تا ۱۰+۵۰٪ تخفیف! + سوپرتخفیف‌های ۲۴ساعته در جشنوارهٔ پاییزطوری ۱۴۰۳

۷ شیوه برای کاهش وزن پس از ۵۰ سالگی

زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه
۷ شیوه برای کاهش وزن پس از ۵۰ سالگی

در حالی‌که ۵۰ سالگی می‌تواند یک ۳۰ سالگی دوباره باشد، اما واقعیت‌های فیزیولوژیکی وجود دارند که همچنان به شما یادآوری می‌کنند ۵۰ ساله هستید، مخصوصا وقتی نوبت به کم کردن وزن می‌رسد.
همه سال‌هایی که ورزش کرده، از پله‌ها بالا و پایین رفته و در کل تحرک داشته‌اید، اثرات خود را روی مفاصل و عضلات شما گذاشته‌اند. ممکن است حس کنید مفاصل شما نسبت به سال‌های قبل کمی سفت‌تر و دردناک‌تر شده‌اند. گذشته از آن، مسئله کند شدن متابولیسم (سوخت‌و‌ساز) بدن که به دلیل افزایش سن روی می‌دهد نیز مشکل‌ساز شده است. بر اساس تحقیقی در انجمن ورزش آمریکا، میزان سوخت‌و‌ساز بدن شما در حالت استراحت (یعنی توانایی سوزاندن کالری هنگامی‌که هیچ فعالیتی انجام نمی‌دهید) در هر دهه از عمر، حدود ۱ الی ۲ درصد کاهش می‌یابد؛ چرا که با افزایش سن، از میزان عضله‌ کاسته و به مقدار چربی بدن افزوده می‌شود و می‌دانید که عضلات، کالری را می‌سوزانند اما بافت چربی به لحاظ متابولیکی غیرفعال است. بدتر از همه این است که اغلب رژیم غذایی ما هم‌زمان با کاهش متابولیسم بدن، تغییر خاصی نمی‌کند که همین مسئله، عاملی برای افزایش وزن در میانسالی می‌شود.
یکی از مربیان آمادگی جسمانی می‌گوید: «موانع زیادی برای کاهش وزن در ۵۰ سالگی وجود دارد، اما اگر آن‌ها را بشناسید و طریقه رفع آن موانع را بدانید، در کاهش وزن موفق خواهید بود.»
این ۷ شیوه به شما کمک می‌کنند وزن خود را کم کرده و ثابت نگه دارید:

۱-  تمرینات کاهش وزن را با آغوش باز بپذیرید:

اگر رفتن به باشگاه ورزشی برای شما سخت است، فقط کافیست اتاقی را به ورزش اختصاص دهید! به این موارد فکر کنید تا انگیزه کافی در شما ایجاد شود: وقتی شما ۵۰ ساله می‌شوید، ۲۰ درصد حجم از عضلات خود نسبت به ۲۰ سالگی را از دست داده‌اید و از آنجا‌ که عضلات فعالیت متابولیکی دارند، کاهش عضله، مساوی با کاهش سوخت‌و‌ساز است. این مساله باعث می‌شود احتمال ذخیره و نگهداری چربی در شما بیشتر شود. اما خبر خوش این است که می‌توانید با یک برنامه روزانه کاهش وزن، دوباره به وزن ایده‌آل برسید. این‌ کار، حجم عضلات شما را افزایش داده و به شما کمک می‌کند مثل دوران جوانی وزن کم کنید!

۲-  تمریناتی انجام دهید که به مفاصل فشار نمی‌آورند:

تمرینات مناسب با مفاصل

یکی از مربیان بدنسازی می‌گوید بهترین نتیجه‌ها را از مراجعین ۵۰ ساله، زمانی گرفته است که تمرینات ترکیبی در استخر انجام می‌دادند. او می‌گوید مفاصل خسته این افراد، مانع از انجام تمرینات زیاد شده و درد و کوفتگی در برخی‌ مراجعین، باعث کنار گذاشتن کامل ورزش می‌شود. تمرینات ورزشی در آب، به مفاصل فشار نمی‌آورد و دامنه حرکت را افزایش می‌دهد؛ مهم‌تر از آن، به دلیل مقاومتی که آب ایجاد می‌کند، مصرف کالری در آب ۳۰ درصد بیشتر از تمرینات ورزشی در خشکی است. اگر نمی‌توانید به استخر بروید مشکلی نیست. پیاده‌روی یک تمرین قلبی-عروقی با شدت کمتر است، همچنین دوچرخه‌سواری، قایقرانی و یوگا.

۳-  آزمایش هورمون انجام دهید:

یکی از متخصصان تغذیه می‌گوید: «با افزایش سن، هورمون‌های پروژسترون، تستسترون و دیگر هورمون‌ها کم می‌شوند که بدن را به سوی افزایش وزن سوق می‌دهد.» وی ادامه می‌دهد: «فقط کنترل هورمون تیروئید، غدد آدرنالین و دیگر هورمون‌ها و اتخاذ بهترین اقدامات برای بازگرداندن آن‌ها به حد تعادل، به افراد بالای ۵۰ سال برای کاهش وزن کمک شایانی می‌کند.» هورمونی که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تستسترون است، به ویژه برای خانم‌های بالای ۵۰ سال که در تلاش برای تناسب اندام هستند. در انجمن‌های پزشکی درباره اثرات کاهش استروژن تحقیقات زیادی انجام شده است، اما افراد کمی از اهمیت میزان مناسب تستسترون که به یک خانم کمک می‌کند تناسب اندام داشته باشد، آگاه هستند. در واقع این تحقیق نشان می‌دهد سطح متعادل تستسترون، گلوکز خون را کاهش داده که آن نیز به نوبه خود به کاهش وزن و سوزاندن چربی‌های لجوج و فشرده شکم کمک می‌کند.

۴-  از رفتن به باشگاه ورزشی طفره نروید:

اگر مفاصل شما به نسبت قبل، کمی درد دارند دلیل آن نمی‌شود که جای ساعات ورزش خود را به تلفن زدن یا تماشای تلویزیون بدهید. این یکی از آزاردهنده‌ترین مسائلی است که بین افراد بالای ۵۰ سال دیده می‌شود. بسیاری از مردم فکر می‌کنند فقط چون در سالن ورزشی حضور دارند، در حال ورزش کردن هستند اما باید روی آنچه انجام می‌دهید تمرکز کنید و خود را وادار به تمرین کنید یا حداقل چرخه کامل یک تمرین را تکمیل کنید. اگر مطمئن نیستید که حرکتی را درست انجام می‌دهید یا نه، سوال کنید. یکی از مربیان باشگاه‌های ورزشی می‌گوید: «ای کاش افراد از تظاهر به مربی بودن کوتاه بیایند و بپرسند، آیا این حرکت را درست انجام می‌دهم؟» در اینجاست که بین بهترین استفاده از ورزش برای کاهش وزن و اتلاف وقت، تفاوت ایجاد می‌شود.
رفتن به باشگاه

۵-  با یک متخصص ورزش درمانی مشورت کنید:

مشورت با پزشک قبل از شروع یک دوره ورزشی بسیار عالیست و مربیان پیشنهاد می‌کنند این توصیه را کمی جدی‌تر در نظر بگیرید: «وقت ملاقاتی از یک متخصص ورزش درمانی بگیرید، به ویژه اگر در پشت، زانو یا جای دیگری از بدن دردی دارید که شما را از ورزش کردن منظم باز می‌دارد. بسیاری از افراد بعد از ۵۰ سالگی، آسیب‌های کهنه‌ای دارند و نمی‌دانند راه‌های دیگری نیز وجود دارد. این مسئله، ورزش به شیوه همیشگی را برای آن‌ها سخت می‌کند و توصیه‌های یک متخصص قطعا کمک خواهد کرد. یک فیزیوتراپ به شما کمک می‌کند آسیب‌های قدیمی را شناسایی کرده، درد مفاصل و عضلات را تسکین داده و برای تمرین بدون درد آماده شوید.

۶-  در رژیم غذایی خود تجدید نظر کنید:

تغییر در رژیم غذاییکاهش متابولیسم را به خاطر دارید؟ این می‌تواند به معنای سوزاندن ۲۵۰ کالری کمتر در روز باشد. یک متخصص رژیم غذایی در دانشگاه کالیفرنیا معتقد است اگر مثل دوران ۳۰ سالگی به خوردن ادامه دهید و ورزش خود را افزایش ندهید، به راحتی دچار افزایش وزن می‌شوید! برای کاهش وزن در سنین بالاتر، باید کالری کمتری مصرف کنید. حذف کردن غذاهای ناسالم از رژیم غذایی، مصرف بیشتر میوه و سبزیجات و پروتئین فاقد چربی، بدون هیچ زحمتی کالری مصرفی شما را کاهش می‌دهد.

۷-  استرس خود را تحت کنترل داشته باشید:

این دهه دوره استرس شدید است. افراد بالای ۵۰ سال، نسبت به دوران جوانی خود مسئولیت‌های بیش‌تری دارند. آن‌ها اغلب در اوج سال‌های درآمدزایی خود هستند و این به معنی مسئولیت بیشتر در محل کار است. همچنین آنها دارای فرزندانی هستند که به دانشگاه می‌روند، که همین موضوع خود به معنای بار مالی بیشتر است، یا والدین پیری دارند که باید از آن‌ها مراقبت کنند. نتیجه چه می‌شود؟ غذا خوردن عصبی و برنامه‌ای که آنقدر پر است که جایی برای جلسات منظم ورزش ندارد. راه حل چیست؟ ورزش خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که انگار وقت ملاقات با پزشک است. انجام برنامه روزانه مداوم نه تنها استرس را کم می‌کند، بلکه به حفظ رژیم غذایی نیز کمک می‌کند. گذشته از همه، چه کسی حاضر است فواید یک جلسه ورزشی کالری‌سوز را با خوردن یک شیرینی خراب کند؟

منبع: Prevention دیدگاه‌ها 3759بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه