تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

۲۰ شیوه‌ موثر برای کاهش وزن که تابه‌حال آن‌ها را جدی نگرفته‌اید

زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه
۲۰ شیوه‌ موثر برای کاهش وزن که تابه‌حال آن‌ها را جدی نگرفته‌اید

برای کاهش وزن کافی است تا غذاهای سالم بخورید و فعال‌تر باشید، به عبارت دیگر باید بیشتر از آنچه کالری مصرف می‌کنید فعالیت داشته باشید.

از طرف دیگر می‌توان گفت آشنایی با روش‌های کاهش وزن قسمت ساده ماجرا است، ایجاد انگیزه و انضباط شخصی برای ایجاد کردن عادت‌هایی که به کاهش وزن کمک می‌کنند تأثیر بیشتری نسبت به روش‌های کاهش وزن دارند.

با این حساب می‌توان گفت کنار آمدن با وسوسه‌‌های مختلفی که جلوی کاهش وزن را می‌گیرند سخت‌تر از انجام مواردی است که به کاهش وزن کمک می‌کنند.
به این ترتیب در کنار اینکه بدن شما با برای کاهش وزن آمادگی رژیم‌های مختلف غذایی را داشته باشد، ذهن شما نیز باید آماده گرفتن رژیم غذایی و مقاومت دربرابر وسوسه غذاهای خوش‌ رنگ‌ولعاب باشد.

به همین دلیل در این مطلب با هم به روش‌های انگیزه‌بخشی اشاره خواهیم کرد که به شما در کاهش وزن و حفظ رژیم غذایی کمک می‌کند.

  • برای خود ایجاد انگیزه کنید:

۱- قدرت واژ‌ه‌ها را دست کم نگیرید

قدرت واژ‌ه‌ها را دست کم نگیرید

مطالب انگیزه‌بخش را روی کاغذهای چسبان کوچک نوشته و در قسمت‌هایی از منزل یا محل کار که بیشتر جلوی چشم شما است نصب کنید. نوشتن مطالب انگیزشی باعث می‌شود تا انرژی بیشتری برای رسیدن به هدف‌‌های خود داشته باشید.

در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم هدف خود را از کاهش وزن روی کاغذ یادداشت کرده و جلوی دید قرار دهید. این کار به ثبات بیشتر در حفظ رژیم‌غذایی و برنامه ورزشی که برای کاهش وزن پیش‌رو گرفته‌اید کمک زیادی می‌کند.

۲- برای لباس‌ ورزشی خود بیشتر هزینه کنید

کاهش وزن بدون فعالیت و انجام حرکات ورزشی معنایی ندارد، به این ترتیب اگر قصد ورزش کردن در منزل یا باشگاه‌های ورزشی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم یک لباس ورزشی خوب و شیک خریداری کنید. این کار انگیزه شما را برای ورزش کردن بیشتر می‌کند.

۳- به خودتان جایزه دهید

به خودتان جایزه دهید

بابت تمرین‌های ورزشی که انجام می‌دهید با خریدن چیزهای کوچک از خودتان تشکر کنید. یا اینکه به خودتان وعده دهید در ازای کم کردن هر ۲ کیلوگرم وزن، مبلغی را به خودتان پاداش خواهید داد. اگر ۵ کیلو وزن کم کردید، با دوستان برای تفریح به استخر بروید. به ازای دفعاتی که تمرین انجام می‌دهید نیز می‌توانید در یک جعبه میزان مشخصی پول قرار دهید.

جایزه دادن باعث ایجاد انگیزه و ممارست در انجام تمرین‌های ورزشی و در نتیجه کاهش وزن خواهد شد.

۴- تنها با هدف کاهش وزن، ورزش نکنید

ورزش کردن تنها با هدف اینکه وزن خود را کاهش دهید، کاری خسته‌ کننده به نظر می‌رسد، از طرف دیگر گاهی اوقات نیز کاهش وزن شما ممکن است زمان بیشتری از آنچه انتظار داشتید از شما بگیرد و در نتیجه از ورزش کردن خود دل‌سرد شوید.

با این حساب بهتر است در کنار کاهش وزن، سایر فایده‌های ورزش را نیز به خود یادآوری کنید. در‌ واقع باید به ورزش کردن به عنوان قسمتی از زندگی خود نگاه کنید. از هم‌اکنون خود را در چند سال دیگر تصور کنید که انجام تمرین‌های ورزشی تا چه اندازه باعث حفظ سلامت و تناسب اندام شما شده است.

۵- یکی از لباس‌های اندامی خود را جلو چشمتان قرار دهید

یکی از لباس‌های اندامی خود را جلو چشمتان قرار دهید

هدف شما از ورزش کردن و کاهش وزن، داشتن اندامی متناسب و زیبا است، در نتیجه یکی از لباس‌های اندامی و زیبای خود را همیشه در جلوی چشم خود قرار دهید تا این لباس تداعی کننده حفظ اندام و ممارست شما در ادامه تمرین‌های ورزشی و رژیم‌غذایی باشد.

۶- میزان پیشرفت خود را در کاهش وزن مشخص کنید

یکی از راه‌های جالب برای ایجاد انگیزه و مشخص کردن پیشرفتی که در کاهش وزن داشته‌اید، استفاده از شیشه مربا یا چیزی شبیه به آن است، برای این کار در شیشه مربا به ازای مقدار کیلوگرم وزنی که کم کرده‌اید گلوله‌های توپ‌پر شیشه‌ای یا چیزهای کوچک دیگر بریزید.

۷- از مقایسه شرایط بدنی خود با سایرین دست بکشید

از مقایسه شرایط بدنی خود با سایرین دست بکشید

خداوند انسان‌‌ها را با تفاوت‌های مختلف روحی و جسمی خلق کرده است، در نتیجه به جای اینکه تناسب اندام خود را با سایرین مقایسه کنید، سعی کنید اهداف واقع‌بینانه‌ای برای کاهش وزن در نظر بگیرید و تا رسیدن به وزن و تناسب اندام ایده‌آل این هدف‌ها را دنبال کنید.

۸- از سلامت ذهن خود غافل نشوید

بدون شک اگر مواظب سلامت ذهنی و روحیه خود نباشید، نمی‌توانید به کاهش وزن مطلوبی دست پیدا کنید. به‌عبارت دیگر فرآیند کاهش وزن را نمی‌توان تنها یک فرآیند فیزیکی دانست. برای کاهش وزن باید مثبت فکر کنید و به بدن خود اهمیت دهید. در نتیجه با مطالعه و بالابردن آگاهی خود سعی کنید همیشه به لحاظ فکری نیز در شرایط ایده‌آلی قرار داشته باشید.

  • شرایط محیطی خود را تغییر دهید:

۹- شرایط محیطی را تغییر دهید

شرایط محیطی را تغییر دهید

جالب است بدانید استرس و فشارهای عصبی باعث میل بیشتر به خوردن غذا می شود. جالب‌تر اینکه تغییر شرایط محیط اطراف در زمانی که استرس و فشارهای عصبی دارید باعث کاهش استرس می‌شود.

بیشتر افراد در زمان‌های مشخصی از روز احساس گرسنگی می‌کنند. به این ترتیب سعی کنید در این ساعت‌ها کارهای دیگری انجام دهید و خود را سرگرم نگه‌ دارید. توصیه می‌کنیم در زمانی که احساس گرسنگی می‌کنید برای اینکه حال و هوای شما عوض شود. موسیقی گوش کرده یا پیاده روی کنید.

۱۰- دمبل‌ها را در کنار دست خود نگه دارید

پیشنهاد می‌کنیم به جای اینکه وقت مشخصی از روز را به ورزش کردن اختصاص دهید، در هر زمان که فرصت دست داد ورزش کنید. برای این کار بهتر است دمبل‌های خود را جلوی چشم و در محلی نزدیک قرار دهید تا از این طریق از هر فرصتی برای انجام چند حرکت ورزشی استفاده کنید.
برای نمونه توصیه می‌کنیم اگر اهل تماشای سریال‌های تلویزیونی هستید، زمان پخش آگهی‌های بازرگانی را غنیمت شمرده و دمبل بزنید یا حرکات سبک ورزشی انجام دهید.
اگر هم شاغل هستید،‌ هیچ اشکالی ندارد که دمبل را به محل کار برده و از اوقات بیکاری خود بهترین استفاده را بکنید.

۱۱- از میزهای ایستاده استفاده کنید

از میزهای ایستاده استفاده کنید

اگر شاغل هستید، بدون شک در سر کار برای خود یک میز و صندلی دارید که روی آن می‌نشینید، در بیشتر مواقع، امکان تغییر این میز وجود ندارد، اما اگر کار شما به نوعی است که می‌توانید وضعیت میز خود را تغییر دهید. پیشنهاد می‌کنیم از میزهای ایستاده استفاده کنید.

با استفاده از میزکار ایستاده، کالری بیشتری خواهید سوزاند، از طرف دیگر بدن شما نیز در وضعیت بهتری نسبت به حالت نشسته قرار می‌گیرد و کمتر دچار دردهای عضلانی خواهید شد. برای نشستن پشت میز ایستاده نیز می‌توانید از یک صندلی با پایه‌های بلند کمک بگیرید، به این ترتیب در حین کار اگر در حالت ایستاده خسته شدید می‌توانید روی صندلی بنشینید.

۱۲- فهرست موسیقی مخصوص ورزش ایجاد کنید

موسیقی نقش زیادی در روحیه شما دارد، اما بهتر است موسیقی‌هایی را که همیشه گوش می‌کنید را در حین ورزش کنار بگذارید و برای ورزش کردن یک فهرست از آهنگ‌هایی را انتخاب کنید که تنها در حین انجام این کار به آن‌ها به گوش می‌دهید. این کار باعث ایجاد انگیزه برای شنیدن به آهنگ‌های جدید در حین ورزش کردن می‌شود.

۱۳- شب قبل،‌ لوازم ورزش روز بعد خود را مهیا کنید

 شب قبل،‌ لوازم ورزش روز بعد خود را مهیا کنید

اگر شما هم از آن افرادی هستید که صبح زود از خواب بیدار نمی‌شوند و از طرف دیگر نمی‌خواهید برنامه ورزش روزانه خود را نیز کنار بگذارید،‌ پیشنهاد می‌کنیم شب قبل تمامی لوازمی را که برای ورزش روز بعد نیاز دارید را دم دست قرار دهید.

لباس‌، کفش و ساک ورزشی، کارت ورود به باشگاه، گوشی‌همراه، هدفون و سایر لوازمی را که هر روز برای ورزش به باشگاه می‌برید را شب قبل کنار بگذارید، پیشنهاد می‌کنیم یک بطری آب نیز در فریزر قرار دهید تا روز بعد، نوشیدنی خنکی به همراه داشته باشید.

۱۴- در حین تماشای تلویزیون حرکات کششی انجام دهید

حرکات کششی برای جلوگیری از صدمات و آسیب‌های ورزشی لازم و ضروری است اما در بیشتر مواقع فراموش می‌شوند! در نتیجه بهتر است آخر شب وقتی در حین تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود هستید، فرصت را غنیمت شمرده و در کنار تماشای تلویزیون، حرکات کششی نیز انجام دهید.

۱۵- از اپلیکیشن‌های کاهش وزن کمک بگیرید

از اپلیکیشن‌های کاهش وزن کمک بگیرید

گوشی‌های هوشمند پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند و انصافاً باید گفت در هر زمینه‌ای که نیاز داشته باشید یک اپلیکیشن برای تعامل با آن در گوشی‌های همراه وجود دارد. خوشبختانه اپلیکیشن‌های خوب و کارآمدی را برای کاهش وزن نیز شاهد هستیم.

اگر هم از طرفداران دو آتشه فناوری‌های جدیدی هستید پیشنهاد می‌کنیم از دستبند‌های هوشمند سلامتی استفاده کنید، این دستبند‌ها حرکات ورزشی شما را زیر نظر می‌گیرند و میزان کالری که در طول روز سوزانده‌اید را گزارش می‌دهند.

  • اصلاح عادات غذایی

۱۶- استفاده از دهان‌شویه را دست کم نگیرید

استفاده از دهان‌شویه را دست کم نگیرید

در طول روز به احتمال زیاد وسوسه می‌شوید که چیزهای شیرین و میان‌وعده بخورید، افراد زیادی هستند که توصیه می‌کنند جویدن آدامس به کاهش نیاز شما به خوردن چیزهای شیرین و در نتیجه افزایش وزن کمک می‌کند.

اما در اینجا پیشنهاد می‌کنیم به جای جویدن آدامس از دهان‌شویه استفاده کنید. به این تریتب یک دهان‌شویه با طعم نعنا همیشه در کنار دست خود داشته باشید و هر زمان که احساس کردید بدن شما نیاز به خوردن شیرینی دارد، از دهان‌شویه استفاده کنید.

در‌واقع دهان‌شویه در کنار تمیز نگه‌داشتن بهداشت دهان و دندان، باعث کاهش اشتهای شما نیز خواهد شد.

۱۷- فایده‌های تغذیه سالم را به خود یادآوری کنید

بیشتر بانوان،‌ حفظ رژیم‌غذایی و خوردن غذاهای سالم را تنها برای کاهش وزن انجام می‌دهند در صورتی که به لحاظ پزشکی غذای سالم فایده‌های زیادی برای بدن شما به دنبال دارد.

به این ترتیب به جای اینکه بگویید من فلان غذا را نمی‌خورم برای اینکه باعث افزایش وزن می‌شود، به خود بگویید فلان غذا را نمی‌خورم چرا که برای سلامتی معده و بدن من ضرر دارد.

برای اینکه این باور ملکه ذهن شما شود، فهرستی از فواید خوردن غذاهای سالم را یادداشت کرده و در معرض دید خود قرار دهید.

۱۸- آب آشامیدنی خود را طعم‌دار کنید

آب آشامیدنی خود را طعم‌دار کنید

حتماً شما هم با فایده‌های نوشیدن آب آشنا هستید، جالب است بدانید نوشیدن آب به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. اما با این واقعیت باید روبه‌رو شد که آب طعم و مزه ویژه‌ای ندارد و در نتیجه با اضافه کردن میوه‌های دلخواه خود، طعم آب را تغییر دهید.

برای این کار می‌توانید از توت‌فرنگی،‌ پرتقال، لیمو یا لیموترش کمک بگیرید. حتی می‌توانید کمی خلاقیت به خرج دهید و آب لیمو را در فریزر قرار داده تا یخ بزند، سپس قالب‌های یخ را به بطری آب آشامیدنی خود اضافه کنید،‌ این کار باعث می‌شود در سر کار یا در حین ورزش کردن، در کنار طعم گرفتن آب آشامیدنی، نوشیدنی خنکی نیز میل کنید.

از طرفی برای اینکه مطمئن شوید آب نوشیدنی به میزان کافی در روز میل کرده‌اید با استفاده از ماژیک مقدار آبی که در ساعت‌های مشخصی از روز باید میل کنید را روی بطری آب مشخص نمایید. این بطری را در محل کار یا آشپزخانه جلوی چشم خود قرار دهید، این کار باعث می‌شود همیشه در جریان میزان آبی که در روز نوشیده‌اید قرار بگیرید.

۱۹- محل مشخصی را برای میان‌وعده‌های خود مشخص کنید

بدون شک یخچال شما پر از خوراکی‌های مختلف است، اما شما تنها زندگی نمی‌کنید و سایر اعضای خانواده نیز به یخچال دسترسی دارند. به این ترتیب بهتر است قسمت‌ جداگانه‌ای را در یخچال به خود اختصاص دهید و میان‌وعده‌ها را در این قسمت قرار دهید.

از طرف دیگر بهتر است خوراکی‌هایی که در این قسمت قرار می‌گیرند را از قبل آماده خوردن کنید. برای نمونه اگر در رژیم‌غذایی شما تخم‌مرغ وجود دارد،‌ بهتر است پس از آپ‌پز کردن تخم‌مرغ، پوست آن را جدا کنید و در بسته‌‌بندی‌های مشخص داخل یخچال قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا راحت و سریع‌تر به میان‌وعده‌ها دسترسی داشته باشید.

۲۰- باقیمانده غذا را از جلوی چشم دور کنید

باقیمانده غذا را از جلوی چشم دور کنید

اگر عادت دارید پس از اینکه غذای خود را میل کردید، پس از مدتی مجدد سراغ باقیمانده غذا بروید، پیشنهاد می‌کنیم باقیمانده غذا را از جلوی چشم خود دور کنید چرا که ممکن است برای خوردن آن وسوسه شوید.

بعید به نظر می‌رسد اگر باقیمانده غذا را در یخچال گذاشته باشید، دوباره حوصله کرده و سراغ آن بروید.

به پایان روش‌هایی برای کاهش وزن رسیدیم، به شما قول می‌دهیم اگر اصول گفته شده را باور کنید و عمل به آن‌ها را ملکه ذهن خود قرار دهید، آثار کاهش وزن را خواهید دید.

از طرفی اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که با افزایش و کاهش وزن روی پوستتان ترک‌های پوستی (استرچ مارک) را مشاهده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم استفاده از محصولات ضدترک‌های پوستی را در برنامه روزانه مراقبت از پوست خود قرار دهید. چنانچه شما هم راهکارهای دیگری برای کاهش وزن و رفع ترک‌های پوستی در نظر دارید، تجارب خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: Listotic دیدگاه‌ها 2341بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه