تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

۱۲ شیوه غیر دارویی برای پایین آوردن فشار خون

زمان تقریبی مطالعه: ۷ دقیقه
۱۲ شیوه غیر دارویی برای پایین آوردن فشار خون

بر اساس پژوهش جدیدی که در دانشگاه هاروارد انجام شده است، ۱۵ درصد از مرگ و میر آمریکایی‌ها به دلیل فشار خون بالا روی می‌دهد؛ عاملی که طبق آمار سال 90 در ایران، بیش از 17/5 درصد مرگ و میر را تشکیل می‌دهد و پس از چاقی و اضافه وزن، در رده دوم خطرناک‌ترین بیماری‌های غیر واگیر ایستاده است. هرچند فشار خون علائمی ندارد ولی خطرات عمده‌ای مثل سکته و ایست قلبی، همچنین گرفتگی عروق، زوال عقل و از کار افتادن کلیه‌ها را افزایش می‌دهد. بر اساس اطلاعات انجمن قلب آمریکا، ۲۸ درصد آمریکایی‌ها فشار خون بالا دارند که از آن بی‌خبرند. اگر بیش از دو سال است که این مسئله را کنترل نکرده‌اید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

اخیرا تحقیقاتی در زمینه ارتباط فشار خون بالا و آلزایمر انجام شده است که نتیجه آن به این قرار است: با اینکه افرادی که فشار خون بالا دارند بیشتر ممکن است به زوال عقل یا آلزایمر دچار شوند اما داروهای فشار خون که برای درمان بیماران مبتلا به فشار خون بالا استفاده می‌شود، خطر بروز آلزایمر را در افراد کاهش می‌دهد.

از طرفی اثرات مضر استفاده از داروهای کنترل‌کننده فشار خون کم نیست و می‌توان به مواردی مانند انقباض عضلات پا، سرگیجه و بی‌خوابی اشاره کرد. خوشبختانه بسیاری از افراد می‌توانند به‌طور طبیعی و بدون نیاز به دارو، فشار خون خود را پایین بیاورند. ابتدا به وزن ایده‌آل برسید؛ سپس این شیوه‌ها را امتحان کنید تا خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهید.

۱- پیاده‌روی قدرتی انجام دهید

تاثیر پیاده روی قدرتی بر فشار خونبیماران مبتلا به فشار خون بالا که برای تناسب اندام به پیاده‌روی می‌روند، فشار خون خود را پایین می‌آورند. تحرک، به قلب کمک می‌کند تا از اکسیژن به‌طرز موثرتری استفاده کند و دیگر نیازی به پمپاژ شدید خون نیست. حداقل ۳۰ دقیقه پیاده‌روی در روز، تمرین ورزشی مفیدی برای عضله قلبی شما خواهد بود. سعی کنید در یک بازه زمانی مشخص، سرعت و مسافت پیاده‌روی را افزایش دهید.

۲- تنفس عمیق را فراموش نکنید

تنفس آرام و تمرینات مدیتیشن مثل چی‌کونگ، یوگا و تای‌چی، سبب کاهش هورمون‌های استرس می‌شوند، که آن نیز باعث کاهش رنین (آنزیم کلیوی افزایش‌دهنده فشار خون) می‌شود. هوا را عمیقا به درون بکشید و تنفس شکمی انجام دهید؛ پس از چند لحظه هوا را به خارج بدمید و همراه آن، تمام استرس‌ها را خارج کنید.

۳- سیب زمینی بخورید

سیب زمینیمحققان می‌گویند:

میوه‌ها و سبزیجات سرشار از پتاسیم، نقش مهمی در برنامه‌های پایین آورنده فشارخون دارد. به گفته آنها، روزانه ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میلی‌گرم پتاسیم مصرف کنید. منابع مهم پتاسیم به قرار زیر هستند: سیب زمینی شیرین، گوجه‌فرنگی، آب پرتقال، سیب زمینی، موز، لوبیا قرمز، نخود، طالبی، خربزه و میوه‌های خشک مثل آلو بخارا و کشمش.

۴- مراقب مصرف نمک باشید

گروه خاصی از افراد مثل اشخاص مسن و یا کسانی که سابقه فشار خون در خانواده خود دارند، بیشتر از دیگران احتمال دارد به فشار خون بالای حساس به نمک (یا سدیم) مبتلا شوند. یکی از متخصصان تغذیه در موسسه قلب، ریه و خون می‌گوید:

«از آنجا که هیچ راهی برای تشخیص حساسیت به سدیم وجود ندارد بهتر است همه، مصرف سدیم را کم کنند.» اما تا چه میزان؟ وی ادامه می‌دهد: «تا میزان روزانه ۱۵۰۰ میلی‌گرم؛ یعنی حدود نصف میزان نمکی که مصرف می‌کنیم.» (نصف قاشق چایخوری، حدودا حاوی ۱۲۰۰ میلی‌گرم سدیم است.)

کم کردن سدیم فقط به معنی کنار گذاشتن نمکدان نیست که فقط ۱۵ درصد سدیم رژیم غذایی معمولی از نمکدان تامین می‌شود. وی همچنین تاکید می‌کند مراقب سدیم موجود در غذاهای فرآوری شده باشید؛ چرا که بیشتر سدیم روزانه شما در این محصولات قرار دارد. غذاهای خود را با چاشنی‌ها، گیاهان، لیمو و ترکیبات ادویه‌دار بدون نمک، طعم‌دار کنید.

۵- تا می‌توانید شکلات تلخ بخورید

تاثیر شکلات تلخ بر فشار خونانواع مختلف شکلات تلخ، حاوی فلاونوئید (نوعی آنتی‌اکسیدان) است که حالت ارتجاعی به رگ‌ها می‌دهد. در پژوهشی، کاهش فشارخون  ۱۸ درصد از بیمارانی که مصرف روزانه شکلات تلخ داشتند، مشاهده شد. سعی کنید روزانه ۴۲ گرم شکلات با حداقل ۷۰ درصد کاکائو میل کنید.

۶- از مکمل‌ها استفاده کنید

در تحقیقی بر روی ۱۲ مورد، محققان دریافتند که فعال‌ساز آنزیم Q10، فشار خون ۱۷ را تا ۱0 پایین می‌آورد. برای مصرف ۶۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم مکمل (سه بار در روز)، با پزشک خود مشورت کنید.

۷- چای بنوشید

چای ترش
پایین آوردن سریع فشار خون، با چای اتفاق می‌افتد. محققان می‌گویند در یک مطالعه، فشار انقباضی بیمارانی که روزانه سه فنجان چای ترش نوشیده‌اند در عرض ۶ هفته تا ۷ درجه پایین آمده است؛ این نتیجه در مقایسه با داروهای شیمیایی است. بیمارانی که دارونما مصرف کرده بودند فقط ۱ درجه کاهش فشار داشتند (دارونما: قرص‌هایی که مواد دارویی و شیمیایی ندارند، ولی به دلیل تلقین بیمار به مصرف دارو، اثر درمانی از خود به جای می‌گذارند). به گفته محققان این پژوهش، فتوشیمی‌های موجود در چای ترش، احتمالا مسئول کاهش چشم‌گیر فشار خون هستند. بسیاری از دمنوش‌های گیاهی شامل ترکیباتی از چای ترش نیز هستند. دنبال نوشیدنی‌هایی باشید که چای ترش در لیست ترکیبات آنها، سهم بیشتری دارد؛ این موضوع نشان‌دهنده وجود میزان بیشتری از چای ترش در هر فنجان است.

۸- قهوه بدون کافئین بخورید

دانشمندان در مورد اثرات کافئین روی فشار خون بحث‌های فراوانی داشته‌اند. برخی از مطالعات، هیچ اثری را نشان نداده‌اند، اما یک مطالعه در مرکز پزشکی دانشگاه دوک نشان داد مصرف ۵۰۰ میلی‌گرم کافئین (تقریبا سه فنجان ۲۳۰ میلی‌لیتری) تا ۴ میلی‌متر جیوه فشار خون را بالا می‌برد که این افزایش تا زمان خواب ادامه پیدا می‌کند. ۲۳۰ میلی‌لیتر قهوه فیلتر شده، حاوی ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی‌گرم کافئین است، همین مقدار چای حاوی ۵۰ میلی‌گرم و همان میزان نوشابه، دارای ۴۰ میلی‌گرم کافئین است. پروفسور مشاور دانشگاه دوک می‌گوید:

کافئین با تنگ کردن رگها و افزایش اثر استرس، فشارخون را بالا می‌برد. وقتی شما استرس دارید قلب باید خون بیشتری پمپاژ کند و فشار خون بالا می‌رود. کافئین این تاثیر را تشدید می‌کند.

اگر زیاد قهوه می‌خورید، از قهوه بدون کافئین استفاده کنید تا از تیک تاک منظم قلبتان مراقبت کنید.

۹- موسیقی گوش دهید تا آرام شوید

به موسیقی آرام گوش دهید
آیا لازم است که فشار خونتان را علاوه بر دارو، با اصلاح شیوه زندگی پایین بیاورید؟ بر اساس تحقیقات دانشگاه فلورانس ایتالیا، موسیقی مناسب می‌تواند به این امر کمک کند. در این تحقیق از ۲۸ بزرگسال که داروی فشار خون مصرف می‌کردند خواسته شد به موسیقی‌های کلاسیک، سلتی یا سرخپوستی برای ۳۰ دقیقه در روز گوش دهند و آرام نفس بکشند. پس از یک هفته فشارخون این افراد تا ۳/۲ درجه پایین آمد، یک ماه بعد، این میزان به ۴/۴ افزایش یافت.

۱۰- کمی کمتر کار کنید

بر اساس مطالعه‌ای که روی ۲۴۲۰۵ نفر از ساکنین کالیفرنیا در دانشگاه کالیفرنیا انجام شد، کار کردن بیش از 41 ساعت در هفته (۸ ساعت در روز) خطر ابتلا به فشار خون را تا 15 درصد افزایش می‌دهد. متخصصان تغذیه می‌گویند:

کار بیش از حد، باعث کمتر شدن میزان ورزش و خوردن کمتر غذاهای سالم می‌شود. ممکن است خوردن شام زود هنگام، آن هم راس ساعت و به طور منظم، به راحتی امکان‌پذیر نباشد، اما سعی کنید تا حد ممکن در ساعت مناسبی از محل کار خارج شوید تا بتوانید به باشگاه ورزشی بروید یا وقت کافی برای پختن یک غذای سالم داشته باشید.

برای کامپیوتر دفتر خود پیامی را سر ساعت خاصی تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند به خانه بروید.

۱۱- از غلات کامل و شیر استفاده کنید

شیر سویاتحقیقی در مجله انجمن قلب آمریکا برای اولین بار نشان داد، جایگزین کردن کربوهیدرات‌های تصفیه شده و فاقد ارزش غذایی با سویا و پروتئین شیر موجود در لبنیات کم‌چرب، می‌تواند فشار خون را کاهش دهد.

۱۲- چاره‌ای برای خروپف کردن بیابید

وقت آن رسیده که به شکایت‌های اعضای خانواده نسبت به خروپف‌‌های خود توجه کنید و راه حلی بیابید. خروپف بلند و مداوم، یکی از علائم اصلی آپنه خواب (وقفه تنفسی در خواب) است. محققان دانشگاه آلاباما دریافتند بسیاری از کسانی که از آپنه خواب رنج می‌برند، سطح بالایی از هورمون آلدوسترون دارند که باعث افزایش فشار خون می‌شود. در واقع تخمین زده شد که نیمی از افراد مبتلا به آپنه خواب دارای فشار خون بالا هستند. اگر مبتلا به آپنه خواب هستید، در هنگام خواب، قطع تنفس کوتاه اما تهدید کننده‌ای را تجربه می‌کنید. غیر از خروپف بلند، علائم دیگر آن شامل خستگی زیاد و سردرد صبحگاهی می‌شود. اگر فشار خون بالا دارید از پزشک بپرسید، شاید دلیل آن، آپنه خواب باشد. اگر آن را درمان کنید سطح آلدوسترون پایین می‌آید و فشار خون نیز بهبود پیدا می‌کند.

منبع: Prevention دیدگاه‌ها 7266بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>