تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

۱۲ عادت روزانه که شما را پیر می‌کنند (قسمت اول)

زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
۱۲ عادت روزانه که شما را پیر می‌کنند (قسمت اول)

آیا پیرتر از سن حقیقی خود به نظر می‌رسید؟ اگر از ظاهر خود در آینه راضی نیستید، زمان آن فرا رسیده است که برخی عادت‌های روزمره خود را ارزیابی کنید. غذایی که می‌خورید و حتی نحوه خوابیدن می‌توانند باعث پیری زودرس و کوتاه شدن طول عمر شما شود. متخصصان در این مقاله برخی از رایج‌ترین عادت‌هایی که باعث پیری زودرس می‌شوند و همچنین روش‌هایی برای معکوس کردن این فرآیند را ارائه کرده‌اند.

می‌خواهید همه کارها را هم‌زمان انجام دهید

مالتی تسکینگاگر لیست کارهایی که باید انجام دهید هیچ وقت کوتاه‌تر نمی‌شود، استرس ناشی از زندگی پر مشغله ممکن است باعث آسیب رساندن به بدن شود. محققان در این رابطه می‌گویند: «مردم فکر می‌کنند که انجام دادن هم‌زمان کارها خوب است، اما در واقع کاری را کامل انجام نمی‌دهند بلکه فقط استرس بیشتری به خود وارد می‌کنند». مطالعات نشان می‌دهند که استرس شدید، باعث آزاد شدن رادیکال‌های آزاد و مولکول‌های ناپایداری می‌شود که سلول‌ها را تخریب کرده و در نتیجه باعث پیری زودرس می‌شوند. به جای تلاش کردن برای انجام همه کارها به‌طور هم‌زمان، پیشنهاد می‌شود که بر روی انجام یک کار تمرکز کرده و پس از اتمام آن، کار جدید را شروع کنید.

به ندرت از خوردن شیرینی صرف‌نظر می‌کنید

پیری زودرس با خوردن مواد قندیخوردن دسرهای شیرین، علاوه بر اینکه باعث افزایش وزن شما می‌شود، پیری زودرس پوست را نیز در پی دارد. یک متخصص پوست در این‌باره می‌گوید: «مولکول‌های شکر در داخل بدن، خود را به فیبرهای پروتئین موجود در سلول‌های ما چسبانده و پروتئین را به گلیکوپروتئین تبدیل می‌کنند». این روند آسیب‌رسان که گلیکاسیون نام دارد، باعث از بین رفتن درخشندگی پوست، ایجاد حلقه‌های سیاه زیر چشم‌ها، پف و ورم، باز شدن منافذ پوست و افزایش خطوط ریز و چروک می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید درخشندگی جوانی خود را حفظ کنید، تا حد امکان از خوردن خوراکی‌های شیرین خودداری کنید.

کمتر از پنج ساعت در شب می‌خوابید

تاثیر کم خوابی بر پیری زودرسکم‌خوابی نه تنها باعث ایجاد تیرگی در زیر چشم‌ها می‌شود، بلکه باعث کم شدن طول عمر نیز می‌شود. متخصصان می‌گویند: «حالت بهینه، خوابیدن به میزان حدود 7 ساعت در طول شبانه روز است. اگر علائم کمبود خواب از جمله کمبود انرژی در طول روز، کندی ذهن، کاهش میزان دقت یا افزایش وزن دارید، زودتر به رختخواب بروید.»

عاشق تماشای تلویزیون هستید

پیری زودرس پوستدر پژوهشی، یازده هزار استرالیایی 25 سال به بالا، مورد مطالعه قرار گرفتند. در این بررسی، محققان به این نتیجه رسیدند که به ازای هر ساعت تماشای تلویزیون، 22 دقیقه امید به زندگی در بزرگسالان کاهش می‌یابد. همچنین افرادی که به طور میانگین روزانه 6 ساعت تلویزیون تماشا می‌کنند، 5 سال کمتر از هم‌سالان خود که تلویزیون تماشا نمی‌کنند، زندگی خواهند کرد. این تأثیر، بیشتر به دلیل نشستن و غیرفعال بودن است تا خود تماشای تلویزیون. وقتی که شما بیشتر از 30 دقیقه می‌نشینید، بدن شروع به رسوب شکر در سلول‌ها نموده که باعث افزایش وزن نیز می‌شود. چه در حال تماشای تلویزیون هستید یا در پشت میز کار خود نشسته‌اید، هر 30 دقیقه برخیزید و قدمی بزنید.

بیشتر طول روز را نشسته‌اید

کاهش عمر و نشستن های طولانیخطرات نشستن بیش از حد، در سبک زندگی به خوبی مستند شده است: افرادی که بیشتر زمان خود را در حالت نشسته سپری می‌کنند، علاوه بر افزایش وزن در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان هستند. بر اساس یک مطالعه، ورزش منظم شما را از خطر ابتلا به این عارضه‌ها حفظ کرده و طول عمر را بیشتر می‌کند. افراد شرکت‌کننده در این مطالعه که در طول یک هفته 150 دقیقه یا بیشتر ورزش کرده‌اند، 10 تا 13 سال بیشتر از افراد بی‌تحرک زندگی کردند.

از کرم دور چشم استفاده نمی‌کنید

کرم دور چشمحتی یک برنامه روزمره مراقبت از پوست نیز باید شامل یک کرم دور چشم خوب باشد تا از افزایش چروک‌ و لکه‌ها جلوگیری کند. پوست اطراف چشم، نازک‌تر از سایر نواحی پوست صورت است و پیری را زودتر نشان می‌دهد. مرطوب نگه داشتن پوست اطراف چشم می‌تواند شما را جوان‌تر نشان دهد. آن دسته از کرم‌های دور چشمی موثرتر هستند که شامل رتین A، نوعی از ویتامین A، باشند. فاکتور مهم دیگری که در این کرم‌ها وجود دارد، مرطوب‌کننده‌هایی هستند که رطوبت، آنتی‌اکسیدان‌ها، اسید هیالورونیک و ویتامین C را درون خود نگاه داشته‌اند. افزایش تشکیل کلاژن و الاستین باعث سفت شدن پوست و کاهش خطوط ریز در اطراف چشم می‌شود.

ادامه مطلب را در قسمت بعدی بخوانید.

منبع: Health دیدگاه‌ها 6652بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه