مختلف انعطاف‌پذیر و سازگار باشند. چپ دست‌ها چنین می‌اندیشند: «آیا نمی‌توانید یک میز مطابق شرایط خود بیابید؟ بسیار خوب، خودتان را با شرایط هماهنگ کنید». به همین علت دانشمندان بر این باورند که افراد چپ دست در تفکر خارج از چارچوب‌های معمول، توانایی ذاتی دارند و این خصوصیت، آن‌ها را به کاندیداهای نخستین برای موقعیت‌های عالی‌رتبه اداری و هدایت گروه تبدیل کرده است. آیا به شواهد بیشتری نیاز دارید؟ رؤسای جمهور زیادی در دنیا می‌توانید بیابید که چپ دست هستند و حتی رییس جمهور کنونی ما، دکتر روحانی هم چپ دست هستند.

۴-  آن‌ها در انجام دادن چند کار به‌طور همزمان، بهتر عمل می‌کنند:

چپ دست ها مولتی تسکینگ بهتری دارند

مولتی تسکینگ به توانایی انجام چند کار، وظیفه و یا عملکرد به طور همزمان گفته می‌شود. چپ دست‌ها در مواقعی که لازم باشد، به خوبی می‌توانند از هر دو بخش مغز خود استفاده کنند. دانشمندان طی پژوهشی در سال ۲۰۰۶، دریافتند که افراد چپ دست در مواقعی که لازم است از هر دو نیم‌کره مغز استفاده شود، اطلاعات را سریع‌تر از راست دست‌ها پردازش می‌کنند. از آنجایی که آن‌ها دارای ویژگی استفاده از هر دو نیم‌کره مغزی هستند، در پردازش کارها سریع‌تر عمل کرده و درواقع به نوبه خود کارآمدتر هستند و همان‌طور که گفتیم این ویژگی، آن‌ها را به ورزشکاران و بازیکنان بازی‌های ویدئویی بهتری تبدیل کرده است.

 

منبع: RodaleWellness ۹ دیدگاه 12709بازدید
دیدگاه‌های کاربران
  1. (آنها «مولتی‌تسکینگ» بهتری هستند؟) واقعا؟!
    خود مولتی‌تسکینگ رو نمیشه درست ترجمه کرد به فارسی بعد شما اینجا به‌جای صفت استفاده کردین؟ حداقل اگه می‌خواستین اینجوری اشتباه بنویسید کمتر اشتباه می‌نوشتید و می‌نوشتید (آنها «مولتی‌تسکر»های بهتری هستند).

    (حتما از خود می‌پرسید «مولتی‌تسکینگ» به چه معناست؟) نه آقا از خودمون نمی‌پرسیم میایم از شما می‌پرسیم که اشتباه یادمون بدی، (مولتی تسکینگ یا چند‌کاره‌بودن)؟
    مولتی‌تسکینگ در بهترین حالت میشه «چندکارگی»، نمی‌دونم شما «بودن» رو چجوری اضافه کردین.

    دمتون گرم خیلی خوش گذشت :))

  2. لطفا نگید که «یه اشتباه تایپی یا ویراستاری» رخ داده چون از اینکه در دوجای مختلف اشتباه استفاده کردین قشنگ معلوم میشه نویسنده‌ی متن از چگونگی معنایی این واژه آگاه نبوده. با تشکر 🙂

    • سلام دوست عزیز

      با تشکر از دقت نظر و نکته‌سنجی شما

      همکاران ما در بخش ویراستاری هیئت تحریریه اُردمی، دوباره موضوع رو به بحث گذاشتن و در این باره تبادل نظر کردن. تذکر شما بسیار به‌جا و سنجیده بود. موارد در متن مقاله اصلاح شدند.

      ممنون از این‌که نظرتون رو با ما در میون گذاشتید.

    • سلام دانیال عزیز

      عنوان وب‌سایت منبع هر مقاله در انتهای مقاله ذکر شده. چنانچه علاقمند باشید مقاله مرجع رو مطالعه کنید می‌تونید از لینک زیر استفاده کنید:
      http://goo.gl/tAieRv
      مطمئن باشید گروه تولید محتوای اُردمی تلاش می‌کنن تمام دقت خودشون رو در انتخاب وب‌سایت‌های مرجع و ترجمه درست اون‌ها به کار بگیرن.

      سربلند و پیروز باشید

  3. چپ دستا خیلی باهوش هستن ولی ترسوتر از راست دستا هستن این ثابت شده هستش

  4. دلیل این که چپ دستا خیلی از راست دستا ترسو ترن اینه که چپ دستا کمتر از نیمکره ی سمت چپ مغزشون استفاده میکنن تنها راه برای مهار ویا کمتر کردن استرس و ترس در درونتون اینه که به نیمکره ی سمت چپ مغزتون خیلی فشار بیارید نیمکره ی سمت چپ مغز یکی از کارایی که برای آدم انجام میده اینه که آرامش درونی به آدم میده و این آرامش درونی آدمو به اوج شجاعت میرسونه

    • با عرض سلام و خسته نباشید
      من در جواب این دوست عزیز درباره‌ی ترسوبودن بگم؛ من خودم به شخصه بوکس کار می‌کنم و می‌شه گفت که نسبت به دوستان دیگرم که راست‌دست هستند هم شجاع‌ترم هم قوی‌تر. ما چپ‌دست‌ها در ورزش‌های رزمی از شماها بالاتریم؛ پس لطف کنید بفهمید که همیشه استثناهایی هم وجود دارند و من کاملاً مخالف جمله‌ی شما هستم.
      ممنون

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>