تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

لاغری شکم و از بین بردن چربی‌ها در مدت زمان کوتاه

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
لاغری شکم و از بین بردن چربی‌ها در مدت زمان کوتاه

اضافه شدن وزن همیشه وحشتناک است اما این مسئله زمانی وحشتناک‌تر می‌شود که این اضافه وزن بیشتر در ناحیه شکم باشد. این مشکل نه تنها تناسب اندام شما را بر هم می‌زند، بلکه سلامتی شما را نیز به خطر می‌اندازد: هر چقدر چربی انباشته شده در شکم شما بیشتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که چربی اطراف اعضای داخلی مثل کبد نیز افزایش یابد که این امر به بیماری منجر می‌شود. به همین دلیل باید موضوع لاغری شکم بسیار جدی گرفته شود.

اگر قصد دارید برای لاغری شکم خود و از بین بردن چربی‌های اضافی چاره‌ای بیاندیشید در نظر داشته باشید که فقط کالری‌ها مهم نیستند؛ حفظ تعادل هورمون‌ها نیز بسیار حیاتی است. این هورمون‌ها با سلول‌هایی در ارتباطند که سوزاندن چربی شکم را آسان‌تر یا سخت‌تر می‌کنند.

کاهش وزن

برخی از این هورمون‌ها را بشناسیم:

  • هورمونی که تعادل چربی بدن را حفظ می‌کند

هورمون آدیپونکتین توسط سلول‌های چربی تولید می‌شود اما به بدن کمک می‌کند میزان چربی را متعادل کند. افزایش سطح این هورمون، سوزاندن چربی را آسان می‌کند.

  • هورمون‌هایی که بر میزان اشتیاق شما به غذا تاثیر می‌گذارند

هورمون لپتین نیز توسط سلول‌های چربی ساخته می‌شود و از این جهت مهم است که به مغز پیغام می‌دهد شما سیر شده‌اید و می‌توانید خوردن غذا را متوقف کنید. اگر به این هورمون حساس نیستید، احتمال این‌که بیشتر غذا بخورید بیشتر می‌شود.

هورمون دیگر کورتیزول است که هنگام استرس و توسط غده فوق کلیوی ترشح می‌شود. افزایش سطح کورتیزول به بدن پیام می‌دهد که به ذخیره چربی نیاز دارد.

  • هورمونی که به تنظیم قند خون کمک می‌کند

هورمون انسولین در پانکراس تولید شده و مهمترین هورمون برای سوزاندن چربی شکم است. این «هورمون مهم» است که تنظیم می‌کند گلوکز چگونه در بدن مصرف شود. سلول‌های چربی نسبت به انسولین مقاوم هستند و وقتی وزن شما زیاد می‌شود، این مقاومت به انسولین نیز افزایش می‌یابد. مقاومت بیشتر نسبت به انسولین، در نتیجه، سطح انسولین مورد نیاز برای عملکرد بدن را افزایش می‌دهد و به همین ترتیب، وجود میزان فراوان انسولین در بدن احتمال انباشته شدن چربی (به ویژه در ناحیه شکم) را افزایش می‌دهد.

گیج‌کننده است؟ نگران نباشید! با تغییر ساده‌ای در عادات خود، می‌توانید این هورمون‌ها را طوری تنظیم کنید که سوزاندن چربی و لاغری شکم آسان‌تر شود.

۱- دقت کنید چه می‌نوشید

نوشیدن قهوهرژیم گرفتن به این معنی نیست که فقط به آن‌چه می‌خورید دقت کنید. نوشیدنی‌هایی که می‌نوشید نیز بسیار مهم هستند. مایعاتی که میزان فروکتوز (قند میوه) در آن‌ها بالاست سطح هورمون‌های لپتین و انسولین را در بدن بالا می‌برند، در حالی‌که مایعات کافئین‌دار، مانند قهوه و یا حتی چای، میزان هورمون کورتیزول را افزایش می‌دهند. سطح بالای این هورمون‌ها به بدن پیام می‌دهد که چربی ذخیره کند.

۲- سبزیجات، انواع خشکبار و پروتئین‌ها را به رژیم غذایی خود بیافزایید

پروتئین‌مواد خاصی هستند که افزودن آن‌ها به رژیم غذایی، سوزاندن چربی و لاغری شکم را آسان‌تر می‌کند. این مواد شامل موارد زیر است:

  • دانه‌ای به نام «خُرفه» که می‌توانید آن را به سالاد بیفزایید. این دانه منبع اسید چرب امگا 3 (کاهنده‌ طبیعی التهاب مفاصل) و ملاتونین (برای خواب بهتر و کاهنده طبیعی کورتیزول) است.
  • پروتئین‌هایی با کیفیت بالا، مثل ماهی، گوشت و سبزیجات ارگانیک که التهاب را کاهش داده و حساسیت بدن به لپتین را افزایش می‌دهند.
  • پسته و دانه کدو. این مواد آدیپونکتین را افزایش می‌دهند که آب شدن چربی شکم را آسان‌تر می‌کند. این مواد همچنین سرشار از فیبر است و هنگام رژیم، حس گرسنگی را از بین می‌برد.

۳- مصرف فروکتوز، گلوتن و لبنیات را کم کنید

لبنیات از برخی مواد باید صرف‌نظر کنید تا تعادل هورمون‌ها و چربی شما تنظیم شود. برخی از این مواد:

  • غذاهایی که فروکتوز (قند میوه) زیادی دارند و یا این‌که به‌طور طبیعی فروکتوز زیادی دارند (مثل برگه زردآلو). فروکتوز باعث افزایش هورمون انسولین و لپتین می‌شود.
  • گلوتن و لبنیات نیز باید از رژیم غذایی حذف شوند تا التهاب مفاصل و مقاومت به انسولین کاهش یابد.

۴- برای لاغری شکم ورزش‌های استقامتی انجام دهید

ورزش‌های استقامتیورزش‌های هوازی مثل دو یا دوچرخه‌سواری فواید بسیاری دارند اما وقتی قصد کوچک کردن شکم خود را دارید این ورزش‌ها مناسب نیستند. زیرا این ورزش‌های طولانی، سطح کورتیزول را افزایش می‌دهند. اما ورزش‌های کوتاه و استقامتی که ترکیبی از حرکت و استراحت هستند، برای وادار کردن بدن به سوزاندن چربی مناسب‌تر هستند.

۵- خواب مناسب داشته باشید

خواب مناسب

کم‌خوابی درست همانند ورزش‌های هوازی، سطح کورتیزول را افزایش می‌دهد و خیلی برای سوزاندن چربی شکم مناسب به نظر نمی‌رسد. بهتر است خواب شبانه‌ مداوم 7 تا 8 ساعت داشته باشید تا از این محرک تنش‌‌زا اجتناب کنید.

۶- استرس خود را کنترل کنید

مدیریت و کنترل استرس فقط ورزش‌های طولانی یا کم خوابی مشکل ما نیستند، بلکه استرس‌های روانی نیز سطح کورتیزول را افزایش می‌دهند. با فعالیت‌های ساکن و آرام‌بخش، استرس خود را کنترل کنید، می‌توانید این ورزش‌ها را به تنهایی یا با دوستان‌تان انجام دهید تا حس نگرانی و اضطراب شما را برطرف کند. یوگا، مدیتیشن، تای‌چی و تمرینات تنفسی برای لاغری شکم عالی هستند.

۷- مکمل‌ها را فراموش نکنید

مکمل های غذاییبرخی مکمل‌ها تاثیر زیادی بر تعادل هورمون‌ها دارند و خوشبختانه به راحتی می‌توانید آن‌ها را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. زینک و منیزیم در مکمل‌ها، سطح هورمون‌ها را تنظیم می‌کند. اما قبل از مصرف آن‌ها با پزشک مشورت کنید.

۸- به دستگاه گوارش خود استراحت بدهید

نمی‌بایست حتما تمام روز هیچ غذایی نخورید تا فوایدی برای بدن شما به همراه داشته باشد. حتی یک استراحت چندین ساعته به دستگاه گوارش می‌تواند به زنان کمک کند تا ساعت متابولیسم خود را دوباره تنظیم کرده و سوخت‌و‌ساز بدن خود را کمی افزایش دهند و در نتیجه سوختن چربی‌ها و لاغری شکم را آسان‌تر نمایند. اما حتما به یاد داشته باشید آب کافی بنوشید تا دچار کم آبی نشوید و نیز از تنش فیزیکی بدن خودداری کنید.

به نظر می‌آید باید موارد زیادی را به خاطر بسپارید اما اگر به جای شمردن کالری‌ها نکات بالا را به رژیم خود بیافزایید، راحت‌تر چربی ناحیه شکم را خواهید سوزاند زیرا شما تعادل هورمونی خود را نیز حفظ می‌کنید.

واقعیت این است که راه‌های بیشماری برای کاهش وزن وجود دارند اما نکته مشترک تمام آن‌ها صبر و مداومت است. مقالات متعددی مرتبط با موضوع کاهش وزن در بلاگ تخصصی اُردمی منتشر شده‌اند که مطالعه برخی از آن‌ها را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

منبع: Lifehack دیدگاه‌ها 6778بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه