تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

۱۰ نکته مهم برای مراقبت از پوست خشک

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
۱۰ نکته مهم برای مراقبت از پوست خشک

مراقبت از پوست خشک نسبت به پوست‌های معمولی نکته‌های بیشتری دارد. به همین دلیل نیز کارشناسان پوست روش‌های مختلفی را برای نگهداری از پوست خشک پیشنهاد می‌کنند. در این روش‌ها محصولات مختلفی پیشنهاد می‌شود که کاربردهای متفاوتی دارند. این شرایط باعث سردرگمی افرادی شده که پوست خشک دارند. به همین دلیل در این مطلب نکته‌هایی مهم برای رسیدگی به پوست خشک را با شما در میان می‌گذاریم. به شما قول می‌دهیم رعایت این نکته‌ها شادابی و لطافت را به پوست خشک باز گرداند.

پوست خود را با آب بسیار گرم نشویید

پوست خود را با آب بسیار گرم نشویید

در تأثیر حمام آب گرم بر آرامش اعصاب هیچ شکی نداریم. با این حال جالب است بدانید آب بسیار گرم، چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد و شرایط خشکی آن را فراهم می‌کند. از طرف دیگر آب بسیار گرم، رطوبت پوست را از بین می‌برد. به همین دلیل به افرادی که پوست خشکی دارند پیشنهاد می‌کنیم پوست خود را با آب بسیار گرم نشویند. برای شست‌وشوی بدن از آب وِلرم کمک بگیرید. در این بین شوینده‌ای که بدن را با آن می‌شویید نیز نقش مهمی در خشکی پوست دارد. صابون و شامپوهای بدنِ عطری را کنار بگذارید. همان‌گونه که حتماً شنیده‌اید، ترکیبات شیمیایی موجود در شامپو و صابون یکی دیگر از دلیل‌های خشکی پوست است؛ در نتیجه هر چقدر ترکیبات شیمیایی صابون یا شامپو بدن کمتر باشد، پوست شما پس از شست‌وشو کمتر خشک می‌شود.

برای مراقبت از پوست خشک به‌موقع مرطوب کننده بزنید

برای مراقبت از پوست خشک به‌موقع مرطوب کننده بزنید

افرادی که پوست خشک دارند به‌خوبی در جریان اثربخشی مرطوب‌ کننده‌ها هستند؛ اما عموماً نمی‌دانند که زمان استفاده از مرطوب کننده اثربخشی آن را بیشتر می‌کند. همان‌گونه که اشاره کردیم شستشوی پوست، چربی طبیعی آن را از بین می‌برد. در بعضی مواقع پس از حمام پوست حدود ۸۰درصد خشک می‌شود. به همین دلیل مختصصان پوست تاکید دارند افرادی که پوست خشکی دارند، حتماً پس از حمام مرطوب کننده بزنند.

در استفاده از مرطوب کننده نیز سخاوت به ‌خرج دهید و مقدار زیادی مرطوب کننده بزنید. برای انجام این کار از مرطوب کننده‌هایی با ترکیبات ملایم کمک بگیرید. اسید هیالورونیک (hyaluronic acid)، گلیسیرین و کره شیا آبرسان‌های موثری برای پوست خشک به حساب می‌آیند. جالب است بدانید سلول‌های پوست در حین خواب بازسازی می‌شوند. به همین دلیل استفاده از مرطوب کننده قبل از خواب روشی کارآمد برای آبرسانی پوست خشک است.

بالم لب را فراموش نکنید

بالم لب را فراموش نکنید

تجربه ثابت کرده افرادی که پوست خشکی دارند غالباً از آبرسانی به لب‌ خود غافل می‌شوند. در حالی که پوست لب نیز همانند دیگر قسمت‌های بدن نیاز به آبرسانی دارد. در نتیجه رطوبت ازدست‌رفته پوست لب را با استفاده از بالم لب جبران کنید. برای آشنایی با فواید بالم لب، مقاله زیر را بخوانید.

هوای خانه را با دستگاه رطوبت‌ساز مرطوب نگه دارید

هوای خانه را با دستگاه رطوبت‌ساز مرطوب نگه دارید

رطوبت هوای اطراف نقش مهمی در خشکی پوست دارد. به همین دلیل افرادی که پوست خشکی دارند، بهتر است در محیطی مرطوب زندگی کنند. برای ایجاد رطوبت در منزل می‌توانید از دستگاه‌های بخور و رطوبت‌ساز کمک بگیرید. درجه ۶۰ در این دستگاه‌ها رطوبت کافی را برای جلوگیری از خشکی پوست تامین می‌کند. استفاده از دستگاه‌های رطوبت‌ساز در تمامی فصل‌ها پیشنهاد می‌شود. با این حال از آنجایی که زمستان هوا خشک‌تر است، برای جبران خشکی هوا حتماً از این دستگاه‌ها کمک بگیرید.

برای مراقبت از پوست خشک شوینده لباس را تغییر دهید

برای مراقبت از پوست خشک شوینده لباس را تغییر دهید

اثر شوینده‌ای که با آن لباس را می‌شویید باقی می‌ماند. در نتیجه این لباس پس از شست‌وشو ممکن است پوست خشک را ملتهب کند. برای جلوگیری از این التهاب، لباس‌ها را با شوینده‌ای بدون ترکیبات معطر بشویید. این شوینده نباید ترکیبات حساسیت‌زا داشته باشد. از طرف دیگر نرم‌ کننده‌های لباس نیز عموماً التهاب پوست خشک را افزایش می‌دهند. اگر با پوشیدن لباسی که تازه شسته‌اید، پوست شما ملتهب شد یا به خارش افتاد، حتماً شوینده لباس را تغییر دهید.

از خاصیت آبرسانی جو دوسر کمک بگیرید

از خاصیت آبرسانی جو دوسر کمک بگیرید

علاقه‌مندان به استفاده از محصولات طبیعی برای حفظ سلامت پوست به‌خوبی با فایده‌های جو دوسر آشنا هستند. جو دوسر سرشار از آنتی‌اکسیدان است و خاصیت ضد التهابی دارد. به لطف این فایده‌ها از جو دوسر برای التیام پوست خشک کمک گرفته می‌شود. مقداری جو دوسر را آسیاب کنید تا کاملاً پودر شود. سپس این پودر را داخل وان حمام پر از آب بریزید. در نهایت داخل وان بروید و مدتی در بین آب مخلوط با جو دوسر بمانید. این روش پوست را تمام‌و‌کمال آبرسانی می‌کند. اگر هم حوصله یا وقت کافی برای حمام جو دوسر ندارید، می‌توانید کرم‌ و لوسیون آبرسانی خریداری کنید که در آن از جو دوسر استفاده شده باشد.

رژیم‌ غذایی سالم داشته باشید

رژیم‌ غذایی سالم داشته باشید

خوراکی‌هایی سرشار از آنتی‌اکسیدان و اسیدهای چرب امگا ۳ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این ترکیبات آسیب‌های ناشی از مواد سمی را در پوست کاهش می‌دهد. از طرف دیگر سلول‌های پوست را تقویت می‌کند و سلامت آن‌ها را به دنبال دارد. بلوبری، گوجه‌فرنگی، هویج، انواع لوبیا و عدس ذخیره سرشاری از آنتی‌اکسیدان و اسیدهای چرب امگا ۳ دارند.

پوست خشک را نخارانید

پوست خشک را نخارانید

خشکی پوست باعث خارش و التهاب آن می‌شود. با این حال به‌رغم اینکه نخاراندن پوست خشک کار دشواری است، پیشنهاد می‌کنیم به این وسوسه غلبه کنید. هر چقدر پوست خشک را بیشتر بخارانید، به همان اندازه پوست ملتهب‌تر می‌شود. برای کاهش احساس خارش در پوست خشک، به آن مرطوب کننده بزنید.

از لوازم آرایش با ترکیبات چرب برای مراقبت از پوست خشک استفاده کنید

از لوازم آرایش با ترکیبات چرب برای مراقبت از پوست خشک استفاده کنید

پوست خشک را هرچقدر آبرسانی کنید باز هم کم است. به همین دلیل برای آرایش از لوازمی کمک بگیرید که ترکیباتی چرب دارند. محصولات آرایشی کِرمی انتخاب مناسبی برای پوست‌های چرب به حساب می‌آیند. در این زمینه می‌توان به رژگونه و مواد زیرسازی کِرمی اشاره کرد. این محصولات ترکیبات چربی دارند و در کنار زیبایی، آبرسانی پوست را تضمین می‌کنند.

از مکمل‌های دارویی و آب بهره ببرید

از مکمل‌های دارویی و آب بهره ببرید

برای شما از اهمیت رژیم غذایی در التیام پوست چرب گفتیم. با این حال به شما حق می‌دهیم که گرفتاری‌های روزمره فرصتی برای رعایت رژیم غذایی سالم فراهم نکند. برای جبران این شرایط می‌توانید از مکمل‌های دارویی کمک بگیرید. مکمل‌‌های اسید‌های چرب امگا ۳ و ویتامین E خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدان دارند. مصرف این مکمل‌ها نقش چشمگیری در جلوگیری از خشکی پوست ایفا می‌کند.

همان‌گونه که بهتر از ما می‌دانید مکمل‌های دارویی را نباید بدون مشورت با پزشک متخصص مصرف کرد. به این نکته هم اشاره کنیم که از نوشیدن آب غافل نشوید. برای جلوگیری از خشکی پوست دست‌کم روزی ۳ لیتر آب میل کنید. نوشیدن این مقدار آب، به دفع سم‌های موجود در بدن کمک می‌کند و آب لازم را به سلول‌های پوست می‌رساند.

سخن پایانی

پوست خشک بیشتر از پوست معمولی و چرب نیاز به رسیدگی دارد. خوشبختانه روش‌هایی که برای مراقبت از پوست خشک به آن‌ها اشاره کردیم وقت و هزینه‌ زیادی طلب نمی‌کند. امیدواریم با انجام این روش‌ها، هرگز روی خشکی پوست را نبینید و جلوه‌ای شاداب و باطراوت برای پوست خود ایجاد کنید. برای تهیه محصولات آبرسان نیز می‌توانید به فروشگاه اینترنتی اردمی سری بزنید. در پایان پیشنهاد می‌‌کنیم اگر شما هم روش‌های سودمندی برای التیام پوست خشک سراغ دارید، این روش‌های مفید را در قسمت نظرات با ما و دیگر مخاطبانمان به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها 5169بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه