تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

۷ شیوه برای تسکین و درمان آفتاب سوختگی

زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
۷ شیوه برای تسکین و درمان آفتاب سوختگی

تابستان بهترین فصل سال برای بسیاری از مردم است. روزها طولانی و هوا گرم است. حالا زمان مسافرت، شنا و قایق‌سواری، لباس‌های سفید و عینک آفتابی و موارد مشابه دیگر است. تابستان، زمانی است که می‌توانید لباس‌های روشن پوشیده و از آفتاب لذت ببرید. اما اگر مراقب نور خورشید نباشید ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوید.

در تابستان اشعه خورشید قوی‌تر است. اشعه فرابنفش خورشید، به پوست شما آسیب می‌زند و میزان رادیکال‌های آزاد را افزایش می‌دهد. مواجهه زیاد با اشعه فرابنفش نیز می‌تواند به سرطان منجر شود. بنابراین باید از پوشش‌های ضد آفتاب استفاده کنید تا پوست شما را در برابر اثرات زیانبار نور شدید خورشید محافظت کند. از ضد آفتابی با حداقل SPF 15 استفاده کنید. علی‌رغم استفاده از کرم ضد آفتاب، بازهم برخی از افراد دچار آفتاب سوختگی می‌شوند. در این مقاله، 7 شیوه برای تسکین آفتاب سوختگی و یا بهبود آن ارائه کرده‌ایم:

۱. حمام آب سرد

آفتاب سوختگی، سبب داغی و سوزش پوست می‌شود. هنگام خارش، پوست قرمز می‌شود و صدمه می‌بیند. حمام آب سرد این سوزش را تسکین می‌دهد. در نقاط آفتاب سوخته از صابون و لایه‌بردارها استفاده نکنید، زیرا تاول‌ها و نقاط سوخته را بدتر می‌کند. یک حمام 15 الی 20 دقیقه با آب سرد، پوست ملتهب شما را آرام می‌کند. هم‌چنین از سوزش بیش‌تر جلوگیری می‌نماید. بعد از استحمام، به آرامی پوست را خشک کنید یا اجازه دهید خودش به طور طبیعی خشک شود. اگر در ساحل، استخر یا کلا در معرض آفتاب هستید و نمی‌توانید بلافاصله حمام آب سرد بگیرید، یک حوله یا یک تکه پارچه را با آب سرد خیس کنید و به آرامی آن را روی نقطه آفتاب سوخته قراردهید تا خنک و آرام شود.

۲. از ژل آلوئه‌ورا استفاده کنید

آلوئه‌ورا بهترین درمان طبیعی برای آفتاب سوختگی است. این ژل بسیار متداول است و به راحتی می‌توانید آن را تهیه کنید. آلوئه‌ورا حاوی ویتامین E و کلاژن است که التهاب پوست را تسکین داده و آن را مرطوب و جوان می‌سازد. آلوئه‌ورا را به صورت افقی ببرید و ژل داخل آن را خارج کنید. آن را با نوک انگشت روی نقاط آفتاب سوخته بمالید. این کار، پوست شما را آرام و خنک می‌کند. ژل را پاک نکنید و بگذارید به طور طبیعی، روی پوست خشک شود. این کار را آن‌قدر تکرار کنید تا سوزش آفتاب سوختگی تسکین بیابد. آلوئه‌ورا از خشک شدن، خارش و آسیب دیدن پوست آفتاب سوخته جلوگیری می‌کند.

۳. آب زیاد بنوشید

بعد از آفتاب سوختگی، آب زیادی بنوشید تا بدن از درون آب‌رسانی شود. نوشیدن آب، پوست را جوان و بازسازی آن را تسریع می‌کند. به طور کلی نوشیدن آب زیاد در تابستان بسیار مفید است زیرا گرما سبب تعریق و از دست رفتن آب بدن می‌شود.

۴. خیار را مستقیما روی پوست قرار دهید

خیار نیز مثل آلوئه‌ورا اثر خنک‌کننده و آرام‌بخش برای پوست دارد. به علاوه، خیار دارای ویژگی‌های تسکین درد و آنتی اکسیدان است. خاصیت تسکین درد آن، اغلب درد ناشی از آفتاب سوختگی را تسکین می‌دهد و آنتی اکسیدان از سرطان پوست جلوگیری می‌نماید. برای حصول نتیجه بهتر، خیار را به‌طور افقی ببرید و 15 دقیقه روی محل آفتاب‌سوخته قرار دهید.

۵. استفاده زیاد از مرطوب‌کننده روی نقطه آفتاب سوخته

یکی از اثرات آفتاب سوختگی خشکی پوست است. اشعه فرابنفش، آنتی‌اکسیدان و اسید چرب پوست را که حافظ رطوبت هستند از بین می‌برد. به همین دلیل باید در طول روز پوست را مرتبا مرطوب کنید. این کار سبب نرمی، صافی پوست و تسکین پوست آفتاب سوخته می‌شود. یکی از بهترین موادی که پوست را تسکین می‌دهد، آووکادو است. آووکادو یک مرطوب‌کننده قوی است و هم‌چنین سرشار از ویتامین‌های A، B، D و E است.

۶. استفاده مداوم از کرم ضدآفتاب

بعد از آفتاب سوختگی و برای جلوگیری از افزایش آن باید از مواجهه با آفتاب پرهیز کنید. هنگامی که از خانه بیرون می‌روید حتما از عینک آفتابی، کلاه و چتر استفاده کنید. بسیار مهم است که پوست خود را با لباس‌های آزاد و نخی بپوشانید. این لباس‌ها سبک و خنک و نازک هستند و شما هم‌زمان، هم شیک هستید و هم خود را در مقابل آفتاب محافظت می‌کنید. هم‌چنین کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید: از کرم‌هایی با حداقل SPF 15 استفاده کنید و 15 دقیقه قبل از خروج از منزل آن را روی پوست بمالید و هر 1 تا 2 ساعت آن را تجدید کنید.

۷. محل آفتاب سوخته را نخارانید

مهم نیست که چقدر وسوسه می‌شوید، اما به شدت در مقابل خاراندن محل آفتاب سوخته مقاومت کنید. می‌دانیم که این مسئله چقدر آزاردهنده است اما خارش ناحیه آفتاب سوخته، بسیار مضر بوده و می‌تواند باعث سوزش بیشتر شود.

منبع: Ecogenics دیدگاه‌ها 5836بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه